Jump to content

Mariner 50 HK - elektrisk problem?

gimi

Recommended Posts

Jeg har en 50 hk mariner 4-takter fra 2005 (kjørt maks 30 timer). Den sitter på en askeladden 475. I den senere tid har jeg erfart følgende: Ved turtall nærme maks stopper motoren ca. et halvt sekund ved ujevne mellomrom (flere ganger per 10 min). Omdreiningstelleren rekker på denne tiden å falle til ca. 4000 omdreininger før motoren er i gang igjen (den starter igjen av seg selv). Under stoppen piper alarmen.

Det er ikke noe annen fusking/rykking i motoren.

Har sjekket kjølevannsinntaket uten å finne noen hindringer der (har ikke forsøkt med noen staking av kanaler), og brennstoff siden med filter ser OK ut.

Siden dette oppstør når jeg har høy belastning på motoren tenkte jeg først og fremst på at det var et problem med kjølingen. Men jeg ville tro at dersom det faktisk var for høy temperatur så ville motorvernet sørge for en slowdown av lengre varighet en 0,5 sekunder? Jeg har forsøkt å fremprovosere turtallsvernet med å tilte motoren høyt så den suger luft. Da piper det i alarmen og motoren begrenses helt til turtallet er nede på riktig nivå.

Har hørt at denne motoren er helt lik Mercury's 50 hester.

Er det noen som har noen tips?

I at du får alarm ved feil, så tyder det på tempsensor slår inn eller lading, oljetrykk. Motoren går da ned på 3syl for å begrense skader på motor, går på redusert for at du skal komme deg til land å kontakte service verksted.

Vis du har fks. en fusk på hovedtrømsbryter så vil CDI boksen ta det som et signal på lade feil og gi alarm og be motoren å kulen.

Men oppsøk verksted :boxing:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...