Jump to content

Ettermontering av VHF antenne i mastetopp

Sydvesten

Recommended Posts

Fråga nummer ett: Skal jeg bruke skruer elle popnagler når jeg fester braketten til masten.

1) Jeg foretrekker alltid å bruke bolter hvor jeg kan enten med gjenging eller med mutter hvor mulig. Du kan gjenge i masta - husk rødsprit for å få god gjengekvalitet.

Fråga nummer två: Skal braketten/antennen isoleres fra masten eller er dette en for jording av antennen?

2) Glomex-antennene har innebygd system for jording - det viktigste er at pluggen inn i antennen og pluggen inn i VHF apparatet er godt tilpasset. Min erfaring tilsier at de beste Glomex-antennene har kabel intergrert i antenna, dvs ikke RA 106.

Fråga nummer ett: Skal jeg bruke skruer elle popnagler når jeg fester braketten til masten.

1) Jeg foretrekker alltid å bruke bolter hvor jeg kan enten med gjenging eller med mutter hvor mulig. Du kan gjenge i masta - husk rødsprit for å få god gjengekvalitet.

Fråga nummer två: Skal braketten/antennen isoleres fra masten eller er dette en for jording av antennen?

2) Glomex-antennene har innebygd system for jording - det viktigste er at pluggen inn i antennen og pluggen inn i VHF apparatet er godt tilpasset. Min erfaring tilsier at de beste Glomex-antennene har kabel intergrert i antenna, dvs ikke RA 106.

Fråga nummer ett: Gjeng ivei hvis du har aluminiumsbolter. Bruk gjerne A4 hvis masta er AISI 316 (her kan man velge 'L', Ti eller andre). Vi andre bruker pop.

Fråga två: Ikke tenk på det. Det fikser seg selv.

Redigert av Hulda (see edit history)
Slæpp åff.

Vanlige syrefaste skruer kan brukes. Som regel kommer man til innvendig i masta, ved å ta av toppbeslaget. Det er ikke SÅÅÅÅ mye elektrolytt tilstede 12-15m oppi lufta.

Suzuki

Du har rett i det. Jeg ser bare ikke poenget når man kan smekke inn to popnagler. Gjenge skruer inn i masta er ikke noen god greie. Gjennomgående med mutter på baksiden og isolering med guffe fra Biltema eller noe annet er helt greit.

Uansett må man vurdere hvor lenge ting skal vare. Jeg har 30 år som 'design life' for det jeg gjør. Da har jeg vært dæv i 10 år og er ikke søkegod lenger.

Hei!

Antennefeste popes fast med monel nagler. Det er viktig å bruke riktig type nagler da metaller reagerer på hverandre spesielt i et salt miljø.

Fant et bilde på nett av et slikt feste:

https://baatplassen.no/bildearkiv/14/14249/vhf_bavaria.jpg

Mvh Rune

Popnagler er det som gjelder her ja :yesnod:

Den mastetoppen så ut som noe vi har levert,samme utstyr som vi bruker på våre Bavaria-modeller :cheers:

har sett sådana antenner som ikke går att losse fra kabeln

o hur desse blir behandlade i mastskjulet.......

Den Glomex,en jeg har kan skrus av selve braketten, og antennen kan skrus av kabelen. Noen hos oss snur bare antennen i braketten slik at den peker nedover i stedet for oppover under opplaget.

Ellers så er det vel slik at den største belastningen på hele riggen er under opp-, nedrigging og under opplag.

Jeg lurer på hvor lang tid det vil ta før ett feste av brakett i masta som trolig er laget av aluminimum og gjenging og bruk av messing bolter gir noe særlig korrosjonseffekt.

I tidligere båter med septiktank laget av aluminimum og mannelokk benyttet jeg messingskruer til feste av mannelokket. Jeg registrerte aldri korrosjon hverken på boltene eller gjengene.

Jeg ser fordelene med bruk av popnagler, jeg synes imidlertid at jeg får bedre kontroll med vinklingen av brakettene når jeg skruer dem fast til masta.

Avventer erfaringer med korrosjon på brakettfestene på masta.

Ser det er mange gode innspill her og i god baatplassen ond så spriker de slik det bør være... For meg så er vel popnagler like greit som alt annet.. rask og grei montering..

Men ser det er flere som "skryter" av å ha en Glomex i mastetoppen, da lurer jeg selvsagt litt på dette med kabelen... har jo ikke fått sovet den siste uken siden jeg nesten har blitt forespeilet å bli skyldig Watt pga. tapet i kabelen før signalene er kommet frem til antennen i mastetoppen.

Er det noen som har montert en slik Glomax antenne med den medfølgende kabelen? Eller dette noe som aldri burde vært solgt siden det ikke vil fungere...

Når det gjelder masten, så har jeg ikke noen store planer om ta denne ned. Ei heller noen store planer om å ta båten opp til vinteren om min jobbsituasjon tillater det da.

Båten er laget for å seile året rundt med masten der den skal være.. :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Er det noen som har montert en slik Glomax antenne med den medfølgende kabelen?

:yesnod:

Jeg har gjort det. Kabelen er ca 18 meter lang, men jeg har ingen skjøter mellom VHF og antenne. VHFen virker, men den store effekten tror jeg ikke at jeg har, uten at jeg har målt dette. Til vanlig bruk i Skagerak fungererr det geit. Allikevel kommer jeg nok til å bytte kabel når jeg kjøper ny VHF. Den jeg har nå begynner å bli sliten.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

• 5 måneder senere...
Ser det er mange gode innspill her og i god baatplassen ond så spriker de slik det bør være... For meg så er vel popnagler like greit som alt annet.. rask og grei montering..

Men ser det er flere som "skryter" av å ha en Glomex i mastetoppen, da lurer jeg selvsagt litt på dette med kabelen... har jo ikke fått sovet den siste uken siden jeg nesten har blitt forespeilet å bli skyldig Watt pga. tapet i kabelen før signalene er kommet frem til antennen i mastetoppen.

Er det noen som har montert en slik Glomax antenne med den medfølgende kabelen? Eller dette noe som aldri burde vært solgt siden det ikke vil fungere...

Når det gjelder masten, så har jeg ikke noen store planer om ta denne ned. Ei heller noen store planer om å ta båten opp til vinteren om min jobbsituasjon tillater det da.

Båten er laget for å seile året rundt med masten der den skal være.. :yesnod:

Det er ikke så mye tap i rg58u coaksial kabelen, når vi snakker om tap på denne er vi oppe i 100 meter og det skal du vel ikke ha?

Når det gjelder og komme seg trykt opp ville jeg hørt med Espen Lyche om han bune heist deg opp med krana? kjapt gjort sikkert. :yesnod:

av503.gif

Redigert av DACAPO-9000-HT (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...