Spinner Startet 24.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 24.Oktober.2006 Et av flere prosjekter i vinter blir å modernisere styreposisjonen på min Elwaro 815 (snekke). I dag ser den slik ut: Jeg vurderer å skifte rattet og bygge instrumentene i en stil i nærheten av dette: Er det noen "gode" argumenter for at en snekke ikke kan/bør ha et slikt ratt? Praktiske årsaker mener jeg, det estetiske er vel en smakssak.... I dag må jeg tørne rattet 5,8 runder fra helt styrbord til helt babord....DET er mange runder det! Hva må jeg skifte for å redusere antall omdreininger på styringen. Dagens styring er en Tennfjord hydraulisk styring.... Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
asunde Svart 24.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2006 Du må skifte rattpumpen til en som pumper mer olje per omdreining. koster ca 3000kroner, eventuelt også styresylinder, ca 2000kroner. Se i kataloger for utregning av antall omdreininger. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 24.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2006 Blir spennende å se resultatet, kan ikke tenke meg noen praktiske grunner til at du ikke skal bytte ratt. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 25.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2006 Og jeg kan ikke finne noen estetiske grunner til at du skal skifte ratt. Jeg synes ikke båter skal ha styreposisjon som ligner bil eller buss. Snekker og rimelig langsomtgående båter skal ha vertikalt ratt., synes jeg. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Spinner Svart 25.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2006 NilsPils skrev: Jeg synes ikke båter skal ha styreposisjon som ligner bil eller buss. Det kan forsåvidt være et poeng, men jeg syns det er upraktisk med det rattet jeg har i dag, særlig når jeg står og kjører. Det vil helt sikkert hjelpe å redusere antall tørn (har 5,8 i dag!), men ser for meg at båten blir mer komfortabel med et "bilratt" både stående og sittende... Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.