Espen C Startet 24.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 24.Oktober.2006 Jeg går og lurer på om jeg skal bytte ut lyddempingsmattene i motorrommet der det står en 3 sylindret Yanmar Diesel, jeg antar at disse mattene er en del år gamle og lurer på om de nye man får kjøpt i dag er noe særlig bedre? Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 Tror nok de som har tungplate sjikt i seg er bedre en de gamle skummgummi platene, men det betinger at du får det 100% tett. Valgte selv og bruke de "gamle" alubelagte skummgummi platene. Boka til Universal Diesel as om motorinstaslasjon har et eget kapittel om dette med tilhørende skisser. Anbefales Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 Det finnes noe oppgraderte utgaver av Porolon-typen matter fra IsoBoat med flere sjikt. Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 24.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 Det finnes noe oppgraderte utgaver av Porolon-typen matter fra IsoBoat med flere sjikt. Ja her fant jeg IsoBoat http://www.spesialprodukter.no/stoeydempin...toeydemping.php mattene ser veldige tynne ut Ca.3,5 cm. er det noen som har brukt disse? Det står heller ikke nevnt hvor mange desibel disse mattene demper lyden? Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 Henger meg på her.... Jeg har god plass i høyden i motorrommet. Hva om jeg legger ytterligere et lag med nye plater utenpå det som allerede er der. Vil det ha noe særlig for seg? Ronald Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 24.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 Det har jeg tenkt på selv men jeg tror kansje det ikke har noe for seg vist man bruker de skomgummilignede mattene noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 I min båt var der den nye typen som Biltema har art 36-9220. Disse hadde fått olje/smuss på seg, og var gått i oppløsning. Valgte derfor den vanlige aluminiserte folie typen 36-9219 når jeg hadde ute motoren. Men ikke gjør som meg ifm limet. Brukte lim på spray som jeg sprayet på platene og veggen. Hadde først rengjort disse med aceton. Noen av disse falt av igjen etter noen måneder. Tok derfor en rest av kontaktlim jeg hadde for feste av skai. Penslet dette på, og nå sitter det som pokker Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 27.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2006 Enig med Outbreak, kontaktlim fungerer bra, både mot tre og plast/gelcoat. BL Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Frivakten Svart 27.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2006 (redigert) Uten å ha særlig greie på det, vil jeg tro at prisippet med lydisolasjon kan sammenlignes med lydisolering i boliger. Man har vel to typer lyder: lydbølger som forplanter gjennom fast materiale (bass lyd) og forplanting gjennom luften (diskant). Da ville jeg tro at materialet bør være tungt, tynt og gjerne med et annet materie i mellom. Jfr. lydvegg i bolig: 2 plater forskjøvet gips, stenderverk med luft eller annet (glava/rockwoll) og så 2 plater gips igjen. Anbefaler ikke så mye gips i båten da. Redigert 27.Oktober.2006 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Espen C Svart 27.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2006 (redigert) Tenkte jeg skulle legge et lag med den tunge tynne typen lydisoleringsmatter oppe på dørk med nytt belegg over der igjen så for vi se om det hjelper noe Redigert 27.Oktober.2006 av Espentc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sotra Svart 27.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2006 Tenkte jeg skulle legge et lag med den tunge tynne typen lydisoleringsmatter oppe på dørk med nytt belegg over der igjen så for vi se om det hjelper noe Vil ikkje det være fare for at det sammler seg fuktighet i mellom "lagene" hvis du legger det slik du skriver?? Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 27.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2006 Det har jeg ikke tenkt på men vist jeg limer det så er det vel ikke noe fare for det vel. Sitér dette innlegget Link to post
sotra Svart 27.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2006 Det har jeg ikke tenkt på men vist jeg limer det så er det vel ikke noe fare for det vel. Eg er ikkje sikker sjøl, men hvis det er den matten som eg tror det er så er vel det et lag med ca 5mm mykt matriale "skumgummi"? under. Hvis du da får en vann lekk på dørken og det trekker inn under så vil du vel aldri klare å tørke det opp. Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 27.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2006 Nei det er ikke skomgummi det er en type blymatter tror jeg ser ut som sorte gummimatter. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 27.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2006 Jeg kjenner til http://www.spesialprodukter.no eller http://www.ghv.no !! Firmaet i KR.sand er ledende på støydemping. De har STORE jobber for Statoil og Hydro Offshore, og kan anbefales ! Jeg har fått støydemping herfra til en motorbåt, og ble fullstendig overrasket over resultatet. ( Kjørete faktisk i brygga en gang, fordi motoren daua....og jeg trodde den fortsatt gikk...) Mattene de leverer, bygges opp med støydemping spesielt for det de skal støydempe. Dvs: De produserer spesialmatter til et spesielt forhold..... Dette kan ikke sammenlignes med Biltema eller andre sine matter, som egentlig er et avfalls-produkt...... Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 28.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2006 Dette sorte gummi/bly belegget er utrolig effektivt ! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.