Jump to content

Åpne rekkverk i baugen for enklere hoppe i land


Båtten

Recommended Posts

IMG_2100.jpg

 

Hei

 

Har en eldre Fairline Targa 33 fra '87 som vi blir mer og mer glad i. Bare en ting jeg syntes er litt klønete er at rekkverket / pulpit'en eller hva det nå egentlig heter er "hel" i baugen. Dette gjør det litt knotete å snike seg innunder denne når man skal hoppe i land.

 

Er det noen som har noen erfaringer med å rett å slett kutte den og sette på noe slags beslag på tuppene? Vet ikke om det synes veldig godt på bildet, men jeg har en vaier som er lett å åpne/lukke som går på tvers for å "stive" opp rekka. Tenkte å kutt ved denne, eller 5 cm over og montere noen slags små runde "hetter" som kan være gode å holde i.

 

Takker for alle kreative tilbakemeldinger eller kommentarer..

Link to post
Share on other sites

Sjekk dimensjonen på rørene. Har du litt flaks kan du bruke endeplugger til garderobestenger som elfa selger

623914_B_Shelving_system_easy_hang.jpg

De fås i hvitt og sort plast. De passer i rør som har utvendig diameter på 25 mm, 24 mm innvendig tror jeg.

 

Jeg tror du mister litt stabilitet i pulpiten ved å åpne den - den kommer til å flekse mer sideveis

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kutt av toppen på pulpiten.

 

Jeg antar du har en bredde på ca 40-55 cm breddeåpning, hvilket er tilstrekkelig.

 

Rundt 30-40 cm opp på gjenværende 2 fremste støtter merkes det av avstivere mot vinchen, dog ikke langt ut slik at det blir snublefeller, og deretter ca 15 cm opp på støtter merkes det av skråavstivere akterover, slik at du sitter med "trekantstøtter".

 

Du oppnår da en tilstrekkelig avstivning som er trygg.

 

Vær observant på at når du setter på plass skråavstivere MOT vinchen, at du sparer nok plass til å lage ei "hylle" over vinchen (har sett slike for salg enkelte steder) og baugstigefester som du sikkert vil ha etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Takker for gode forslag. Jeg er også litt redd for at det skal bli litt lealaust hvis jeg kapper den. Behvoet for god støtte blir jo spesielt når man skal ombord i båten og naturlig vil holde seg / dra seg opp i pulpiten. Kanskje den ikke engang tåler dette hvis den er kappet. Jeg har jo en tverrgående wire med en enkel kobling som går på tvers. Hvis jeg gjør om denne til et rør vil jeg nok beholde endel av stabiliteten, men mulighet for å åpne enkelt når man skal hoppe land for fortøyning, for deretter å feste den igjen når man først har fortøyd. Tenker litt høyt nå men... For ikke helt bestemt meg

 

Bitteliten: Godt tips for enkle og diskre endeplugger

 

Det går vel alltid an å få spesiallaget noe, av noen som kan slikt, som trolig koster MYE.

 

Brumle: Var din pulpit lukket før? Har du laget det selv? Ser for meg noen sveiseferdigheter jeg desverre ikke er tildelt ;-) Men LØSNINGEN din ser perfekt ut

 

IMG_2100r2.jpg

 

Jeg ser altså for meg å erstatte wire'en med et rør (så den ikke kan presses sammen) og evt. kappe i samme høyde som pulpiten går videre bakover

Redigert av Båtten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kappe'n av Astor , også setter du bare på 1 haifinne på vær side .Da for du det jo nesten slik det er på mange båter , deriblandt min Tine II . Sikkert en gubbe bortpå Sætre som kan sveise fast di 2 haifinnene , og flott blir det også da . Blir som to fine handtak når du skal ombord .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Brumle: Var din pulpit lukket før? Har du laget det selv? Ser for meg noen sveiseferdigheter jeg desverre ikke er tildelt ;-) Men LØSNINGEN din ser perfekt ut

 

IMG_2100r2.jpg

 

Jeg satte bort denne jobben til et sveisefirma i Oslo, kostet noen kroner ja men det kom av jeg fikk kledd inn baugspydet i rustfritt også. Og få kappet til bøyd og sveiset rørene tror jeg ikke blir så dyrt om du setter det bort.

Link to post
Share on other sites

Denne løsningen er et typisk Fairline-fenomen. Rart egentlig at de har valgt en slik løsning. Antakelig fordi de de i Fairline's hjemland aldri går i land med baugen inn slik vi ofte har for vane å gjøre.

Den forklaring er jeg enig i. Det er kanskje også riktig å kalle det for et europeisk fenomen. I engelske båtblader har jeg sett pulpiter med åpning i front omtalt som skandinavisk modell.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...