Jump to content

Fremdrift for fremtiden: Variable Surface Drive


Skipper Worse

Recommended Posts

Engelskmennene ser ut til å kunne ta fullstendig innersvingen på både Volvo Penta og Cummins Mercruiser Diesel. Både ISP og Zeus blir irrelevante så snart som Yellow Fin Variable Surface Drive kommer på markedet.

 

VSD er en hydraulisk drevet pod montert på akterspeilet, med "vinger" som har både justerbar stigning og vinkel (vertikalt). Elektronikken tar styringen på alt, og båtene får manøvreringsevne som går utenpå alt man kunne drømme om.

 

I tillegg lover VSD:

 

Precision, ‘point and go’ joystick gives total manoeuvrability and control at all speeds <LI>85% improvement in total drivetrain and propulsive efficiency <LI>45% increase in speed for the same engine power <LI>50% improvement in acceleration, with instantaneous planing <LI>50% improvement in fuel consumption <LI>exceptionally low noise and vibration levels enhance your boating experience <LI>dock with confidence in the tightest of spaces <LI>no unsocial exhaust fumes - 50% reduction in emissions

 

Det høres nærmest ut til å være for godt til å være sant, men de har film sm viser det i praksis. Se nærmere på http://www.yellowfin.com/homepage.html

 

Dette fikk jeg sannelig lyst på ... lurer på om det går an å søke statsstøtte for å få installert en prototype??

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Det høres nærmest ut til å være for godt til å være sant, men de har film sm viser det i praksis. Se nærmere på http://www.yellowfin.com/homepage.html

Kor er filmen - jeg finner den ikke

 

Dette fikk jeg sannelig lyst på ... lurer på om det går an å søke statsstøtte for å få installert en prototype??

Da blir nok kravet fra SV at du monterer den på en bensinslukende, miljøvennlig bensinmotor med eksos over vannlinja slik at de kan bruke sin ikke eksisterende CO rensingsteknologi de nå utvikler på partikontoret :lol:

Men EU gir støtte til mye rart. Hørte i Sverige i dag at man får støtte om det er mye stein i jordene til bonden og at de har en egen gjerdestøtte for at man skal vedlikeholde gamle gjerder. Du skal ikke se bort fra at de i ren nostalgi også vil gi støtte til revitalisering av en slik EU damper som du har

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Brutus - to sjeler en tanke her :yesnod:

 

Eneste mulighet for skikkelig komersiell suksess er å få integrert teknologien med en av de store leverandørene. Det er først da man klarer å overbevise et bredt marked at dette er noe å satse på.

 

En annen sak jeg også har tenkt på: VP har valgt å bare levere sitt IPS system som dobble eller tripple installasjon - dette fordi styringen er helt elektronisk - og ved elektronikkfeil blir man da styreløs. Har YellowFin tenkt på det samme?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
.

Kompleksiteten ser ut til å være omtrent som hos et helikopter.... :rolleyes:

Og det er vi glade i i båt - for der fungerer alltid både mekanikk, pneumatikk, hydralulikk og ikke minst elektronikk alltid 100% :rolleyes:

 

Jeg gleder meg stort til å se filmen av Hangarskibet's precision high speed docking :yesnod: Det ser jo unektelig imponerende ut på filmene

Link to post

Blir litt imponert, helt til man ser at filmen er oppsatt med høyhastighet.

 

Skulle vel imponert litt jeg også hvis jeg tok opp i slow-motion, men det blir jo litt Helan og Halvan i kroppsbevegelsene. :lol:

 

Så er det veldig greit å lukeparkere med en oppblåst fender da. :wink:

 

 

Edit: ser nå at noen snutter er i normal-fart. Det er jo litt coolt da (eller var det kuult).

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
En annen sak jeg også har tenkt på: VP har valgt å bare levere sitt IPS system som dobble eller tripple installasjon -

Ingen som reagerte på at IPS nå leveres i trippel installasjon :rolleyes:

Nye Absolute 56 kommer med 3xIPS 600

img17g.jpg

Motorkontrollene blir som om det er to motorer - båten topper over 40 knop :smiley:

 

Mer info her

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Jeg har ikke testet det ennå - får jeg kanskje si. For interessen er stor :smiley: Men det er jo mest store, tunge FB båter som går med IPS og det er ikke helt min båtkategori :wink:

 

Siste jeg leste om IPS var et intervju med en av eierne av et av de store spanske verftene. Intervjuet var i MBY nov utgave. Her sier han at de tror sterkt på IPS og at han tror at over tid vil IPS erstatte de fleste aksel installasjoner på større båter.

 

Tre sterke argumenter som VP har for IPS er

1. Enkel installasjon sammenlignet med aksel

2. VP tar ansvar for støy og utslippskravene som EU kommer med fra og med 2007

3. Manøvreringen er svært god i trange farvann - og jeg har bare lest om folk som imponeres av joysticken

 

Ulempen er at mange båter konstruksjonsmessig ennå ikke er tilpasset 100% til IPS - det gjør at tilgangen til motorrommet og andre lagringsplasser ikke er optimal.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...