SRA Startet 24.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 24.Oktober.2006 Tar dere putene ut av båten om vinteren? Jeg har alltid gjort det, men i år er jeg mer usikker på om det er nødvendig da jeg har elektrisk avfukter ombord. Hva gjør folket?? Bor på det "våte" vestland Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 Jeg tar ikke puter og dyner hjem. Tar faktisk ingenting hjem fra båten Jeg har varmeovner ståenes på ( 12 grader ) Har gjort dette i flere sesonger og det er hverken fukt eller lukt av dynene. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 Siden du har avfukter ombord ser jeg ingen grunn til å noe med hjem. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
SpaceCab Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 Hei Jo jeg tømmer båten helt når den går på land, om det er nødvendig, vel det veit jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 Selv uten avfukter har jeg noen ganger latt puter ligge i båt vinteren gjennom. Som nå, med skikkelig presenningstelt, god lufting gjennom teltet, dvs. åpning foran og bak, samt luke foran i båten noen cm. på gløtt, dører inne åpne og en god åpning i kalesjen, går det helt greit. Har ikke vært plaget av fugler eller lettpåtådyr som tar seg inn. Uten særlig god lufting, f.eks hvis båten har ligget på sjøen, har jeg tatt hjem puter, men opplevd mye mugg på overflater - men da var høstjobben og sjekking om vinteren gjort kritikkverdig dårlig! Som andre skriver ser avfukter ut til å virke godt, i alle fall er det erfaringen blandt dem jeg kjenner som har det, her på vestlandet, jfr. virkningsgrad ved minusgrader osv. Sitér dette innlegget Link to post
Audifil Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 Trur det går greit så lenge man har avfukter og fint med lufting og ikke masse lekasjer.. Problemet er vel å stikke innom båten ofte nok for å tømme avfukteren, hvis du ikke har laget til drenering i et større kar eller rett ut da... Sitér dette innlegget Øystein Wilthil, 48212848 Nåværende båt: 00 Flem 340 X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC Link to post
Gunga Din Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 (redigert) Trur det går greit så lenge man har avfukter og fint med lufting og ikke masse lekasjer.. Problemet er vel å stikke innom båten ofte nok for å tømme avfukteren, hvis du ikke har laget til drenering i et større kar eller rett ut da... tar heller ikke med mig puter o madrasser..........stelles på högkant luftavfuktarn stelles i 'vasken' med kort slang så behöver den ikke tömmes...rinner ut av sig självt... Redigert 24.Oktober.2006 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Careka Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 ref: luftavfuktarn stelles o 'vasken' med kort slang så behöver ikke tömmes...rinner ut av sig självt... den var ikke dum, takk for tipset.Gunga. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Gunga Din Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 " i " vasken skall det vara eller nära....... alt om man har dyvika kan man ju öppna den o låta det rinna ner i kjölsvinet........ (förutsetter att båten står på land ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
nordan family 27 Svart 25.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2006 Har selv puter i båten om vinteres - satt de på høykant med luft på alle sider. Salt-avfuktere, samt elektrisk avfukter nå i høst. Har satt den til kun å virke over 10 grader da det ved sol på båten fort blir varmt inne, selvom det er kaldt ute. Vil ikke at avtappingsslangen som stikker ut av skroget skal fryse på utsiden mens avfukteren jobber på innsiden. Der jeg har båten kan det fort bli veeeldig kaldt i luften om vinteren, og det kommer lite sol mellom båtene, selvom det kommer sol på presenningen. Har god gjennomstrømming under presenningen, men det blir varmt allikevel. luke foran i båten noen cm. på gløtt, dører inne åpne og en god åpning i kalesjen det er vel det gode alternativet til avfuktere, men jeg har noen betenkeligheter: hadde i fjor betydelige utfordringer med å holde mus unna. Først etter RIKELIG med gift over en lengre periode ble det stille. Skjønner ikke hvorledes de kom opp .- hadde "musesperrer" på presenningsstativet, men allikevel var det en del mus på dekk og i cock-pit. Heldigvis kom de seg ikke inn i kabinen, og de forsynte seg kun av utlagt åte og ingen skader på båt, interiør eller inventar utover avspiste tau. Sitér dette innlegget Link to post
MVH Svart 25.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2006 Jeg tar ut madrasser og puter men ikke salong puter. Setter inn "Tørrball" som tar fuktigheten. Har gjordt dette i mange år. Fungerer helt fint. MVH Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.