Sydvesten Startet 25.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 25.Oktober.2006 Stauden II skal utstyres med VHF i løpet av vinteren og jeg ser det er vanlig å montere antenne i mastetoppen... nå har ikke jeg noen planer om avmasting så jeg lurer på om det er en smal sak å ettermotnere en antenne på toppen av masten mens den er på båten. Må vel ha en slik båtmasstol blant annet.... men er det mulig å komme så høyt ved hjelp av dette at slik montasje er mulig uten at hele vokabulert i svarteboken brukes opp... Det kommer en taustump ut ved mastefoten så jeg tror det er tau til mastetopp som kan benyttes for kabeltrekking... VHF'en blir forøvrig Navmann 7110 slik at jeg kan ha et håndsett ved styreposisjon Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
bliss X Svart 25.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2006 Ja det bør være fullt mulig, men du bør ikke ha høydeskrekk Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 25.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2006 Jeg monterte VHF antenna mens masta lå på bakken - men sikkert mulig å gjøre det 'høit i træets topp' også. Du trenger en brakett (vinkeljern i aluminium..) for å få antenna litt vekk fra windexen - sånn at denne kan svinge fritt. Tenk samtidig igjennom andre ting du kunne ha lyst til å ha der oppe, tri-color lanterne f.eks. Kablene til denne bør kanskje trekkes samtidig med antennekabelen, om du ikke er forutseende nok til å legge inn en ny hyssing sammen med antennekabelen idet du trekker ut den eksisterende hyssingen da Og - det er relativt tungt å sveive opp en mann med egenvekt i området 0,1 tonn. Få med deg en kompis som ikke er redd for å svette litt.. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
SveinHa Svart 25.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2006 Jeg kjøpte meg også nettopp en Navman 7110. Grei sak det, og ikke så ille pris heller. Så vidt jeg vet er det vanlig å bare slippe kabelen ned gjennom passende hull i mastetoppen og ut et passende hull i bunn uten noe mer festing enn en pakknippel e.l. i toppen. Jeg har vurdert ny antenne da den jeg har er 14 år gammel og der er tynn coax (lang tynn kabel gir mer tap enn lang tykk). Gamleantennen tenkte jeg å la stå å bruke til radioantenne og nød-VHF antenne. Tenker jeg tar den jobben en dag vi har leid lift på jobb Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 25.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2006 (redigert) Så vidt jeg vet er det vanlig å bare slippe kabelen ned gjennom passende hull i mastetoppen og ut et passende hull i bunn uten noe mer festing enn en pakknippel e.l. i toppen. I Selden-masta til Sydvesten er det noen plastprofiler inni som holder på kabelen (ikke rør akkurat, mer som en dråpeform som er åpen i 'spissen' sånn at kabelen kan tas ut andre steder enn topp og bunn). En løs coax i masta vil gi mye skramling når båten ruller. Om man ikke har egnede kabelføringer i masta kan det være en ide å tre skumgummibiter e.l. på kabelen for hver meter eller så, med en dråpe lim for å holde dem på plass. Fohindrer mye av kabelskramlingen. EDIT: Ser i manualen fra Selden Running Cables at det er litt forskjell på kabelføringene i forskjellige master. Noen tips å ta med derfra uansett. Redigert 25.Oktober.2006 av surprise (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Seilaren Svart 25.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2006 Med tanke på mastebrekk er det mange som velger å montere antennen til VHFen bak på pulpitten, slik at det går ann å bruke VHFen i nødsitvasjoner. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Bitteliten Svart 25.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2006 Da mister man veldig mye rekkevidde. Det beste er absolutt mastetoppen - også kan man heller ha med seg en nødantenne Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2006 antennen til VHFen bak på pulpitten Har hørt samme argumentet. At den dagen du virkelig trenger antenna, så har du den ikke lenger. Dessuten er det tap i så lang kabel. Min er 20 m. På forrige båt hadde jeg den på targabøyle, og dit skal den på nåværende også. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 25.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2006 Tja. De anropene for assistanse som jeg har hørt har vært i forbindelse med rorhavari (3 ganger) ikke mastehavari. Og siden alle forekom midt i Nordsjøen var mastetoppantenne greit nok (vi var relay for den ene - rorhavari ca på nullmeridianen, vi kunne relay'e til Oseberg, og så kom kystvakta og henta dem). Dersom masta ryker overbord kan man ha nødantenne, eller (som de fleste?) bruke en håndholdt som man har i reserve. Med antenna 3m over vannflaten tror jeg en 5W håndholdt rekker tilnærmet like langt som en 25W på åpent hav. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Herman Svart 25.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2006 jeg lurer på om det er en smal sak å ettermotnere en antenne på toppen av masten mens den er på båten. Må vel ha en slik båtmasstol blant annet.... men er det mulig å komme så høyt ved hjelp av dette at slik montasje er mulig uten at hele vokabulert i svarteboken brukes opp... Jada, jeg har tilbrakt noen timer i toppen av masta med å montere utstyr. Det mest spektakulære var vel når jeg skulle montere tricoloren. Monterte den først på en brakett, som jeg poppet fast oppå mastetoppen. Da måtte jeg bore NED i toppen. Har også montert VHF-antenna mens masten stod. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Geir Kallevik Svart 25.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2006 Dersom masta ryker overbord kan man ha nødantenne, eller (som de fleste?) bruke en håndholdt som man har i reserve. Med antenna 3m over vannflaten tror jeg en 5W håndholdt rekker tilnærmet like langt som en 25W på åpent hav. Skjønner du ikke har prøvd dette i praksis . En håndholdt radio på 5W, har en meget begrenset rekkevidde. Vi er to kompiser som pleier å gå i lag, på turer. Han har en håndholt VHF ( 5W ) i cocpitt og vi er mang en gang overasket over den korte rekkevidden ( på åpent hav ) Vi er innen synsvidde fra hverandre, men rekkevidden på den håndholdte er ikke mange mila. Han leser meg godt, men jeg leser ikke han. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 25.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2006 Jo, jeg har prøvd det en del i praksis. Bruker håndholdt 5 watter i cocpit selv siden 'hovedanlegget' står ved kartbordet og kun har ett håndsett til dette. Har egentlig aldri hatt problemer med å nå den jeg skal med den håndholdte... Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Seilaren Svart 25.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2006 Har brukt håndholte VHFer mellom følgebåter med Seilskolen til Stavanger Seilforening. Dersom en står på Sølyst(Øy rett utfor Stavanger sentrum) rekker ikke singnalene over til Ica, i Garstad Marina sine gamle lokaler på badedammen. (rett ved fastland for dere østlendinger som ikke vet hvor det er) Men det er sikkert stor forsjell på signalene mellom merker og modeller... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Espen C Svart 25.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2006 Hei istedet for og klatre opp noe jeg aldri hadde turt har du noen mulighet og ligge inntil noe som er høyt f.eks kran i båthavn bru eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 25.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2006 Vil tro at det er relativt trange kanaler som du kan tre en koax. Støy tror jeg du kan se bort ifra for det er ikke mye den kan bevege seg. Gå for en koax som er tjukk som en finger så får du mindre tap. Prøv å la koaxen gå helt til VHF uten skjøter hvis du kan. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 25.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2006 Ved kabelstrekk over 12m, går en fra RG68 til RG213 kabel. Dette er en "tjukk" kabel som er vanskelig å strekke. Men også en lavtaps-kabel. FOr 10-15 år siden var det også vanlig og strekke enn nødkabel frem til pulpilt. Bruker både fastmontert 25W og håndholdt 5 W. Fin også som jollekommunikasjon. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
avmønstret5 Svart 25.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2006 Bruk to fall når du skal opp, heis opp med f.eks. spinakerfallet og sikre med storseilfall (dersom et fall skjærer seg kommer du deg ned). La ikke hvem som helst heis deg opp, de må kunne bruke vinsja og avlasterne. Og ta med tau for å heise opp verktøy (en en pøs). "Alt" ang. rekkevidde avhenger av høyden på antenna. Jeg tok fint inn Tjøme radio med en billig håndholt Cobra fra altanen ca 30 m over havet . Den er grei nok til f.eks. havnebruk men fra et lavt båtdekk blir det sikkert ikke rare avstanden. Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 25.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2006 Seilforeningen jeg holdt til i for lenge siden hadde en mastekran hvor man også kunne heises opp i båtsmannsstol (kranen var ikke godkjent for personheising, så det var på den enkeltes risiko), men man kom da opp i en bedre arbeidshøyde i forhold til mastetoppen. Kanskje en seilforening i nærheten lar deg slippe til? Sitér dette innlegget Link to post
Stigt:-) Svart 25.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2006 Hei Jeg monterte vhf antenne på min Bavaria 32 med rullemast i våres. Jeg brukte mastestol, den gir ikke verdens beste arbeidsplattform, men den fungerte. Noe gloser ble brukt, men langt fra alle. Trekkingen gjennom masten gikk enkelt når jeg også oppdagen den hyssingen som var ferdig trukket. Dt var værre å borre gjennom dekket ved siden av masten for der fant jeg en tykk aluminiumsplate innstøpt i glassfiberen. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 25.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2006 ..Bavaria 32 ... Dt var værre å borre gjennom dekket ved siden av masten for der fant jeg en tykk aluminiumsplate innstøpt i glassfiberen. Den aluminiumsplata fant jeg også! (Bav 34). Og batteridrillen gav opp ånden før det ble noe hull der. Så den finner nok Sydvesten og. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Spinnaker Svart 25.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2006 Du vil jo få en ganske god lengde med kabel, så bruk kabeltype RG-213 eller bedre for å unngå for mye tap. Jeg ville ha tatt ned masten for å montere denne kabelen, men det kan jo være at den glir lett inn i sporet på masten din, kanskje greit å gjøre et forsøk før nedrigging. Nedrigging kan bli mindre bannskap Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
GeirT Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 Legg deg til en god kai. Lei deg en lift. Gir deg en god og trygg arbeidsplattform. De har også 220VAC uttak oppe i kurven til drill, varmepistol og loddebolt. Bruk RG213 kabel. Selv om den er stivere og trekking er vanskeligere er det langt mindre signaltap i denne enn i tynnere coax kabel. Lodd pluggen på coaxen. Sørg for god tettning med krymestrømpe/vulk-tape etter at du har skrudd coax/pluggen inn i antennen. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
loffern Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 Jeg skal gjøre akkurat samme opperasjon selv til våren og har tenkt til å leie meg en plass hos en båtforening som har en mastkran. Regner med at jeg da også monterer en LED-tricolor. Idag har jeg antenne på pulpitten og den skal jeg beholde og koble en vender slik at den kan brukes i nødstilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 26.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 (redigert) Takker for gode tips alle sammen.... Jeg ser selvsagt problemet med å henge å dingle i en tau stump drøye 17 meter ove havet... så det er i grunnen derfor jeg var litt bekymret.... Nå har vi da lifter som jeg kan leie, men trenger jo en stor en som kan bringe meg såpass høyt.... Skal sjekke litt hva som finnes i mitt nærområde på leiemarkedet..... men det er nok ikke umulig at jeg ender opp med montering bak på pushpit/pullpit eller i nærleiken frem til masten blir tatt ned en gang Redigert 26.Oktober.2006 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
skage Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 Hei sydvesten Vi har jo like båter, har selv utført arbeider i masttoppen uten problem. Har VHF antenne der selv, du klarer fint dette. Sammtidig bør du tenke på eventuelt opplegg tv anntenne også, vi plasserte den ca midt på masten, borret hull og slapp ledningen nedover med litt fiske bly på enden det gikk helt suverent, ved montering av disse tellerken antennene så får du jo også en veldig bra radio antenne. Men jeg har også montert vhf antenne bak på pullpit. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.