Hallaron Startet 25.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 25.Oktober.2006 Har som tidligere nevnt, kjøpt meg en maxi 95. Denne skulle det følge med spinnaker til, men det gjorde det ikke. Selger tilbyr en kompensasjon. Hva er riktig pris for en brukt spinnaker til Maxi 95? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Bitteliten Svart 25.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2006 1/2 pris av ny har jeg erfart at pent brukte seil selges til. De fleste spinnakere er jo pent brukt - med mindre man har seilt aktivt regatta Men hva koster en spinnaker da? 15000 kanskje? Er ikke sikker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
silentia Svart 25.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2006 Vi har sjekket priser på gennaker til en Hanse 315. Vi tok kontakt med 3 forskjellige seilmakere, North, Elvstrøm og Gran, og prisene fra de tre seilloftene var 14000 (Elvstrøm), 18000 (North) og 19000 (Gran). Pris på arbeidet for å lage en gennaker i forhold til spinnaker er vel det samme, og har sjekket ut at en spinnaker til en Maxi 95 er på ca 70kvm (Gennaker Hanse 315 er på ca 65kvm). Med andre ord; jeg synes Bittelitens prisforslag virker fornuftig! Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 25.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2006 hmmm - får snakke litt med selger og høre hva han er villig til. Ville gjerne hatt spinnaker da, men tror ikke jeg legger 14-15 lapper på bordet for å få en - da blir det heller løsning med to forstag og gennaker på egen rulle, men da ryker det fort en haug med penger.... Det er da pokker så dyrt det er med båt Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Bitteliten Svart 25.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2006 Genaker ville jeg ha satset på. Egnet for familieseilas, og har du den i strømpe er det enkelt å sette og ta ned. Baugspyd trenger du også - men det finnes det folk som lager etter mål Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 25.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2006 Jepp - et firma som heter stb produksjon rett nord for Gøteborg, har allerede bestilt Badplattform, mulig en bare skulle knekke til og bestille gennakerpeke også... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Mulligan Svart 25.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2006 Jeg har gennakerpeke fra Båtsystem. Med rulle til Bruceanker. Og en liten Spectronstropp til å feste gennakeren i. Jeg har både spinnaker og gennaker med strømpe. Blir til at jeg bruker gennakeren. Håndterer den uten hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 25.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2006 Nøyaktig som jeg vil ha det. Minst 50% av poenget med gennakerpeke er for meg å ha en bedre "landgang" når vi legger oss i naturhavn. Fungerer det greit med gennaker og strømpe? Tenkte på et eget rulleforstag, men det hadde jo vært greit om en slapp det.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Gunga Din Svart 25.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2006 Jepp - et firma som heter stb produksjon rett nord for Gøteborg, har allerede bestilt Badplattform, mulig en bare skulle knekke til og bestille gennakerpeke også... detta har skrivits om STB Produktion på Sail Guides forum........litt varning :nono: http://www.sailguide.com/forum/viewtopic.p...1b0475dab1ef401 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Herman Svart 25.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2006 Ville gjerne hatt spinnaker da, men tror ikke jeg legger 14-15 lapper på bordet for å få en Nå foreslo jo Bitteliten at en brukt gikk for ca 1/2 pris. Da er du jo halveis allerede. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 25.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2006 (redigert) Her er et bilde av en Maxi 95 m/baugspyd. Tidligere eiet av en kompis. Som man ser er båten kutterrigget (utrolig mye dobbel-konsonant i det ordet gitt ), og ytre forstag står på baugspydet. Ypperlig landgang var det også - resulterte i mye tråkk mens vi lå side om side ved land. Alle valgte å foreta land- og ombordstigning via den båten. Redigert 25.Oktober.2006 av surprise (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Hallaron Svart 25.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2006 Hei Gunga din og takk for advarselen, jeg skal følge de opp tett, Til deres forsvar skal det sies at de ga beskjed om at de ikke kunne levere før etter jul når jeg bestilte.. M.t.p. halve prisen så er jeg usikker på hva jeg klarer å få ut av selgeren, men han foreslo 2-3 tusen og da er det jo et stykke til 7-8'. Det ser riktig bra ut med denne pekeren, of da får en heller leve med at båten blir noen kilo tyngre. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Nefertiti Svart 25.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2006 På Lundh sail koster en ny spinnaker 17220.- SEK Jeg ville sagt en brukt (i god stand) burde være verd en 6-7000.- NOK. Det var vel ikke avtalt i "hvor god" stand spinnakeren skulle være så kanskje møtes på halvveien? Jeg har både Gennaker m/strømpe og Spinnaker. Spinnakeren er klart bedre på platt lens, men jeg tar den ikke opp med mindre jeg har med meg minst 1, helst 2 som vet hva de holder på med. Den er tross alt ca 85 kvm... Gennakeren har jeg seilt med alene (og autopilot). Og følgelig brukt mye mer. Genialt ferieseil...men jeg har også brukt det i regattaer. Jeg har ikke baugspryd, og fester det bare nederst ved forstaget. Funker OK, men tror Baugspryd hadde gjort det litt bedre, så det vurderes... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2006 Fungerer det greit med gennaker og strømpe? Det funker, men kan være litt plundrete til å begynne med. Jeg skal modifisere litt til våren med to flaggblokker slik at halet på lina til strømpa kommer paralellt med gennakeren. Som "landgang" funker peket framifrå. Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 25.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2006 En Maxi 95 begynner å bli gammel - og da kan man ikke regne med at spinnakeren som skulle fulgt med var veldig bra. Så 4000 høres ikke ut som så aller verst kompensasjon fra selgeren. Men har du fått med spinnakerutstyret? Spinnakerbom, opphal, nedhal, ekstra blokker bak, skjøter osv? Hvis du ikke har fått dette, ligger du an til en betydelig høyere kompensasjon. Jan Erik Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Hallaron Svart 25.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2006 Jo på et vis kan man vel si at det ikke er å forvente at spinnakeren er i topp stand, med en så gammel båt. Men på den annen side; Jeg kan ikke finne at det selges en eneste brukt slik spinnaker. Så om jeg skal ut å handle en må jeg antageligvis kjøpe en ny. Bruksverdien for meg ville vært stor. Det ser ut til at det andre er på plass ja, så det er nok selve spinnakeren som har forsvunnet. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Sjøtummel Svart 25.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2006 da blir det heller løsning med to forstag og gennaker på egen rulle, men da ryker det fort en haug med penger... Rullegennaker er nok litt oppskrytt. Rullesystem for slike seil er ikke så pålitelige som rullestag for fokk eller genoa, og ting feiler som regel når du trenger det minst. Genaker er nok et greiere seil enn spinnaker, ikke noen bom og mindre styr for å sette den og trimme den. Vær oppmerksom på at de lages i flere utførelser, og enkelte er bedre på lens enn andre. De fleste klarer seg fint med en strømpe, og da blir det billigere med gennaker enn spinnaker. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 26.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2006 en gammal skranglete spinnaker, går gjerne for 3-5000kr på diverse annonseforum. En ny for 7-10000 ? Selv om man ikke skal bruke den som spinnaker, er en gammel spinnaker man HAR et brukbart utgangspunk for en genakker. Ikke så effektiv, ikke så bra, men veldig rimelig og drar ganske bra sammenlignet med en tung genua. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Hallaron Svart 26.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2006 en gammal skranglete spinnaker, går gjerne for 3-5000kr på diverse annonseforum. En ny for 7-10000 ? Har du noen linker til slika annonseforum? Fant ingenting hverken hos Maximalt.dk eller norsk maxiklubb. Men det kan vel brukes spinnaker beregnet for andre båter, om arealet er passende? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Gunga Din Svart 27.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2006 om du ikke skall kappsegla... så er det bedre du jager en genakker istellet, används oftare..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hallaron Svart 5.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 Fikk badeplattformen jeg bestilte fra STB på Fredag, denne så riktig fin ut, men det tok 1/2 år med tett oppfølging fra min side før de kunne levere. Nå venter jeg bare på at snøen skal smelte såpass mye at jeg kan komme meg bort til båten... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.