Elmer Startet 22.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 22.Oktober.2006 Var i går å så en Dacapo 9000 Fly med en 4 sylindret Yanmar 135 hk. Båt og motor fra 1988. Likte båten godt og lurer på om noen kjenner til motoren. Hva er modellbetegnelsen? Er det mulig å trimme opp denne motoren til 160-170 hk? Jeg inbiller meg at samme blokk har blitt brukt på flere motorer. Går motoren stille? er den økonomisk? Vi vurerder båten sterkt, så innspill på alle spørsmålene jeg stiller er til stor hjelp. På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 22.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2006 Topp motor, men altfor liten til båten etter min mening. 222 HK'n ville vært passe. Å oppgradere 135 til 165, glem det, altfor dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 22.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2006 Den motoren heter sannsynligvis 4LH-HTE og det er samme blokka som brukes fra 105 hk til 222 hk , men ikke 120 hk som er en annen serie . Jeg har selv 4LH-TE , 105hk og den er vel grov i forhold til ytelsen men bortsett fra vekten er vel neppe det noen ulempe. Drivstofforbuket i min Saga 26 denne sesongen (225t) er i snitt 7,34 liter , men da er det selvsagt mange rolige(feriefart)gangtimer med på å dra forbruket ned . Som japanske motorer flest er også denne lettstartet og pålitelig , ryker litt når den er kald men er tørr og fin og motoren ser nesten ut som ny til tross for at den er 9 år gammel. Når det gjelder støy så er den vel litt hard i lyden og på tomgang har jeg lest på dette forum kan de ha en sjenerende klaprelyd som visstnok stammer fra dempeplaten på svinghjulet , min har iallefall det . Oppgradering til høyere ytelse er en stor affære , det er omtrent bare blokka som er lik , dyser,dieselpumpe,kjølere,turbo osv er forskjellige . Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 22.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2006 Hei ! Tipper dette stort sett er den samme motoren som på slutten nå ble solgt som 144hk. Det sies at dette er en av de bedre motorene fra Yanmar, men det er også slik at den har et relativt stort volum (3,5ltr), og med 4 syl blir det nok litt lyd. Synes gangen er litt hard på tomgang. Men er du ute etter en tradisjonell slitesterk og "grei" motor, vil jeg tro denne er blant de bedre. -ko Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.