Jump to content

Er Lyddempingsmatter bedre nå en før?

Espen C

Recommended Posts

I min båt var der den nye typen som Biltema har art 36-9220. Disse hadde fått olje/smuss på seg, og var gått i oppløsning. Valgte derfor den vanlige aluminiserte folie typen 36-9219 når jeg hadde ute motoren. Men ikke gjør som meg ifm limet. Brukte lim på spray som jeg sprayet på platene og veggen. Hadde først rengjort disse med aceton. Noen av disse falt av igjen etter noen måneder. Tok derfor en rest av kontaktlim jeg hadde for feste av skai. Penslet dette på, og nå sitter det som pokker :yesnod:

Uten å ha særlig greie på det, vil jeg tro at prisippet med lydisolasjon kan sammenlignes med lydisolering i boliger.

Man har vel to typer lyder: lydbølger som forplanter gjennom fast materiale (bass lyd) og forplanting gjennom luften (diskant).

Da ville jeg tro at materialet bør være tungt, tynt og gjerne med et annet materie i mellom.

Jfr. lydvegg i bolig: 2 plater forskjøvet gips, stenderverk med luft eller annet (glava/rockwoll) og så 2 plater gips igjen.

Anbefaler ikke så mye gips i båten da. :wink:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Det har jeg ikke tenkt på men vist jeg limer det så er det vel ikke noe fare for det vel.

Eg er ikkje sikker sjøl, men hvis det er den matten som eg tror det er så er vel det et lag med ca 5mm mykt matriale "skumgummi"? under. Hvis du da får en vann lekk på dørken og det trekker inn under så vil du vel aldri klare å tørke det opp.

Jeg kjenner til http://www.spesialprodukter.no eller http://www.ghv.no !!

Firmaet i KR.sand er ledende på støydemping. De har STORE jobber for Statoil og Hydro Offshore, og kan anbefales !

Jeg har fått støydemping herfra til en motorbåt, og ble fullstendig overrasket over resultatet.

( Kjørete faktisk i brygga en gang, fordi motoren daua....og jeg trodde den fortsatt gikk...)

Mattene de leverer, bygges opp med støydemping spesielt for det de skal støydempe. Dvs: De produserer spesialmatter til et spesielt forhold.....

Dette kan ikke sammenlignes med Biltema eller andre sine matter, som egentlig er et avfalls-produkt......

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...