Jump to content

Kjøpe motor. 2 eller 4 takter?

Patnyg

Recommended Posts

Ikke lett dette. Har selv stilt samme spørsmål for en tid siden og fikk ikke noe entydig svar. Utrolig irriterende egentlig fordi jeg ikke hadde noe særlig kunnskap selv.

Til syvende og sist måtte jeg bare til pers og ta en avgjørelse. Avgjørelsen baserte jeg på argumentene som kom fram og etter husken skal jeg prøve å ta en oppsummering:

4- takter:

+ stillegående

+ kan gå i dorgefart i timesvis

+ ungår eksoslukt

+ lavere drifstoffkostnader (diskuteres)

+ etterhvert et produkt som er velprøvd og har vist seg å holde mål også over lengre tid

- Vekt og størrelse - eldre båter er kanskje ikke konstruert for dette

- kanskje mer avansert vedlikehold og dyrere servicer??

- Tregere akselerasjon

2-takter (moderne):

+ ofte lettere

+ bedre akselerasjon

+ litt billigere (i alle fall noen)

+ enklere vedlikehold (men også moderne 2- taktere er avanserte)

- eksoslukt

- mer lyd på tomgang og dorgefart

Selv endte jeg på en e-tech motor av den enkle grunn at den var enklest å vinterkonservere og krevde færrest besøk på verksted for service.

Er veldig fornøyd, men det tror jeg faktisk jeg hadde vært med en 4- takter også. Tror faktisk ikke det er så veldig viktig hvilken type motor du velger - bare følg magefølelsen.

Da jeg kjøpte for to sesonger siden var prisen for e-tech og suzuki 4- takter så og si identiske. Stor forskjell nå eller??

Ellers vil jeg anbefale deg å leite litt blandt gamle tråder - står mye der. B ruk emneoversikten eller søkefunksjonen så finner du nok mye å lese på i kveld :-)

Redigert av tj (see edit history)

Kjøp 4-takter, enkelt og greit. 2-taktere i tradisjonell forstand er borte fra markedet, iallefall større moterer. Alternativet er eventuelt en Mercury/Mariner Optimax som har mange av fordelene til 4-taktere, men er en videreutvikling bygd på 2-takts teknologi. Det samme gjelder Tohatsu TLDI og Evinrude E-Tech. Fordeler med 4-takt: Lavere forbruk, mindre støy, mindre vibrasjoner. Fordeler 2-takt: Billigere, lettere, enklere mekanisk oppbygning. En annen sak er at har du en båt med tradisjonell 2-takt så er den vanskeligere å selge brukt. Vet ikke den prosentvise fordelingen av salg 4-takter kontra 2-takter, men 4-taktere dominerer nok markedet idag. Men alternativet er altså en av de de nyutviklede motorene med forbedret 2-takts teknologi (Optimax/E-Tech). Jeg har hatt to Honda 4-taktere de senere år: en 40 hk og en 115 hk. Nydelige motorer som kan anbefales. Ellers er vel Yamaha og Suzuki storselgere i dette markedet.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Her får du nok en masse forskellige svar tenker jeg noen av oss liker 2 og andre 4 taktere,

jeg ville helt klart gått for en 2 Takter :smiley: de av nyere dato bråker ikke så mye lenger de er mye raskere spesielt når du skal ha båten opp i plan den veier mye mindre og koster mye mindre.

Jeg har nå en forkjærlighet for Yamaha 2 t.motorer de varer evig vist de blir stelt litt med,

man må nesten kjøpe en nå vist man skal ha en ny motor for de forsvinner fra makedet snart :headbang:

http://www.baataktuelt.no/Article.aspx?Pub...;Language=no-NO

Redigert av Espentc (see edit history)

Har selv en gammeldags to-takter Johnson på 115hk fra 1999. Lurer på om jeg skal beholde den eller bytte den i en moderne to-takter eller fire-takter.

"Min" mekaniker sier; Hvorfor vil du bytte den, er det noe galt med den? Neida, men nå har jeg gjort det (lille) som må gjøres med denne motoren selv en del år, er ikke mekaniker eller særlig mekanisk, så nå vil jeg gjerne at du går over den for meg. Hvorfor det svarer han, hvis det ikke er noe galt så er det jo ikke noe galt. Skal jeg gå over den så må jeg jo finne på noe for å forsvare utgiften jeg pådrar deg? Nei, kom heller med den når det er noe galt!

Så da blir det til at jeg beholder den en stund til.

Men, sies av mange at det er så mye som må gjøres med en fire-takter, må leveres inn til eksperter, koster masse penger osv. Er det virkelig nødvendig? Hva er det de gjør da bortsett fra å bytte olje, filter, girolje, ferskvannskjører, smører opp osv som jo alt er ting jeg har klart selv noen år nå? Har en 15hk SUzuki fire-takter og den går som en klokke selv om jeg har gjort vinterkonservering selv noen år!

Spent på råd og tips fra de som virkelig har greie på dette (i motsetning til megselv)!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Skal garantien gjelde må en ta de foreskrevne servicene på verksted. Snakker da ikke om konservering.

Min motor skal ha første service når den er tre år, neste når den er seks. Hva den koster har jeg ikke peil på, men regner med at andre har lagt ut endel tusen i service før jeg har begynt å tenke på å levere min inn.

For en førstegangskjøper som meg var det faktisk veldig enkelt å overlate alt med vinterkonservering til motoren ved å trykke på noen knapper og slippe å tenke på om ting og tang var korrekt utført.

Ikke enig med Espentc. Kan ikke skjønne at det er så viktig at 2-takts motorene er litt raskere, det viktige er at kreftene og toppfarten er tilnærmet lik. At det går et sekund ekstra før du får de i plan betyr vel lite. Og 2-takter er ikke mye lettere, men litt lettere - om det betyr noe. Disse store motorene er uansett så tunge at de må løftes med kran. Og de koster ikke mye mindre, men litt mindre, og det tar du igjen på drivstoffutgiftene + innbytteverdi. Og det er ikke, som Mouche riktig påpeker, noen større servicekostnader med en 4-takter. Under garantitiden er du nok pålagt å ta service på merkeverksted, men deretter - ta servicen selv! Flere tusen å spare. For å være helt sikker så kan en kanskje ta service selv og levere til merkeverksted f.eks. annen hver gang.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Har hatt min 115 hk Mercury Optimax siden 2003. Denne har fungert meget bra.

Mange klager over lydnivået på disse motorer, men jeg mener at denne ikke har høyere lydnivå enn 4 takt av samme fabrikat. Drivstoffforbruk ligger omtent på samme nivå. Hadde tidlige 90 hk Tohatsu 2- takt , som hadde et vesentlig høyere drivstoffforbruk og lydnivå enn disse nyutviklede 2- taktere.

Kan absolutt anbefale Mercury Optimax motorer (115)

Ikke enig med Espentc. Kan ikke skjønne at det er så viktig at 2-takts motorene er litt raskere, det viktige er at kreftene og toppfarten er tilnærmet lik. At det går et sekund ekstra før du før de i plan betyr vel lite. Og 2-takter er ikke mye lettere, men litt lettere - om det betyr noe.

Det kommer mye an på hvor mange hester man har på hvilken type båt,

jeg har sett flere eksempler på at en 4 takter ikke klarer og plane i det hele tatt med full båt men det har da en 2 takter klart med den samme båten med like mange hester.

her er det ikke snakk om et sekund ekstra jeg tror ikke du har opplevd forskjellen på en 2 og 4 takter på en båt som kansje har en litt for liten motor i forhold til hva den er godkjent for.

Jeg hadde i sommer en liten båt med en 2 takter og min kamerat hadde en tilsvarende båt med en 4 takter,

når han lå et stykke bak meg og ga full gass på sin båt kunne jeg vente til han var oppe på siden av meg før jeg ga gass og da kjørte jeg lett i fra han pga. at 4 takteren er alt for treg i starten.

Enig at det er viktig med nok hestekrefter. Men min påstand at om båt og motor er korrekt "satt sammen" så skal både en 2- og 4-takter ha tilstrekkelig med krefter til å få båten i plan. Ved kappkjøring og test på hvem som er raskest i starten vil kanskje en 2-takter vinne, men det aspektet er vel ikke så viktig i båtlivet. Jeg foretrekker å kruse stille og fredelig i marsjfart og da har en 4-takter overlegne egenskaper.

Ser det er litt uenighet og forskjellige meninger her. Jeg personlig blir ikke noe klokere i den grunn.. Med mindre jeg kjøper e tech. Men i så fall det viktigste for meg er at den er någenlunde bensingjerrig. Om det tar meg et kvarter eller en halvtime å komme opp i plan, ja, så gjør det det da..

Båten er forresten en bayliner 1600 capri. Veier 590kg. uten motor.

Redigert av Patnyg (see edit history)

Er som sagt tidligere ikke noe stor forskjell i drivstofforbruk med en moderne 2-takter og 4-takter.

Husker selv jeg fikk litt sjokk over oljeforbruket til e-techen i begynnelsen - det var overhode ingen samsvar mellom reklamen og forbruk - og oljen var dyr!

Men etter et par tanker gikk det seg til og oljeforbruket er på forventet lavt nivå.

Råder deg igjen til å sjekke opp gamle tråder her på forumet. Det har vært skrevet mye om temaet før.

Som du kanskje aner anbefaler mange den motoren de selv har fordi de er fornøyde med den.

Utifra det tror jeg vi kan trekke følgende konklusjon: Velger du en moderne motor, to-takter eller fir-takter, vil du bli fornøyd uansett. Det samme gjelder forsåvidt merke.

Personlig ville jeg holdt meg vekke fra Selva. Ikke fordi det er en dårlig motor, men fordi den er såpass ny at det ikke har vært delt noen særlig erfaringer (her på forumet).

...Har hørt så veldig mye rart av folk her og der. Så føler meg veldig usikker....

Patnyg :cheers:

Hvis akkurat det er problemet, så er jeg ikke sikker på at du kommer så mye lenger her på forumet :lol:

...Ser det er litt uenighet og forskjellige meninger her. Jeg personlig blir ikke noe klokere i den grunn..

Akkurat - det var nemlig det jeg mente :lol:

Har både 2-takt og 4-takts motorer. Begge har sine fordeler, og jeg vil vel si det bør være bruk og båttype som er utslagsgivende for hva man bør velge.

Noen båter passer best med en lett 2-takter, andre er bygd for og funker best med en 4-takter. Og til dorging/cruising/turkjøring ville jeg satset på 4t, til mer sportslig bruk ville en sprek 2t vært mest aktuell.

Kommentar til Roesok/Espentc: En kamerat av meg har en Wesling 16 med 50hk Yamaha 4t, men jeg har samme båt med 60hk 2t. Opp i plan så er den med 50hk 4t like kjapp som min - så lenge vi er alene i båtene. Etpar stykker til ombord og 4-takteren begynner straks å sakke akterut. Til vannskikjøring er 2-takteren overlegen.

Stor forskjell på effektkurven på 2t og 4t - 4t er sterkere på bunn og på topp , mens 2takteren er sterkere i mellomregisteret - sånn ca der hvor planingsterskelen befinner seg på mange båter.

Patnyg,

Hva slags motor har du på båten nå da? Og hvordan syns du den fungerer?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...