Jump to content

Mercruser 1,7TDI - motorstopp

Goddis77

Recommended Posts

Har en kollega som har denne motoren på en Uttern 55. Han har hatt denne i 6 mnd nå. På Lørdagen når han skulle hjem etter endt tur, sluknet motoren når han gikk ned mot tomgang ifra 24 knop. Han fikk ikke sett noe på instrumentene da han stod oppreist over kalesjen hele turen. Båten har alarm på oljetrykket, så jeg regner med at kjølingen har tilsvarende.

Etter dette fikk han ikke start på motoren igjen. Ikke når han prøvde idag heller. Han får vridd om tenning og får frem lys for batteri,oljetrykk etc, men ingen reaksjon når han vrir om. Ikke ett klikk fra starteren engang. Han har sjekket hoved sikringene og disse er hele. Noen som vet om denne motoren har en "killswitch" hvis noe er galt, eller om det er noe annet som kan ha forårsaket dette? Han har ikke hatt noen problemer før dette...

Ettersom starteren ikke klikker en gang høres dette for meg mer ut som en elektrisk feil enn en mekanisk feil. Jeg ville sjekket tenningslåsen og strøm frem til starteren først.

Eneste forklaring jeg kan komme på at motoren har stoppet om det er en el feil er at det er en feil i tenningsanlegget som har sendt "stoppstrøm" til motoren.

motoren er helt makinsk styrt - det er ingen databokser eller annet som kan skape morro på motoren.. Får den strøm til starteren og diesel og luft skal den rusle og gå.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...