Jump to content

God og billig radio til båten

bliss X

Recommended Posts

jeg kjøpte en Panasonic på OBS for under 500 for litt siden, helt grei imponerer nok ingen 19 åring med gti tenker jeg. Ett av de få kravene jeg hadde var at det skulle kunne kobles 4 høytalere på og da kunne fade bak/framme pga høytalere ute & inne. (dette har vist alle nå..)

Eneste som jeg kunne sånn i ettertid ønsket meg var USB ingang i front da ungene har musikken sin stort sett ikke på cd lengre. Men da øker nok prisen.

Har sagt det før i tilsvarende tråd(er), men gjentar gjerne tipset også her: De fleste bilspillere jeg har vært borte i må ha konstant hvilespenning for å holde på forhåndsinnstillingen på stasjonene. Det byr i så fall på problemer dersom man har som prinsipp at all strøm skal brytes når hovedstrømsbryter slås av (slik jeg har). Strømforbruket er nok lite, så muligens går det greit å rigge til noe "reodor" med f.eks. hvilspenning fra lommelyktbatterier el.l..

Vil tro det lurt å være klar over denne problemsstillingen på forhånd, og evt. undersøke dette særskilt for de ulike spillerne du vurderer (i alle fall om du ikke har lyst til å ta slik spenning fra de vanlige batteri-bankene).

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Ronald, er det pga tapping av batteri du ikke vil eller er det andre grunner?

Hvorfor - tja si det...

Er ikke redd for strømforbruket fra en bilradio sånn sett, men generelt synes jeg det er trygt å ha brudt alt. Har vel med sikkerhet å gjøre (kortslutning ingen spøk på kraftige batterier), og også for å unngå tapping ved evt. andre feil på elektrisk anlegg og -komponenter. Tror flere praktiserer et slikt "prinsipp", men et er mulig jeg er litt uvanlig (og kanskje også unødvendig?) gammeldags på dette området?

Ronald

Men er det noen som har synspunkter på kvalitet? Lydkvalitet? radiomottageren? holdbarhet?

Med all den jobben man legger ned i selve monteringen her, så er det greit å vite at det man setter inn kommer til å virke både bra og lenge.

Mitt intrykk er at kvaliteten på forbrukerelektronikk desverre ikke alltid er den beste, og at produsentene prioriterer en masse greier man ikke trenger + motedesign framfor god gammeldags kvalitet.

Mitt intrykk er at kvaliteten på forbrukerelektronikk desverre ikke alltid er den beste, og at produsentene prioriterer en masse greier man ikke trenger + motedesign framfor god gammeldags kvalitet.

Mitt inntrykk er at spillere fra de anerkjente merkene er av god kvalitet, selv i de relativt rimelige spillerne. Becker selger visst noen spillere som er omtrent like enkle som den Sony saken. Men av en litt tyngre kvalitet, drawback er at den koster noe i overkant av 12.000.- Men det er vel her, som med alt annet. Man får det man betaler for.

Det samme gjør Europris. Tine II vet mer om denne.

Veit vel egentlig lite om det men, kjøpte en Denver på Mega med trådløs fjerkontroll og blåtann til den nette sum av 999- Men er ei stønn sia , idag for du en bra spiller for 600- på Komplett.no eller nesten overalt .Skal du ha en enkel sak til bare normalt bruk så er dem bra nok i massevis .

Desuten det med strøm , så er det bare minne du behøver og kobble rett på batteriet og det bruker vel så lite strøm at det ikke er mærkbart vil jeg tippe .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Joda - jeg endte opp med en avart av Sony spilleren - men i marineutførelse. Du finner den på samme siden - ellers har også Strømmen bilradio den til samme pris (1695), men 0 i porto.

Jeg ville ha fjernkontroll (fordi selve radioen plasseres inne i kabinen.) Marineutførelse ikke fordi jeg regner med å spyle den med saltvann, men fordi elektronikken har en ekstra beskyttelse som kanskje kan gi meg noen år ekstra uten trøbbel.

Srømmen hadde også ei enkel marineantenne (eg bare en halvmeter kabelstump) fra Boss til 95,- som jeg er en smule spent på.

Som høyttalere valgte jeg et 6x9" kit fra Blaupunkt til den nette sum av kr 450,- Har dårlig erfaring med marinehøyttalere (plastic sound), så der regner jeg med å bytte oftere.

Men forløpig ligger alt pent i pappesker i kjelleren.

-koh

Tror jeg går for Sony CDX-GT200

CDX_GT200.jpg

Spekulerer litt på dette med antenne også.

Fra før av har jeg en glomex V9125 for TV, men denne kun er for TV

Glomex V9112, som ser helt lik ut men har noe større diameter oppgies å være både for radio og TV. Vil det fungere (om ikke helt optimalt) med glomex V9125?

Spesifikasjoner: http://www.seatronic.no/antspec.htm

Høytalere:

Her kunne jeg tenkt megB&W LM1 eller B&W M1 Dyrt men ...

BWLM1BK_1_b.jpgBWM1SI_1_b.jpg

Synspunkter?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...