Jump to content

Gasshendel og start

FENRIKSEN

Recommended Posts

Startmotoren i snekken (bmc 1.5, ca 1978) slår ikke inn (kun klikk fra releet) med mindre gasshendel settes i en bestemt vinkel, litt over 3/4 av full fart (naturligvis med friknappen inne). Trodde det skulle være slik (for å få korrekt gasspådrag), men andre sier noe annet. Batteri, gløding og lading er helt i orden, og startmotoren kverner som bare det når den slår inn.

Og ... når jeg tenker meg om varierer kanskje stillingen litt fra gang til gang. Noen som vet hva som er korrekt?

Selv er jeg (åpenbart!) temmelig fersk i dieselverdenen etter alt for mange år med påhengs. Om det er en el-feil må det fikses asap, men haddde håpet på noen fisketurer før vinterprosjektet: full gjennomgang av hele strømnettet.

mvh

j

Redigert av FENRIKSEN (see edit history)

Hei jeg tror nok ikke det skal være slik :smiley:

Når det bare klikker er det som regel innslagsreleet tror jeg de kaller det,

har sett mange har hatt dette problemet noen ganger vil den og noen ganger ikke.

Husker i ungdomstiden da vi hadde gamle biler med dette problemet da var det flere som måtte slå litt på starteren for at bilen skulle starte,

vist du hører med et verksted så antar jeg at du får beskjed om og bytte dette releet.

Hvis dette har noe med gasshendelen å gjøre, bør det gå en ledning enten fra kontrollboksen eller fra andre enden på kabelen og til start-releet. Hvis ikke noe slikt finnes (eller en el. kobling samme vei fra dieselpumpen hvilket ville være litt oppsiktsvekkende på en slik motor) så er det nok tilfeldigheter ute og går.

Du kan jo prøve å kortslutte starteren dvs. legge en skrutrekker mellom plusspolene og se om den går. I så fall er det releet som må skiftes.

Trur eg.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Synes det høres merkelig ut om en båtmotor fra -78 skulle ha denne type "styring" av innslaget til en selvstarter. Dessuten - da burde den har brudt på selve relé-innslaget, og ikke starter-strømmen. Du beskriver jo at reléet slår inn (ref. klikk), men at starteren ikke går rundt. Ergo burde et ha være et tykke kabelen som i så fall skulle ha gått opp til gassboksen... Nix - dette må ha en annen forklaring!

Teori: Sjekk langs gassvaieren. Kan bevegelse av denne "rugge" bort i den tykke strømkabelen til starteren på noe vis (evt. andre kabler også)? Setter mest penger på at du har dårlig kontakt et sted, og at du ved å bevege vaieren presser en slik ledning til kontakt på en eller annen måte....

...Du kan jo prøve å kortslutte starteren dvs. legge en skrutrekker mellom plusspolene og se om den går. I så fall er det releet som må skiftes....

Jo, dette er en grei måte å finne ut om rellet er i orden. Men hvis releet er gåent, så er et jo pussig at det virker hver(?) gang gasshendelen flyttes litt frem. Tror derfor det må være noe annet enn reléet.

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)

Tror det er tilfeldig det med gasshendelen.

Hadde samme problem på min. Innimellom bare klikket det, men vis jeg prøvde flere ganger kom den til slutt.

Første gangen var det akslingen som drevet går på som hadde beket seg. Bak på starteren sitter kontaktplater som gir startmotoren spenning. Når du vrir på nøkkelen får innslaget spenning og trekker inn drevet til startkransen på hovedmotoren din. Samtidig skal den i samme øyeblikk også kortslutte disse kontaktplatene slik at startmotoren får spenning og går rundt. Siden drevet gikk veldig tregt på akslingen fikk man samtidig ikke skikkelig kontakt til kontaktplatene og det bare "klikket".

Renset og smurte opp akslingen og det funket bra igjen.

Andre gangen dette skjedde var det dårlig kontakt på kontaktplatene. Prøv å løsne på tilkoblingspunktene å spray inn litt 5.56 eller 6.66. Dette er selvfølgelig ikke en varig reparasjon men blir bra en stund.

Syns selv det ble litt klossete forklart men håper det kan være til hjelp.

Du må selvfølgelig sjekke hovedledningene til startmotoren din for dårlig kontakt.

Vis det ikke blir noe greie på det har jeg en ny starter som ligger ute her på baatplassen til salgs....

Mange gode tips her. Skal sjekke systematisk fra gasshendel via kabelstamme til startmotor. Må sistnevnte overhales eller skiftes er jo ikke det store jobben, det har jeg fikset på flere biler. (Har en del Triumph-litteratur som også dekker et utvalg lucas startmotorer.)

Håper bare den er lett tilgjengelig... mekking i helgen, mao.

mvh

j

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...