stsoleil Startet 21.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 21.Oktober.2006 Skal for første gang ha båten liggende i boblehavn (Oslo), og er litt i tvil om hva som er den beste løsningen. (Båten er en Princess Riviera 36 med 2 x VP 61A maskiner). Selvsagt skiftes olje og oljefiltre nå på høsten og like selvsagt tas det med en prøve av kjølevannet på ferskvannsiden til en bensinstasjon med skikkelig og nøyaktig måleinstrument for måling av frostvæske..... Så spørsmålet mitt gjelder kun sjøvannsiden. Når båten har stått på land har maskinene blitt kjørt varme med ferskvann tilkoblet sjøvannsiden, før det hele har blitt avsluttet med å kjøre 50/50 ferskvann/frostvæske gjennom det hele til det "blå vannet" kommer ut med eksosen. Deretter har maskinene stått urørt i 6-7 måneder..... Når båten nå skal ligge i boblehavn, hvor jeg har tilgang til strøm, har jeg anskaffet 3 x 200 W "frostvakter"; 2 til motor-rommet (1 foran og en akter) samt en til "batteri-rom/aux-rom". Det vil derfor aldri bli frost i motor-rommet. Så til spørsmålet::: - Hva er det beste; 1) Vinterkonservere som om den stod på land, eller 2) Kjøre maskinene varme tilkoblet ferskvann, for deretter å kunne starte maskinene en gang i måneden e.l. vinteren igjennom, men da med saltvann på sjøvannsiden ?? Ved alt 1) blir maskinene stående stille med ferskvann/frostvæske vinteren igjennom. Ved alt 2) blir maskinene jevnlig startet og kjørt varme, men blir stående med saltvann uten frostvæske. Er selvsagt klar over at kombinasjonen 1+2 ville være det ideelle, men med 2 maskiner hvor det går ca 20 liter (hver maskin) fra inntak til det kommer ut med eksosen, er det uaktuelt. Takknemlig for alle gode forslag og anbefalinger m v h St Soleil Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 21.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2006 Ifm overhaling av motoren på min forrige båt, spurte jeg Volvo forhandleren om dette. Jeg fikk til svar at det værste jeg kunne gjøre, var å starte opp maskinen, for å la den gå uten belastning. ( kun kjøring frikoblet ). Han anbefalte meg å gå en tur minst en gang i mnd., slik at motoren ble skikkelig gjennomvarm. Om dette ikke lot seg gjøre, ble jeg anbefalt om å la motoren stå i ro, samt preservere den med olje. Sitér dette innlegget Link to post
stsoleil Svart 21.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2006 Takker for svar Leser jeg deg dithen at det beste er mitt alternativ 2) men å la maskinene varme seg skikkelig med jevne mellomrom ?? Slik jeg ligger til skal i så fall ikke dette by på probelemer (så lenge isen ikke ligger tykk/fast...)???? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 21.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2006 Hvis du ikke har mulighet til å kjøre den varm med belastning, ville jeg konservert den. Jeg kjører min varm hvertfall en gang pr fjortendedag. Enten ut på fjorden, eller i havn med propellen innkoblet. Blir det under -10-15 over flere dager, kjører jeg frostveske i den. Hvis du har på varme og har ettersyn jevnlig, tror jeg ikke du har behov for frostveske. Belastning er viktig hvis du skal få skikkelig drifttemperatur(hvertfall hos meg). Sitér dette innlegget Link to post
stsoleil Svart 21.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2006 Hei Gullfisk Takker for din tilbakemelding Har ikke noe imot å måtte ta "henne" fra kai en gang eller to i måneden for å kunne gi henne full belastning (ice permitting). Tør selvsagt ikke forsøke å belaste med 2 x 306 HK propellere i båsen....... m v h St Soleil Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 21.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2006 Er igrunn i samme dilemma. Tror eg kommer til å konservere motoren, for å slippe å ha saltvannet liggende å ruste. Blir kanskje et par turer iløpet av vinteren, men frostvæske koster jo ikke alverden... Men går det ann å konservere gjennom sjøvannsfilteret når båten ligger i vannet? Har ikke stengekran for kjølevann(drev). Motor er en VP41P -hva slags blandingforhold må eg bruke for å få tilfredstillende rust-beskyttelse? Er ikke fare for frost, så det trenger eg ikke tenke på... Hvor mange liter rommer kjølesystemet på en VP41? Sitér dette innlegget Link to post
Jolla Svart 21.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2006 Hei, I boblehavn bør det være isfritt sålenge anlegget virker. Du har vel drev? Blir de liggende isfrie? Hadde ikke kjørt frostvæske med varme i rommet. Start en gang i måneden er bra. Kjør gjerne 1200 omdr i båsen 15 min. Du vil ikke oppnå driftstemp men ting vil rotere og ikke "sette" seg. MVH Jolla Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 21.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2006 Har flyttet til ny vinterhavn denne vinteren, ligger på nordvestlandet, og lufttempraturen er sjelden under 0 grader. Båten er under bygging, og det kan difor bli litt styr å komme seg ut av båsen for å varmkjøre... Så du mener det er bedre å starte opp og la motoren gå på hurtig tomgang en stund en gang i mellom, fremfor å konservere motoren? Båten har drev, ja. Er igrunn ikke så bekymret for is. I fjord lå båten fastfryst uten å ta skade av dette. var over 10 kuldegrader, men motorrommet var altid isfritt... Sitér dette innlegget Link to post
Jolla Svart 21.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2006 Så du mener det er bedre å starte opp og la motoren gå på hurtig tomgang en stund en gang i mellom, fremfor å konservere motoren? Hei, Nei ikke hurtig tomgang. Lavt turtall i GIR feks 1200 omdr/min i i båsen i gir akter eller forover. Poenget er å gi motoren belastning. MVH Jolla Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2006 Jeg tror ikke det er noen grunn for å dramatisere dette med å ligge ute om vinteren. Det blir i bunn og grunn det samme som å ligge ute om sommeren. Hvis alle dem som kun bruker båten et par- tre ganger i løpet av sommeren skulle fått havari av lite bruk, ville det blitt et skur av havarier. Har du anoder i sjøvannskretsen, ikke bruk frostvæske. Den inneholder inhibitorerer, ikke bra sammen med anoder. Hulda lå innefrosset tre måneder sist vinter. Et par måneder uten start, men med varme i motorrommet. Da jeg startet opp igjen, var det som om motoren skulle vært i bruk dagen før. Gløding, og den tikket pent og rolig igang. Hulda har vel i snitt et par turer i måneden i løpet av vinteren. Kun korte turer ut på fjorden. Det samme hadde vel Sylfiden, den motoren hadde heller ikke vondt av vintrene på vannet. I bunn og grunn tror jeg båter har bedre av å ligge på vannet enn på land. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 21.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2006 Har ingen anoder, men dersom ingen andre konserverer, så går vel dette fint... Men skal eg tørre å koble inn giret båsen? Har tross alt enn 200hk i kjelleren, og skal eg ta legge meg på 1200rpm er eg redd brygga kan ta skade? Sitér dette innlegget Link to post
stsoleil Svart 21.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2006 Har 612 HK nedenunder; så jeg tør ihvertfall ikke sette gearet "forward"..... Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 21.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2006 Dere må huske på en ting gutta.. Det er ikke full effekt med en gang gearet står i forover.. Selv kjører jeg i fortøyningene med god samvittighet, uten å engang være i nærheten av gass/girhendelen. Men klart, jeg har kun 18hk.. Og kjører gjerne på marsjturtall når jeg ligger i fortøyninger.. Dere med dobbeltinstallasjoner kan jo kjøre med en og en maskin også.. Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 22.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2006 Dere med dobbeltinstallasjoner kan jo kjøre med en og en maskin også.. Ja, og en motor i forover og en i akterover Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 22.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2006 Hei Sist vinter lå jeg ute hele tiden uten noen form for konservering. Jeg brukte båten til isen kom, og startet motorene ca. annenhver uke. I motorrommet hadde jeg en 200w.vifteovn og i de kaldeste periodene lot jeg Ebersprëcher'n stå og gå. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 22.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2006 Det spørs litt på brygge og effekt om man kan kjøre i gir. Jeg selv har ikke mer en 130 hk og fast brygge, så jeg setter nesa i fendern på brygga og kjører 1000o/min. Viste ikke at det var noe problem med annoder og frostveske, og har ikke registrert noe ekstra tæring. Men nå bytter jeg de både vår og høst, siden jeg ligger ute hele året. Dessuten er det bare 2-3 måneder maks som det er frostveske i, så det vil vel kanskje ikke ha så mye å si. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.