Pondus 32 Startet 23.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 23.Oktober.2006 Hei! Tenker på import av båt fra Sverige. I flg tollvesnet sine sider beregnes dette slik: Pris i NoK pluss 121 kr pr hk på motor. Deretter legges på 25%mva. Kan noen hjelpe meg med følgende: Får jeg refusjon på svensk mva før utførsel fra Sverige. Hvor stor er evt denne mva? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 23.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2006 (redigert) Vel, det er vel 137.50 pluss m.v.a i dag, og 140 pluss m.v.a over nyttår... Kjøper du ny båt får du refundert svensk m.v.a... ikke ellers.... om det da er betalt svensk m.v.a på båten... en del utleie båter er ikke betalt m.v.a på, så om du finner noe slikt så kan det være lønnsomt... Svensk m.v.a. er på 25% om det er av interesse.. Redigert 23.Oktober.2006 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Pondus 32 Svart 23.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2006 Takker! Takk for justering av hk-avgiftene. Mener du at det er utleiebåter i Sverige som det ikke er bet mva på som jeg allikevel kan få igjen mva på ved eksport fra Sverige? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2006 Beregning av HK-størrelsen kan være litt "tricky". Tollvesenet tar utgangspunkt å hvordan størrelsen er markedsført. Et eksempel: HK-avgiften i Norge har ført til at Yanmar Norge oppgir hestene på akslingen. I USA derimot oppgir Yanmar HK på veivakselen. Motoren Yanmar 6 LYA-STE er i norske båter oppgitt til 340 HK (på aksel), mens samme motor i utenlandske båter er oppgitt til 370 HK (veivaksel). Altså "tjener" tollvesenet i Norge 30 HK når motoren står i en utenlandsk produsert båt. Jeg har 2 av disse ombord og måtte betale for 60 HK mer siden den er produsert i Frankrike, samme motorer instalert i Norge ville vært 60 HK "billigere". Sånn er det visst bare.... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2006 :Får jeg refusjon på svensk mva før utførsel fra Sverige. Hvor stor er evt denne mva? Kjøper du ny båt av forhandler får du refundert svensk moms. Det er en viss risk for at du må legge ut både svensk og norsk moms - så får du refundert svensk moms når du sender inn dokumentasjon på at norsk moms er betalt MEN kjøper du bruktbåt - da må du betale norsk moms uten å få refusjon av svensk moms. Dette behandles nå av ESA's domstol med tanke på et mulig brudd mot EØS reglene om fri flyt av varer. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 23.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2006 Takker!Takk for justering av hk-avgiftene. Mener du at det er utleiebåter i Sverige som det ikke er bet mva på som jeg allikevel kan få igjen mva på ved eksport fra Sverige? Nei, du får ikke igjen noe som det ikke er betalt for, men en del utleiebåter er det ikke betalt moms for i utlandet... dermed slipper du å betale norsk moms av den allerede betalte utenlandske momsen... Det er riktig som tidligere nevnt i tråden at dette behandles i ESA etter at en person i Norge klaget dette inn for domstolen... Men utfallet her nok ikke lett å spå... siden Norge har visse unntak med tanke på moms i forbindelse med EØS avtalen.... i føle en artikkel i Seilas eller Seilmagasinet.. Det er også riktig som roaldbj sier at det er det den markedsførte affekten som det skal betales hk avgift for, men dette er sjelden de helt store utgiftene.... men noen tusenlapper kan det jo bli om man har flere hundre hester i sjarken.... men prisen er jo grei den 14000 kroner pr. hundre hest pluss mva... så for roaldbj ble vel dette rundt 10000 kroner ekstra inkl. moms vil jeg tro... men han skulle jo betale i utgangspunktet 117000 kroner i avgift inkl. momsen om dette ble gjort i Norge, men fikk 127000 i hk avgift..... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
sild Svart 23.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2006 svensker må også betale moms i sverige på brukt båt kjøpt i norge Sitér dette innlegget Link to post
Baatmannen Svart 23.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2006 (redigert) Vil det lønne seg med import av båt fra Sveriga, da? Har fulgt med på bruktbåtpriser i Sverige de siste årene og de ligger generelt høyere enn norske priser. Sjekk f.eks www.blocket.se. Mulig det er noe å spare på ny båt? Redigert 24.Oktober.2006 av Baatmannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 24.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2006 Vil det lønne seg med import av båt fra Sveriga, da?Har fulgt med på bruktbåtpriser i Sverige de siste årene og de ligger generelt høyere enn norske priser. Mulig det er noe å spare på ny båt? Sjekk f.eks www.blocket.se. Jeg har tittet på priser i Sverige over et par år, og selv om enkelte objekter kan være bra priset, så tar MVA, og ikke minst HK avgiften, stort sett knekken på det gode kjøpet. Let heller etter båt i Norge. Da slipper du alt av papirarbeid og får sannsynligvis like god eller bedre pris her. Valuta gevinsten på nesten 20% blir jo borte i alle ekstra utgiftene. Mvh, Are Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 24.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2006 Nå er nok valutagevinsten skrumpet inn til under 10 %. Sant nok, at så lenge du må betale norsk moms og hk-avgift, skal du lete lenge for å finne en båt som du kan tjene på å importere på lovlig vis. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.