Jump to content

Mercruiser BravoI vs. BravoIII

Hydrox

Recommended Posts

Sitter her og funderer litt på fordeler/bakdeler med bravo I og bravo III drev.

-Hva har jeg igjen får å velge bravo III fremfor bravo I?

-Er det verdt prisforskjellen på ca 6000 kroner? Propeller blir jo også dyrere slik at total prisforskjell sikkert blir 15 laken, om ikke mer.

-Økonomi, med tanke på dieselforbruk?

-Blir båten mer interessant på bruktmarkedet med bravo III? Med tanke på båtens verdi...

Skal kjøpe ny diesel komplett med drev, blir mest sannsynlig en Steyr 256. Båten jeg skal bruke drevet på er en windy 7800.

Jeg tror nok jeg kommer til å gå for bravo III, men det er jo greit å få litt innspill i fra andre enn dem som selger drevene.

Noen som vet hvor man får propeller til bravo III uten å bli flådd..??

På Finn er der b3 props titt og ofte for salg.. Nye er vel prisen ca 21 store men brukt fra 5 til 10 tusen

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Jeg har forstått det slik at Bravo 3 heter bravo 3X nå. Er det slik at det er et drev som heter Bravo 3X og et som heter Bravo 3X-Diesel..???

Ingen forskjell iht delekatalogen.

Liten oppsummering utifra eget hjerte:

Bravo II ble foretrukket før pga holdbarhet ved tyngre applikasjoner. Gamle BIII gikk i stykker ved store dreimoment. Idag funker 3x drevet like bra som 2x. 3x egenskaper retferdigjøres best ved 30+ knop. 1x drevet er genialt med lette båter generellt og lette båter med ekstremt høye hastigheter. B1 foretrekkes før Alpha G2 først og fremst pga annen gearmekanisme.

Min konklusjon:

Duoprop er egentlig best uansett opp til 50 knop. De merkostnadene ved nykjøp (5000 drev + 13.000 propell) er verdt det.

Velg Bravo 3 drev. Bedre manøvrering, akselerasjon,. Mindre slipp. Mulig høgere toppfart. Bedre økønomi.

Hadde Bravo 2 før og skal ikke ha singel prop igjen..

Kommer mye ann på hva slags båt dette drevet er tiltenkt.

Er det en båt bygget for fart ville jeg gått for Bravo 1 da dette drevet har et mye større spekter av raske propeller, du får lite propeller for fart til bravo 3 og de som fåes er veldig dyre i forhold.

Er mye på offshoreforumer da jeg driver å bygger raske båter/motorer, der går ingen for Bravo3 til fart da dette blir som med en 4hjulstrekket bil. Noe av motorens dreimoment brukes ekstra til å drive den ekstra propellen og man trenger mere motor for å få ut det siste. samt at en duoprop blir inneffektiv i høyere fart da denne må kjøres dypere enn hva en singelprop trengs(går igjen på hva slags propeller som nå er tilgjengelig).

Men Har du en relativt tung båt hvor drevets X-faktor er høy og er ute etter lettere planing, og mere stabil båt i sving samtidig som fartsområdet til bruk er i 75% av motorens arbeidsområde ville jeg valgt Bravo 3

Bravo 1 =performance, Bravo 3 =pleasure sitert firmaer som driver med utvelgelse av drev.

Redigert av bukt (see edit history)

Båten jeg skal bruke drevet på er som sakt en Windy7800, en 25/23 fots daycruiser(25 fot pga intigrert badeplattform). For øvrig akkurat samme skrog som Windy 23FC. Ser for meg en toppfart på opp under 40 knop og marsj på 30 til 35, der omkring. Så vi snakker ikke om offshore reserbåt. Jeg er ute etter hva som gir meg best resultat i forhold til en motor på 250 Hk.

Noen som har tips om hvem i USA jeg kan bestille propeller i fra. Eller hvem som har gladpriser her i norge??

Da ville jeg gått for et Bravo 3 drev hvis jeg var deg, men :nono: sjekk før kjøp hva slags diameter og stigning på propell du må ha til din båt slik at du ikke kjøper drev med feil propell, bedre da å kjøpe separat slik at man ikke betaler for en prop som ikke passer.

Båten jeg skal bruke drevet på er som sakt en Windy7800, en 25/23 fots daycruiser(25 fot pga intigrert badeplattform). For øvrig akkurat samme skrog som Windy 23FC. Ser for meg en toppfart på opp under 40 knop og marsj på 30 til 35, der omkring. Så vi snakker ikke om offshore reserbåt. Jeg er ute etter hva som gir meg best resultat i forhold til en motor på 250 Hk.
I og med at dette er en båt som er ikke er spessielt tung, er jeg sikker på at du får best resultat med et Bravo I drev. Se bukt sitt inlegg. Jeg selv sitter med en 23 fots båt med 260 HK (bensin) Før jeg valgte minn prøvkjørte jeg modeller med både Bravo 1 og III drev (ikke x modellene)

Min erfaring: Litt bedre akselrasjon med B III. Toppfart ble noe bedre med B 1, båten føltes mer sporty med B1. Når jeg så fikk min egen båt med B1 byttet jeg standard propp med en Ballistic i stål, og fikk 4 knop øt toppfart, raskere akselrasjon, bedre drivstoff økonomi da jeg nå kan kjøre med langt høyere tilt uten kavitasjon, og får dermed mere båt ut av vannet.

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Nå har denne båten ganske dyp v-bunn som gjør den litt tyngre å drive, og med full tank og 4 personer ombord vil vekten fort passere 2500 kg.

Maskinen jeg hadde var en 250Hk volvo bensiner med DP-S drev, altså duoprop. Med denne motoren og DP gjorde båten 38,5 knop. Det tror jeg faktisk er ganske bra i denne båten.

Men jeg er fremdeles usikker på hva jeg bør velge. I og med at jeg skal kjøre diesel så er jeg mest ute etter god marsfart. Er tidligere blitt fortalt at DP gir høyere marsjfart men vet ikke om det stemmer. Har for lite erfaring med drev....

B1 vil gi bra marsfart det og er bare å få riktig propell til ditt bruksområde, En diesel har høyere dreimoment enn bensin noe du kan dra nytte av, med B3 vil du kunne ha et jevnere drag enn med B1 hvis du har rigget båten etter 2-4 pers i båten og skulle ha med fler personer en tur da det gir litt mere drakraft i bunn.

Men til syvende og sist er det et spørsmål om rigging med riktig propell, har du først gått for et B3 drev så er det vanskeligere å få riktig propell enn ved et B1 drev da tilbudet er minimalt i forhold.

Noe også å tenke over er at du også vil få tak i et drev mye billigere ved å kjøpe B1 da det er flere på marked, dette er veldig praktisk hvis uhellet først er ute og ny propell og drev skulle trenges.

ø.l

Med et bravo 3 drev har du nok litt mere skyvkraft i bunn og i svingene men personlig ville jeg valgt B1 da du får propeller til de fra 2lapper og oppover brukt i norge, Kjøper selv fra statene og fått de inn nye til 1920kr inklusiv frakt (michigan wheel 4 bladers) følger med på ebay og gjør ofte bra kjøp der.Nye propeller i norge får du rundt 3500 ca pluss mva

Et B1 drev blir hva du skor det til, kjenner ikke til noen som har noe å utsi på B1 og dets egenskaper. De jeg kjenner med B3 roser dette men banner høyt når uhellet er ute for da svir det.

Jeg har selv vært inne på tanken om at det er dyrt å være nedpå med B3, 20 lapper hvis det kun er krøllede propeller. Har selv aldri hatt landkjenning, men en dag er det vel min tur og.

Har lurt litt på dette med utveksling på drev. Hva er best av lavt turtall på propell med høy stigning, eller høyt turtall med lavere stigning på propellen...?? Noe sier meg at høyt turtall gir høyere slipp, men det er jo ikke sikkert det er slik med disse propelltypene.

Utveksling som brukes til fart er gjerne 1:1,35 , du setter på den propellen som passer best på båten din . hvor mye slipp man skal ha kommer ann på bruken.

Ja sa tidligere i sommer jeg og at jeg bank i bordet aldri hadde grunnstøtt :headbang: det skulle jeg ikke ha gjort for litt senere røk propellen :sad:

Heldigvis har jeg satt på større og lengere finne så den tok av litt før propell slo nedi.

Jeg har selv vært inne på tanken om at det er dyrt å være nedpå med B3, 20 lapper hvis det kun er krøllede propeller. Har selv aldri hatt landkjenning, men en dag er det vel min tur og.

Har lurt litt på dette med utveksling på drev. Hva er best av lavt turtall på propell med høy stigning, eller høyt turtall med lavere stigning på propellen...?? Noe sier meg at høyt turtall gir høyere slipp, men det er jo ikke sikkert det er slik med disse propelltypene.

Vel, jeg bruker 14X17 og har Bravo 1 med 1.5 i utveksling. Vekt på båt med famile og pikkpakk ca 2600kg. Som nevnt tidligere: bensinmotor. Turtallet ligger da innenfor anbefalt på full gass: 4600 (4500-4800). For å finne ut propellen du skal ha bør du teste ut mercury's prop velger:

http://appcenter.mercurymarine.com/propSelector

Her kan du teste ut forskjellige kombinasjoner med motor, båt, og drev.

MVH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...