gimi Startet 23.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 23.Oktober.2006 Jeg har en 50 hk mariner 4-takter fra 2005 (kjørt maks 30 timer). Den sitter på en askeladden 475. I den senere tid har jeg erfart følgende: Ved turtall nærme maks stopper motoren ca. et halvt sekund ved ujevne mellomrom (flere ganger per 10 min). Omdreiningstelleren rekker på denne tiden å falle til ca. 4000 omdreininger før motoren er i gang igjen (den starter igjen av seg selv). Under stoppen piper alarmen. Det er ikke noe annen fusking/rykking i motoren. Har sjekket kjølevannsinntaket uten å finne noen hindringer der (har ikke forsøkt med noen staking av kanaler), og brennstoff siden med filter ser OK ut. Siden dette oppstør når jeg har høy belastning på motoren tenkte jeg først og fremst på at det var et problem med kjølingen. Men jeg ville tro at dersom det faktisk var for høy temperatur så ville motorvernet sørge for en slowdown av lengre varighet en 0,5 sekunder? Jeg har forsøkt å fremprovosere turtallsvernet med å tilte motoren høyt så den suger luft. Da piper det i alarmen og motoren begrenses helt til turtallet er nede på riktig nivå. Har hørt at denne motoren er helt lik Mercury's 50 hester. Er det noen som har noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 23.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2006 Nå er dette ikke noe jeg har så mye greie på men min Yamaha 2 takts motor har en alarm som hyler når den får for lite olje via seperat oljetank, når alarmen går så detter også turtallet ned på denne motoren(Turtall sperre) Kan det være noe slikt også på din motor? Tom for Olje vist det er en 2 Takter da? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2006 Syns det høres ut som at den ikke klarer å skaffe nok bensin... Har du prøvd å pumpe på blæra mens du kjører på fullt for å se om det blir bedre? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
rago63 Svart 23.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2006 Jeg ville tatt dette med forhandler som en reklamasjon. Slik skal det ikke være. Har du forresten fuel-filter mellom motor og tank? Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Bawaria Svart 23.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2006 I at du får alarm ved feil, så tyder det på tempsensor slår inn eller lading, oljetrykk. Motoren går da ned på 3syl for å begrense skader på motor, går på redusert for at du skal komme deg til land å kontakte service verksted. Vis du har fks. en fusk på hovedtrømsbryter så vil CDI boksen ta det som et signal på lade feil og gi alarm og be motoren å kulen. Men oppsøk verksted Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 24.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2006 Jeg har ikke fuel filter mellom tank og motor (bør jeg installere det? - fyller vanligvis fra bensnistasjon og ikke marina) Skal prøve neste tur å pumpe på blære under fullfart kjøring for å se om det hjelper. Takk for tips/svar så langt. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 24.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2006 Jepp, 10-mikron fuelfilter mellom tank og motor er et must idag..... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.