beertrip Startet 21.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 21.Oktober.2006 (redigert) Hei Har nå satt på land min båt,og da må jeg jo skylle motoren (kjølesystemet) i ferskvann. Tidligere så har jeg bare tatt en tønne og fyllt denne med rennende vann og så kjørt motoren god og varm før stopp. Men nå med min Mercury 50hk 2002mod 4 T bigfoot så får jeg ikke plass i tønna. Har lastet ned en manual (som skal være til denne motoren) og der står det en beskrivelse av hvordan en skal skylle kjølesystemet. : Av m propell og ferskvannsslangen inn i den bakre koblingen. MEN så er det: Hva er den bakre koblingen? Ser ut som om slangen skal inn der hvor kjølevannet (markeringsstrålen) kommer ut. Er dette riktig? (øverste hull rett under hendelen for å ta av motorkåpa) Så er dette riktig eller? Andre måter å skylle på? Mvh beertrip Redigert 21.Oktober.2006 av beertrip (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 21.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2006 Virker ikke usansynlig at slangen skal kobles der kjølvannsstrålen kommer ut. Det skal den på e-tech. Ellers er det jo mulig å kjøre den med "klokke". Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 22.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2006 (redigert) Er det meningen at motoren kun skal gjennomskylles og ikke startes under denne operasjonen (?) ville jeg vel prøvd og lage meg et kar av f.eks 10mm kryssfinér som limes med PU-lim e.l for å skylle den på gamlemåten. Da er man i hvertfall sikker på å få skylt hele systemet og ikke bare blokka... dette lager nok du på en time, og med spuns i nerkant for avtapping og tapp for gardenakobling i øverkant som slangen settes på er dette en kjekk sak å benytte. Redigert 22.Oktober.2006 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
chagall Svart 22.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2006 Kan aldrig tenke meg at vannslangen skal kobles til kjølevannstrålen (kontrollstråle) Noen Mercuryer er utstyrt med en egen tilkobling for "vannflushing" Bruk klokke som tj nevner ovenfor, start motoren og kjør den i 5-10 minutter på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
beertrip Svart 22.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2006 Hei Det er meningen å kjøre motoren varm ja. Hva mener dere med klokke? Er det en slik muffe en trer rundt kjølevannsinntak eller? Her er bruksanvisningen jeg har lastet ned,her ser en hvor en skal sette slangen: Mvh Beertrip Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 22.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2006 Det er helt kurant å kjøre motoren slik bruksanvisningen viser - det er samme prosedyre for min motor. Klokke er en slik muffe som ser ut som øreklokker og har slangetilkobling. Det er riktig som du sier at de settes over sjøvannsinntaket. Når du kjører vil du da få kontrollstrålen på vanlig måte. Jeg har båten liggende på sjøen og lurte på hvordan jeg skulle få skylt med ferskvann. Båten kommer ikke til å bli brukt på vinteren. Svaret jeg fikk fra merkeverkstedet var at jeg kunne konservere motoren på vanlig måte mens den gikk i saltvann for så å skylle slik bruksanvisningen din viser uten at motoren går. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 22.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2006 Det jeg mener med "klokke" er som du sier en muffe som blir tredd inn nederst på stammen over kjølevannsintaket. Dette er vel den mest vanlige måten å "flushe" systemet med. Ellers har du jo lagt ved bruksanvisning for en annen metode. Denne er jo også helt grei, så sant det finnes en kobling der hvor tegningen viser at slangen skal monteres. Sitér dette innlegget Link to post
beertrip Svart 23.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2006 Ja regnet nesten med at "klokke" var noe slikt ja: Mvh Beertrip Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 24.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2006 Har ikke så veldig gode erfaringer med de klokkene. De har en lei tendens til å vibrere av når motoren har stått en stund. I tillegg ser man at kontrollstrålen har antydning til prostatitt når den går på hurtig tomgang. Jeg pleier å kjøre mine hver høst ca. en halvtime i dunk. Da drikker den det den vil ha, og det er ingen risk for tørrkjøring av impeller. Hele systemet blir skylt, akkurat som om den hadde gått i ferskvann. Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Ronald Svart 24.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2006 HeiHar nå satt på land min båt,og da må jeg jo skylle motoren (kjølesystemet) i ferskvann....Har lastet ned en manual (som skal være til denne motoren) og der står det en beskrivelse av hvordan en skal skylle kjølesystemet... Jeg skal innrømme at jeg ikke har allverdens greie på det her, men jeg undersøkte litt i fjor høst. Har nemlig en 75Hk Honda med tilsvarende skyllemulighet. Jeg fikk forståelsen av at denne skyllingen mer er beregnet for gjennomspyling etter (hver?) bruk, for å "skåne" motoren for de som er ekstra nøye med denne (jeg er ikke blant de). Videre ble jeg fortalt at denne spylingen ikke på noen måte anses som fullgod vinterkonservering, da var varmkjøring i ferskvann det eneste rette. Selv klarte jeg etter mye styr å få rigget til en tønne (måtte tom. grave i bakken), spylemuffene har jeg som flere her hatt problemer med å få til å sitte. Ronald Sitér dette innlegget Link to post
beertrip Svart 25.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2006 Jeg skal innrømme at jeg ikke har allverdens greie på det her, men jeg undersøkte litt i fjor høst. Har nemlig en 75Hk Honda med tilsvarende skyllemulighet. Jeg fikk forståelsen av at denne skyllingen mer er beregnet for gjennomspyling etter (hver?) bruk, for å "skåne" motoren for de som er ekstra nøye med denne (jeg er ikke blant de). Videre ble jeg fortalt at denne spylingen ikke på noen måte anses som fullgod vinterkonservering, da var varmkjøring i ferskvann det eneste rette. Selv klarte jeg etter mye styr å få rigget til en tønne (måtte tom. grave i bakken), spylemuffene har jeg som flere her hatt problemer med å få til å sitte. Ronald Det var akkurat det jeg hadde en mistanke om. Skal finne en tønne eller noe som går rundt denne bigfooten. ( tips til tønner som passer? )( forresten passer et bensinfat rundt motoren) Er helt enig i det med at muffa vibrerer løs, prøvde denne tidligere på en 10hk,og dette ble ikke bra. Derfor fikk jeg tak i en liten plasttønne til denne for å kjøre i ferskvann. Mvh Beertrip Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 25.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2006 At skylling via slangetilkoblingen ikke er en fullgod måte å skylle motoren på i forbindelse med vinterkonservering en oppfatning, noe en har erfart eller noe en kan lese seg til i manualer eller lignende? Jeg spør fordi merkeverkstedet mitt på konkret forespørsel ga grønt lys for slik gjennomspyling i forbindelse med vinterkonservering. Så vidt jeg husker kan også motoren startes og kjøres med slangen koblet til. Jeg gjorde dette i fjor, men da med undervannshuset tiltet opp fra vannet. (Båten ligger på sjøen om vinteren) Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 25.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2006 Har ikke noen god erfaring med de klokkene. Brukte det på en eldre motor som jeg hadde og tror nok at de vibererte litt ut av posisjon slik at den ikke fikk nok vann. Motoren skar eg i hvertfal på prøveturen etterpå, trolig grunnet havarert impeller. Så da jeg kjøpe meg ny motor så var det helt uaktuelt å ta sjansen på at klokkene kansje/kansje ikke virker. Så når båten var kommet på land og stod på vogna så fant jeg meg en stooor tønne (type blå som ofte benyttes under flytebrygger) tilta opp motoren, tredde tønna innpå og tilta ned motoren igjen. Fylte på med ferskvann, som jeg lot renne for å få en utskifting av vannet og starta motoren. Da er jeg i hvertfall sikker på at det ikke skjer noe galt. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 25.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2006 Har ikke noen god erfaring med de klokkene. Brukte det på en eldre motor som jeg hadde og tror nok at de vibererte litt ut av posisjon slik at den ikke fikk nok vann. Motoren skar eg i hvertfal på prøveturen etterpå, trolig grunnet havarert impeller. Så da jeg kjøpe meg ny motor så var det helt uaktuelt å ta sjansen på at klokkene kansje/kansje ikke virker..... Jeg har bare gode erfaringer med de klokkene. Men det er viktig at en holder motor under oppsikt når de brukes. Så lenge strålen med kjølevann kommer som den skal så er det vel ingen fare? Uansett er dette en mye enklere måte enn å bakse med store vanntønner etc. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Ronald Svart 25.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2006 At skylling via slangetilkoblingen ikke er en fullgod måte å skylle motoren på i forbindelse med vinterkonservering en oppfatning, noe en har erfart eller noe en kan lese seg til i manualer eller lignende?Jeg spør fordi merkeverkstedet mitt på konkret forespørsel ga grønt lys for slik gjennomspyling i forbindelse med vinterkonservering.... Det var noe jeg fikk opplyst ved en telefon til Honda-forhandler i Oslo-området (West System) omtrent på denne tiden i fjor. Da bestilte jeg nemlig slik slangetilkobling for gjennomspylig (som jeg siden har rotet bort!), og spørsmålet om spyling ifb. vinterkonservering ble da stilt. Jeg vet jo selvsagt ikke om alle andre merkeverksteder ville ha svart det samme, ei heller om alle på samme sted ville ha ment det samme som han jeg snakket med. Men jeg fikk inntrykk av at han hadde god peiling på motoren, for å si det sånn. Merk forøvrig at jeg snakker om Honda, det kan jo være andre anbefalinger for andre merker. Ronald Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 25.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2006 Grunnen til at jeg spør er at magefølelsen tilsier at du har rett selv om jeg har fått et annet svar. Men vet ikke hvorfor.... Går vannet gjennom andre kanaler når motoren går og vannet blir sugd opp fra sjøvannsintaket i undervannshuset enn når det blir spylt motsatt vei og motoren ikke går? Er det temperaturen på vannet som er den store forskjellen - vannet som går gjennom motoren når motoren går blir jo varmere enn kaldtvannet fra slangen. Noe annet?? Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 25.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2006 Sorry tj, jeg spurte ikke om forklaring. Så akkurat hvorfor vet jeg faktisk ikke. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 26.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2006 (redigert) ( tips til tønner som passer? )( forresten passer et bensinfat rundt motoren).Mvh Beertrip Ta kontakt med en bensinstasjon som har vaskehall. De får som regel såpe til disse i noen ypperlige plastfat. (215 L) Spør om du kan få et slikt, og del det i to. (60/40) Ingen skarpe kanter som kan lage riper i motoren. Tar du i tillegg og lagrer den med litt press på den åpne siden, blir den litt oval og enda bedre å bruke. Borr hull nederst og sett inn en 3/4 tom kuleventil, (til å tømme når ferdigkjørt) og 5 cm under overkant en nippel som du kan feste gardenakobling og slange til. Fyll opp tønna, kjør motor med litt vann rennende hele tiden. Da er du helt sikker! Redigert 26.Oktober.2006 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.