Jump to content

Kjøpe motor. 2 eller 4 takter?


Patnyg

Recommended Posts

Enig med rago,

Tror nok en 90-100hk 4t vil funke bra til det du nevner. F.eks en Yamaha F100 :cheers:

Burde gjøre godt over 40 knop på topp.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Forstår det slik at du tenker å kjøpe motor nå og ikke til våren. Det kan bety at det er en del go'kjøp og hente. Så ta en runde med forskjellige forhandlerne, de vil gjerne bli kvitt årets modeller før neste sesong. Med at det fleste moderne motorer idag er bra så kan kanskje prisen være det som avgjør...? Tror det fort kan bli en 10-15000,- å spare om du innhenter flere tilbud.

Mine forslag: 4-taktere, 90-115 hk fra Suzuki, Mercury, Yamaha el. Honda.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Du monterer denne selv? - Ta en ringerunde rundt til mange forhandlere, ikke bare de i Vestfold - også av de som forhandler samme motor. Vær klar på at du skal hente motoren i eske, altså ikke noe merarbeid for de enn å bestille motoren. Lån en varehenger og reis gjerne et stykke for å hente den. Jeg oppnådde 13% på dette... Garanti skal uansett utøves av enhver forhandler så dette burde ikke være noe problem i nærområdet. Jeg vil også anbefale at så snart motoren er montert, tar du med hele ekvipasjen på båthenger til en Securmark-forhandler, viser kvitteringer på kjøp og får det merket..

 

Edit; 90 eller 100 vil neppe gjøre noen forskjell, men fra 80 til 100 vil det sannsynligvis merkes..

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Har ikke all verdens erfaring med stor påhengsmotorer. Men, på min båt (Skibsplast 655 på 900km +motor) har jeg en 90hk 4-takter. Dette er en Suzuki DF90 (samme som DF115, men annen kamaksel og motorstyring etter hva jeg har hørt). Min erfaring med denne motoren er at den er sterk som en bjørn! Sett i forhold til endel andre 90hk 4-taktere på markedet, så har den nesten 500cc større slagvolum enn konkurrentene (Suzukien er en 16-ventilert 2-liter). Dette gir den bra dreiemoment, og den drar raskt min båt opp i plan. Jeg vil tro at dette kan være en fordel om man skal trekke vannski og slikt. Motoren går forøvrig veldig pent og stille.

 

mvh

HC

 

edit:

Og bare for å nevne det... Yamaha 4-takter kan du visstnok få endel billigere hvis du ikke har noe imot at det står Selva på den istedenfor Yamaha.

Redigert av HC74 (see edit history)
Link to post
Og bare for å nevne det... Yamaha 4-takter kan du visstnok få endel billigere hvis du ikke har noe imot at det står Selva på den istedenfor Yamaha.

Er selva = Yamaha?

Og eg som faktisk har vurdert å kjøpe Selva :eek::lol:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post

Hei du! Hvorfor ikke kjøpe den beste på markedet; Yamaha F100. Har selv hatt en F115 og det er nydelig motor, stille og økonomisk. Velg 100 hesteren for den har injection, det har ikke F80. Det er jo også firetakterene til Yamaha som vinner de fleste tester i blader?

 

Bare Yamaha som er aktuelt for meg iallefall.

Link to post

har hatt mange båtmotrer oppover, ingen veldig store, men da har du jo noe å gå etter:

 

sunn skepsis til evinrude og johnson (IKKE e-tec)

 

mariner og mercury er det samme bare at mercury er billigere, forøverig gode motorer begge to...

 

yamaha er en kjent sliter(mitt førstevalg)

 

tohatsu er kjent for å gå radig, men høyt forbruk og mye støy trekker ned.

 

suzuki er vel den motoren som er den gjennomsnittlige, gode motorer( andrevalg)

 

HUSK: Dette er IKKE en fasit, men en oppsummerig av erfarigerer...

Link to post
Og eg som faktisk har vurdert å kjøpe Selva

Trodde du ikke skulle ha annet enn mariner jeg Sinten? :wink: (Legg merke til de små bokstavene)

-Skulle vært flue på naustveggen, da - når du kom hjem med nyinnkjøpt Selva 4-takt - tok av dekselet og :cool:YAMAHA :cool: logoen åpenbarte seg innenfor :lol::lol::lol::lol:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

brrrr, får frysningar berre av tanken :wink:

Får sei til mitt forsvar at dette var før eg kjøpte minnotWorthy.gifMariner, og at eg ikkje absolutt måtte ha Mariner, berre at eg absolutt ikkje skulle ha Yamaha.

 

PS: Bør kanskje ikkje seie dette her (serlig ikkje til deg :wink: ) men når eg kjøpte påhengsmotor brydde eg meg døyten om merket. Så viss eg hadde kjøpt ein Yamaha så hadde eg sikker vore Yamahafrelst akkurat som deg... brrr (dobbel frysning) :cryin:

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post

se her ja :cheers:

Begynner å bli greie på Sinten også :sailing:

Eller kunne ha blitt kanskje :rolleyes:

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Ja, vi får sende vestover en misjonær som gir han en 5 minuttes prøvetur med en ordentlig motor - så blir det vel ikke lenge til at vi kan legge enda et "lam " til hjorden vår :lol:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Det kommer av seg selv med tiden :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Kanskje denne siden kan være litt til hjelp.

Ja, slike tester kan jo være nyttig lesing. Ser at Suzuki kommer ut som knapp vinner totalt. Merket er i løpet av få år blitt markedsleder i Norge og Europa på 4-taktere. Jeg setter aller størst pris på at min går UTROLIG stille ved 4-5 knops fart. Samt at jeg aldri har hatt et eneste feilslag på de 400 timene den er gått...

 

Ellers blir Evinrude E-tec også framhevd.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...