index Startet 21.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 21.Oktober.2006 Jeg har et Supercool kjøleskap i båten, som har to innstillinger: Cooldown og Economy. Jeg har alltid pleid å ha det stående på Economy, da jeg inntil i vår kun hadde ett relativt dårlig 105 Ah batteri som forbruksbatteri. I vår skiftet jeg derfor ut dette med to på 115 Ah, for å ha nok strøm til kjøleskapet et par-tre døgn uten lading. Målte spenningen på forbruksbanken et par ganger i sommer etter å ha ligget et par døgn, og reagerte litt på hvor høyt spenningen lå i forhold til forbruk. Men når jeg nå måler kjøleskapet med tangamperemeter, viser det seg at det ikke virker på Economy, kun på Cooldown! Ikke rart jeg har mye strøm igjen da.. Er det noen som kjenner til hva dette kan skyldes, og hva som eventuelt kan gjøres med det? Som sagt så virker det helt fint i Cooldown modus, men trekker da 6-7 ampere, ikke helt ideelt over lengre tid... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mix Svart 21.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2006 Har ett godt råd. Pælm skiten ! Beklager, men måtte si det. Det er en strømsluker. Jeg pælma ett for maaange år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 21.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2006 No har ikkje eg peiling på dette i det heiletatt så du må for all del ikkje ta meg seriøst Kan tenke meg at Cooldown modus går ut på at kjøleskapet er i gong heile tida, medan Economy går ut på at det skal holde ein viss temperatur og slår seg inn viss det vert for varmt. Har eg rett? I så fall kan det jo tenkast at det er ein termosdat eller liknande som er gåen. Men som sagt, eg har ikkje peiling... Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
index Svart 21.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2006 (redigert) Jo jo, det er jo forsåvidt greit nok. Men det trekker nå ikke mer enn 1,5A max i Economy stilling da, og det har jeg mer enn nok strøm til med mitt bruk. Så hvis det lar seg gjøre å fikse det med enkle og relativt rimelige midler, så vil det kunne gjøre jobben i mange år ennå hos meg. Derfor var jeg helst ute etter kjennskap om oppbygning, feilsøking etc. At det ikke er like rimelig i drift som et moderne kompressorskap var jeg fullt klar over. Men så lenge man har nok strøm så er ikke dette noe problem. Redigert: I Cooldown trekker det mellom 6 og 7A når det går, i Economy 1,5A. Termostaten ser ut til å være OK, og styrer etter hva jeg kan se begge nivåer. Redigert 21.Oktober.2006 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ingar Svart 21.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2006 Economy er vel bare en krets som begrenser forbruket til 1.5A? Ville åpnet kontrolboksen, mulig du finner feilen bare med en visuell sjekk. De fleste slike problemer skyldes dårlig kontakt, sprukne loddinger etc. Det går også an å høre med produsenten om de har en servicemanual. Sitér dette innlegget Link to post
UnnaMed Svart 21.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2006 Litt flaks at det ikke sluttet å virke da det var 30 grader ute. Det var det da vår supercool sluttet å virke på vanlig modus og så vidt gjorde litt nytte for seg på cool down. Jeg renset viften som drar luften ut av boksen. Det var tilstrekkelig for at temperaturen gikk litt ned igjen. Noe mer kan en jo ikke forvente av en supercool. Håkon Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2006 Viften drar vel ikke luften ut av boksen? Etter hav jeg har forstått står det en vifte på innsiden og en på utsiden, men disse har kun til hensikt å sirkulere luften. Mellom inne og utedel er det tett. Kjøleeffekten har for vår del vært helt grei til vårt bruk, men at det finnes saker som er bedre er det vel liten tvil om. Noen som vet om den vil trekke mer i snitt i Cooldown posisjon? Den slår seg jo fortsatt av og på etter temperaturen? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ingar Svart 21.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2006 Det gjør den nok, sannsynligvis er virkningsgraden lavere ved høy effekt. Hvis ikke ville det ikke vært noe poeng med Economy posisjonen. Men hvor mye mer aner jeg ikke, dette kan sikkert også produsenten svare på. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2006 Får sende dem en mail da, og se hva de svarer. Ellers er jeg åpen for alle gode forslag! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
olpi Svart 22.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2006 (redigert) Supercool trekker som du sier ca 1,5A i Economy og ca 6A i Cool Down. På de tidligere modellene var det kun en manuell styring med bryter. På senre modeller føles det på spenningen inn og når den overstiger 13.7V (så vidt jeg husker) så vil aggaregatet gå på maks (cool down) og termostaten settes da automatisk til 0 grader. Nå spenningen synker til under 13.6V så settes termostat til innstilt verdi. Aggregatet består av peltier elementer som sitter mellom 2 kjøleribber. Det er vifte innevndig og utvendig. Viften inne er for å sirkulere luften i skapet/boksen. Viften utenfor er for å kvitte seg med varmen på utsiden, dvs ventilere kjøleribbene der. Det er fornuftig å hente luften til viften på utsiden gjennom en slange fra et sted lavt i båten der temp er lavere. Begge viftene suger luften inn til kjøleribbenne. Dissa kan kobels feil og vil da medføre dårligere kjøleeffekt, særlig hvis viften på utsiden er koblet feil. Tilførsselspenningen til Peltier elementer kan man normalt snu polariteten på og den vil da varme i stedet for å kjøle. Det kan ikke gjøres på Supercool da kretskortstyringen ikke er beregnet for dette. Sikringen vil da i beste fall ryke. HVis aggregatet ditt ikke fungerer i Economy innstilling så anbefaler jeg deg å sende det til importøren, Sleipner Motor. Du kan selvsagt først sjekke om det er løse kontakter, om viftene fungerer riktig. Selv om de sviver rundt så er det ikke sikkert de er i orden. Sjekk f.eks med et papir at de suger luften godt inn. På krestkortet kan det være komponenter som har røket, normalt kan "transil" ryke hvis det er blitt utsatt for gjentatte overspeninger eller feil polaritet. Ikke "klå" med dette selv hvis du ikke er svakstrømstekniker e.l. Redigert 22.Oktober.2006 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2006 Ikke "klå" med dette selv hvis du ikke er svakstrømstekniker e.l. Det er jeg definitivt ikke nei! Men nyskjerrig, det er jeg så absolutt . Spørsmålet er vel hvor mye det er lurt å legge ut på et slikt gammelt skap da. Blir jo fort noen kroner av det når man sender det inn for rep. Kanskje like greit å teste det en sesong på Cooldown først? Det er jo ikke sikkert at det trekker så veldig mye mer i denne stillingen? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
olpi Svart 22.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2006 (redigert) Det vil nok trekk en del mer, men ofte holder det ikke ha aggregatet i økonomi modus hvis det er varmt og godt ute. Kapasiteten på Supercool er dårligere enn et kompressor skap. Deltatempraturen er lavere, dvs at maks temperaturforskjell mellom temp i rommet (baksiden av skapet der aggregatet er montert) og inne i skapet er lavere enn for et kompressorskap. Jo større temp forskjell det blir jo mer fordel er det med kompressor istedet for Peltier-aggregat. Supercool skapet er jo ikke så stort (38L) og det kan godt hende at du kan bruke det på cool down. Prøv det og se om du kan leve med strømfobruket. Du kan jo sette termostaten lavere når motor går og sette den opp igjen når du ligger stille. Heter aggreatet LK3 MCD? Hvis det er et LK3 ACD så er det automatikk slik jeg skrev i forrige mail. ACD`n leveres også med et ekstern betjeningspanel. Redigert 22.Oktober.2006 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2006 Du kan jo sette termostaten lavere når motor går og sette den opp igjen når du ligger stille. Heter aggreatet LK3 MCD? Har alltid pleid å gjøre det slik, kjører tempen ned mot null når motoren går og stiller opp termostaten når vi er fremme. Men det har pleid å stå i Economy modus, som jo ikke virker nå. I følge manualen heter det LK3-12V, sikkert fra tiden før de fikk MCD/ACD benevnelsene? Tror ikke det er like gammelt som båten (1978) da det virker som om det har stått et litt bredere skap der før. Men gammelt er det nok likevel.. Tipper engang på åttitallet. Ellers så stemmer det at skapet er lite ja, så det er uansett begrenset hva som går inni der. Men det virker som det er godt isolert i alle fall. Så da får vi se hva gjennomsnittsforbruket blir på Cooldown til våren, før evt mer drastiske tiltak blir igangsatt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
olpi Svart 22.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2006 Det går sikkert bra å ha det på cool down så lenge termostaten fungerer. Sjekk et begge viftene er i orden. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Snoopy Svart 22.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2006 Supercool'en vår slutta å virke i ferien i sommer... 30 grader varmt. Men, det ordna seg på litt over et døgn. En telefon til Sleipner i Fredrikstad, og vi hadde to nye motorer levert dagen etter. Bare den ene hadde gått, men vi ble anbefalt å bytte begge. Tror de kostet ca 170,- pr stik, inkl. mva. Og deretter var det kaldt øl igjen Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 22.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2006 Ja de gamle viftene hadd lett for ryke etter en del år. Tenker da på typen med et låseblekk som holder motoren på plass. De er 6V og man må huske på koble rett polaritet slik at de suger luften/ikke blåser. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2006 Sjekk et begge viftene er i orden. Har kun sjekket den innvendige, da jeg må ut med hele skapet for å sjekke den på baksiden. Men det må da kunne la seg gjøre å få dratt det ut såpass at jeg får sjekket, skulle man tro... Har egentlig lurt på hvorfor det ikke er noen former for lufteåpninger bak der, det er jo en del varme som skal ledes bort? Kanskje man burde borret noen hull? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Snoopy Svart 23.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2006 Vi har lufting, hull borret ut i sida, til et siderom. På de varmeste dagene lar vi også toppen på dette stå oppe, det hjelper! Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 23.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2006 (redigert) Det er veldig fornuftig å ha best mulig lufting bak skapet. Som nevnt er det optimalt og koble på en ventilasjonslange til aggregatet bak (det skal være en slangetilkobling på det), og lede slangen ned mot bunnen av båten. Det er kjøligst der nede i bunnen (eventuelt kjølsvinet). Redigert 23.Oktober.2006 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.