Jump to content

Vannlinje på båt

TwinCab

Recommended Posts

Jeg må ha litt høyere vannlinje på båten min (Joda 8100 TC), dvs. si at jeg skal ha vannlinjen litt opp på den delen av båten som nå har gelcoat. Hvordan gjør jeg dette. Kan jeg bare rengjøre gelcoaten med aceton e.l. og smøre de foreskrevne lag med antipest og bunnstoff. Eller må jeg slipe gelcoaten eller behandle den på annen måte før jeg legger på antipest.

Sett på tapen der du skal ha den. PVC-tape fremfor papir er min erfaring.

Vask av bunnstoffet et par cm ned på den gamle vannlinja med tynner.

Vask over en gang til med rene filler for å fjerne de siste rester av bunnstoff samt voksen på gelcoaten.

Puss med 100 papir. Ingen voldsom pussing. Kun mattsliping. Ikke bry deg om ripene. De er ikke noe problem.

Puss spesielt overgangskanten til den nye gelcoaten.

Grunn med antipest. Om du har et strøk eller 5 strøk er faktisk ikke så nøye her.

Puss litt på overgangen igjen hvis du er pirkete.

Smør på 2 strøk av ditt favorittbunnstoff.

Fjern tapen og beundre resultatet.

Lotus

PS: Epoxyprimer bør ha 10-12 grader som et absolutt minimum.

Jeg har motsatt problem. Vannlinja er ujevn, og altfor for høy enkelte steder. Er det så enkelt at jeg bara kan vaske bunnstoffet vekk med tynner. Hva med primeren under. Vil den også forsvinne, eller må det sterkere saker til. Det må jo gjøres skånsomt, for feltene hvor bunnstoff/primer blir fjernet vil jo selvfølgelig være synlig etterpå   :lol:

Hei.

Jeg mener det er kommet en ny type maskeringstape, blå(?) eller grønn(?) som godt kan sitte på flere dager uten at en får problemer med å få den av??

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har motsatt problem. Vannlinja er ujevn, og altfor for høy enkelte steder. Er det så enkelt at jeg bara kan vaske bunnstoffet vekk med tynner. Hva med primeren under. Vil den også forsvinne, eller må det sterkere saker til. Det må jo gjøres skånsomt, for feltene hvor bunnstoff/primer blir fjernet vil jo selvfølgelig være synlig etterpå   :lol:

Epoxyrimeren sitter like fast som før. Det er bare bunnstoffet som går av. Skal du senke vannlinjen, er dette en mye mer omfattende jobb.

Det letteste er nok å bruke en spesialskrape for å skrape ned primeren. Jotun har en 2 hånds skrape med svakt ovalt spesialherdet blad. Her tar man det grøvste og det svakt ovale skjæret hindrer riper hvis du er nøye. Man må ta litt lenger ned enn man har behov for og så avrette det litt høyere opp i etterkant for å få en pen avslutning for primeren. Gelcoaten må våtslipes. 240 vannslipepapir er det aller groveste og en start for pinlig nøyaktig å å fjerne primerrestene. Deretter må det slipes opp med 400, 600, og 1200 vannslipepapir. Skyll og bytt vann etter hver runde. Dette er svært viktig. Etter 1200 brukes fin rubbing. Mye og lenge. Deretter må det vaskes og vokses opp med hardvoks. 5 runder er et absolutt minimum. Så kan man sette på ny vannlinjetape og gjenta alle de andre punktene i innlegget over.

Og som alltid: Temperaturen er avgjørende.

Og holder ikke 5 lag voks? Nei da er det bare å gjenta om igjen og om igjen til den speilblanke finishen er der. Ingen snarveier er mulig. Hard jobbing og tålmodighet er det eneste som hjelper.

Lotus

PS: Lager du en ripe i gelcoaten, vil den være der for alltid. Gelcoatsparkel er ubrukelig. Konsistensen og porøsiteten gjr at det aldri blir 100% Man kan KANSKJE bli reddet ved bruk av gelcoat med riktig fargenummer, tape, pussing og tålmodighet. Da må man maskere, fylle opp en tillaget forskaling med gelcoat, da denne ikke herder mot luft.  Moralen er: Vær nøye med vannlinjen. Ikke ha den for høy. Hev den heller en gang eller to i løpet av båtens levetid. Senking er en helvetes masse jobb.

Det er selve poleringen. Jeg bruker hardvoks fra Jotun og er fornøyd med den. En  kremaktig konsistens, mer kremaktig enn f.eks den flytende hardvoksen fra Hempel som jeg også har brukt. Hempel er betydelig lettere å smøre på/gni ut, men det er ikke rare laget som oppnås i hver runde. Jo mere løsemidler, jo mer er det som fordamper, men lett og behagelig er det jo å jobbe med. På den annen side er det jo ikke nødvendigvis en direkte sammenheng mellom hvor tyntflytende voksen er og hvor mye som legger seg som beskyttelse. Hagmanns glanswax (svensk) er en tynn suppe som minner om halvblandet vann og skummet melk. Likevel kom den best ut av alle i Forbrukermagasinets vokstest her for et par år siden. (primært for biler)

Man kunne kanskje startet med et lag polish, men når man har et rent og og fint utgangspunkt uten oksyd og uten et rensebehov, ja da er det bare å få bygget opp et tykt glansfullt beskyttende lag med voks.

Lotus

Så noen første episode av Båtliv? Så dere Jack legge på lag på lag der fenderene hans hadde gnisset og gnagd? Runde på runde var nødvendig for at han skulle få samme finnish som resten. Ønsker man speilblank? Speilblank koster.

• 5 måneder senere...

Vask over en gang til med rene filler for å fjerne de siste rester av bunnstoff samt voksen på gelcoaten.

Puss med 100 papir. Ingen voldsom pussing. Kun mattsliping. Ikke bry deg om ripene. De er ikke noe problem.

Puss spesielt overgangskanten til den nye gelcoaten.

Grunn med antipest. Om du har et strøk eller 5 strøk er faktisk ikke så nøye her.

Puss litt på overgangen igjen hvis du er pirkete.

Smør på 2 strøk av ditt favorittbunnstoff.

Fjern tapen og beundre resultatet.

Lotus

PS: Epoxyprimer bør ha 10-12 grader som et absolutt minimum.

Jeg plukker fram denne tråden for jeg fulgte rådet fra Lotus og det fungerte meget godt. Jeg vil imidlertid tilføye en par ting. Det ble lenger ned i denne linken gitt et råd om avmerking av v vannlinjen: Enkel metode for rett vannlinje: http://maritimstart.com/vannlinje.shtml

Her brukte jeg et horisontallaser vater. Dette avmerker horisontalinjen som en rød, lysende strek på båten (mye enklere dersom man får lånt et slikt vater).

For å unngå søl med epoxy og bunnstoff på hender/fingere - kjøp en pakke med engangs gummihansker (fås i hvert fall på apotek) og bruk disse når jobben med epoxy/bunnstoff utføres. Hanskene kastes etter hvert som de blir tilsølt. Etter at jobben er gjort, beholder du engangs hanskene i båten. De er helt suverene når man en gang i blant er nødt for å renske opp i klossett eller annet septiksøl eller skal utføre tiltak som medfører oljesøl e.l.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...