Jump to content

Hva er riktig pris på brukt spinnaker til Maxi 95.

Hallaron

Recommended Posts

Vi har sjekket priser på gennaker til en Hanse 315. Vi tok kontakt med 3 forskjellige seilmakere, North, Elvstrøm og Gran, og prisene fra de tre seilloftene var 14000 (Elvstrøm), 18000 (North) og 19000 (Gran). Pris på arbeidet for å lage en gennaker i forhold til spinnaker er vel det samme, og har sjekket ut at en spinnaker til en Maxi 95 er på ca 70kvm (Gennaker Hanse 315 er på ca 65kvm).

Med andre ord; jeg synes Bittelitens prisforslag virker fornuftig!

hmmm - får snakke litt med selger og høre hva han er villig til. Ville gjerne hatt spinnaker da, men tror ikke jeg legger 14-15 lapper på bordet for å få en - da blir det heller løsning med to forstag og gennaker på egen rulle, men da ryker det fort en haug med penger.... Det er da pokker så dyrt det er med båt :lol:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Nøyaktig som jeg vil ha det. Minst 50% av poenget med gennakerpeke er for meg å ha en bedre "landgang" når vi legger oss i naturhavn. Fungerer det greit med gennaker og strømpe? Tenkte på et eget rulleforstag, men det hadde jo vært greit om en slapp det..

Her er et bilde av en Maxi 95 m/baugspyd.

Tidligere eiet av en kompis.

maxi95_1b.jpg

Som man ser er båten kutterrigget (utrolig mye dobbel-konsonant i det ordet gitt :smiley: ), og ytre forstag står på baugspydet.

Ypperlig landgang var det også - resulterte i mye tråkk mens vi lå side om side ved land. Alle valgte å foreta land- og ombordstigning via den båten.

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Hei Gunga din og takk for advarselen, jeg skal følge de opp tett, Til deres forsvar skal det sies at de ga beskjed om at de ikke kunne levere før etter jul når jeg bestilte..

M.t.p. halve prisen så er jeg usikker på hva jeg klarer å få ut av selgeren, men han foreslo 2-3 tusen og da er det jo et stykke til 7-8'. Det ser riktig bra ut med denne pekeren, of da får en heller leve med at båten blir noen kilo tyngre.

Lundh sail koster en ny spinnaker 17220.- SEK

Jeg ville sagt en brukt (i god stand) burde være verd en 6-7000.- NOK. Det var vel ikke avtalt i "hvor god" stand spinnakeren skulle være så kanskje møtes på halvveien?

Jeg har både Gennaker m/strømpe og Spinnaker. Spinnakeren er klart bedre på platt lens, men jeg tar den ikke opp med mindre jeg har med meg minst 1, helst 2 som vet hva de holder på med. Den er tross alt ca 85 kvm...

Gennakeren har jeg seilt med alene (og autopilot). Og følgelig brukt mye mer. Genialt ferieseil...men jeg har også brukt det i regattaer.

Jeg har ikke baugspryd, og fester det bare nederst ved forstaget. Funker OK, men tror Baugspryd hadde gjort det litt bedre, så det vurderes...

Fungerer det greit med gennaker og strømpe?

Det funker, men kan være litt plundrete til å begynne med.

Jeg skal modifisere litt til våren med to flaggblokker slik at halet på lina til strømpa kommer paralellt med gennakeren.

Som "landgang" funker peket framifrå.

En Maxi 95 begynner å bli gammel - og da kan man ikke regne med at spinnakeren som skulle fulgt med var veldig bra. Så 4000 høres ikke ut som så aller verst kompensasjon fra selgeren.

Men har du fått med spinnakerutstyret? Spinnakerbom, opphal, nedhal, ekstra blokker bak, skjøter osv? Hvis du ikke har fått dette, ligger du an til en betydelig høyere kompensasjon.

Jan Erik

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Jo på et vis kan man vel si at det ikke er å forvente at spinnakeren er i topp stand, med en så gammel båt. Men på den annen side; Jeg kan ikke finne at det selges en eneste brukt slik spinnaker. Så om jeg skal ut å handle en må jeg antageligvis kjøpe en ny. Bruksverdien for meg ville vært stor. Det ser ut til at det andre er på plass ja, så det er nok selve spinnakeren som har forsvunnet.

da blir det heller løsning med to forstag og gennaker på egen rulle, men da ryker det fort en haug med penger...

Rullegennaker er nok litt oppskrytt. Rullesystem for slike seil er ikke så pålitelige som rullestag for fokk eller genoa, og ting feiler som regel når du trenger det minst. :headbang:

Genaker er nok et greiere seil enn spinnaker, ikke noen bom og mindre styr for å sette den og trimme den. Vær oppmerksom på at de lages i flere utførelser, og enkelte er bedre på lens enn andre. De fleste klarer seg fint med en strømpe, og da blir det billigere med gennaker enn spinnaker.

en gammal skranglete spinnaker, går gjerne for 3-5000kr på diverse annonseforum. En ny for 7-10000 ?

Selv om man ikke skal bruke den som spinnaker, er en gammel spinnaker man HAR et brukbart utgangspunk for en genakker.

Ikke så effektiv, ikke så bra, men veldig rimelig og drar ganske bra sammenlignet med en tung genua.

Suzuki

No boat needed..

en gammal skranglete spinnaker, går gjerne for 3-5000kr på diverse annonseforum. En ny for 7-10000 ?

Har du noen linker til slika annonseforum? Fant ingenting hverken hos Maximalt.dk eller norsk maxiklubb. Men det kan vel brukes spinnaker beregnet for andre båter, om arealet er passende?

• 4 måneder senere...

Fikk badeplattformen jeg bestilte fra STB på Fredag, denne så riktig fin ut, men det tok 1/2 år med tett oppfølging fra min side før de kunne levere. Nå venter jeg bare på at snøen skal smelte såpass mye at jeg kan komme meg bort til båten...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...