Jump to content

Mercruser 1,7TDI - motorstopp

Goddis77

Recommended Posts

Har en kollega som har denne motoren på en Uttern 55. Han har hatt denne i 6 mnd nå. På Lørdagen når han skulle hjem etter endt tur, sluknet motoren når han gikk ned mot tomgang ifra 24 knop. Han fikk ikke sett noe på instrumentene da han stod oppreist over kalesjen hele turen. Båten har alarm på oljetrykket, så jeg regner med at kjølingen har tilsvarende.

Etter dette fikk han ikke start på motoren igjen. Ikke når han prøvde idag heller. Han får vridd om tenning og får frem lys for batteri,oljetrykk etc, men ingen reaksjon når han vrir om. Ikke ett klikk fra starteren engang. Han har sjekket hoved sikringene og disse er hele. Noen som vet om denne motoren har en "killswitch" hvis noe er galt, eller om det er noe annet som kan ha forårsaket dette? Han har ikke hatt noen problemer før dette...

Ettersom starteren ikke klikker en gang høres dette for meg mer ut som en elektrisk feil enn en mekanisk feil. Jeg ville sjekket tenningslåsen og strøm frem til starteren først.

Eneste forklaring jeg kan komme på at motoren har stoppet om det er en el feil er at det er en feil i tenningsanlegget som har sendt "stoppstrøm" til motoren.

motoren er helt makinsk styrt - det er ingen databokser eller annet som kan skape morro på motoren.. Får den strøm til starteren og diesel og luft skal den rusle og gå.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Den skal jo ikke slukne ned til tomgang i fra marsjfart sånn uten videre, så jeg ville vel allikevel fått sjekket den før jeg la ut på ny tur...

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Den skal jo ikke slukne ned til tomgang i fra marsjfart sånn uten videre, så jeg ville vel allikevel fått sjekket den før jeg la ut på ny tur...

Han skulle ta den ned i fart til litt over tomgang, og da sluknet den. Han tok en tur i går kveld og da var alt ok. Den virket ihvertfall igjen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...