Sydvesten Svart 26.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 (redigert) Tv antennen er alt montert i mastetoppen og den fungerer utmerket.... men jeg gjør meg jo noen tanker om forrige eieres eller hvem det nå var som bestemte dette... siden TV antennen kommer før VHF antennen.. Skal kjøpe meg en slik "stol", manne meg opp og sette kjærringa ved vinsjen... så spørs det om hun slipper meg ned igjen før jeg har lovet både gull og grønne skoger.. Redigert 26.Oktober.2006 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
SveinHa Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 Hun sitter nok med makta da ja Jeg ble også vinsjet opp i masta av madammen en gang. Husk at det ikke er noen lett jobb... Kostet litt svette selv om jeg hjalp til så godt jeg kunne... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Allan E Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 (redigert) På den forrige båten brukte jeg en bekjent med bil til å heise meg opp. Båten lå langsmed brygga,kameraten i bilen rygget, og jeg kom opp lett som bare det. Tauet ble festet i fronten og vedkommende rygget og hadde full oversikt. Hvis tauet går rundt en selvslående vinsj så er jo også litt sikret der + at du har disse låsene som tauet går gjennom som står på hyttetaket. Søren jeg glemmer navn på utstyr. Båtsmannsstol kan du låne av meg hvis du vil. Redigert 26.Oktober.2006 av Gladiator (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 (redigert) Aldri i verden om jeg ville blitt heist opp i en mastekran! Med tanke på hvilket vedlikehold en del av disse får, er jeg ofte skeptisk til å løfte master med dem. Mitt eget liv setter jeg høyere enn en mast. Et annet moment er hvor lett det er å arbeide når du ikke henger i masta selv. Det blir som å male skutesida mens platformen er festet i kaia. Det vanlige er jo å henge den i skipet. Sikkert ikke uten grunn. Kommer det en hekkbølgegeneral forbi får du problemer. Forslaget om å la en bil trekke deg opp lar jeg stå ukommentert! Jeg er mye oppi masta. I tillegg til mastetrinn har jeg klatresele som sikring. Jeg klatrer opp selv, men kona etterstrammer med fallet. Det går gjennom en vinsjavlaster, i tillegg til noen runder rundt vinsjen. Jeg er sjuk nok som det er, om jeg ikke skal falle i dekk og brekke ryggen i tillegg! Redigert 26.Oktober.2006 av Lars_Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Jawik Svart 28.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2006 Hei sydvesten. Ser at du planlegger å tre kabelen fra toppen. Glem ikke at diverse fall inne i maste kommer til å gnikke borti kabelen og på sikt skape problemer. Sørg for at kabelen befinner seg inne i et rør. Ser at du bor i Bamle. Der finnes det sikkert mange kraner med utstikkere/arbeidsbrett som du kan stå på og rekke mastetoppen. Baugstaget / akterstag (dersom du har gjennomgående mast) løsner du slik at du kommer nærmest mulig plattformen. Utførte selv denne akrobatikken i sommer etter å ha fått lov til å bruke krana. Ellers er å anbefale en bro som du kan legge til. Hva med broen over til Croftholmen - muligens for lav. Eller bruk en stige festet til fall så står du trykt og kan arbeide i ro. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
pete Svart 29.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2006 Sydvesten, om du ikke har båtmannstol, vurder heller å kjøpe en klatresele. Det er utviklet egne slike for riggklatring. Du er bedre sikret og kan sitte bedre i selen mens du jobber. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 29.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2006 En slik klatresele er nok sikkrere enn en dårlig og billig båtmannstol om man legger vekt på sikkerheten også om noe uforutsett skulle hende.. Ser Selden anbefaler å bruke 2 fall i en slik operasjon, ett til å heise og ett som ren sikring.. Når det gjelder bruer med rett høyde er det dårlig med slike i mitt nærområde.. i allefall som jeg kunne tenke på... Kraner finnes jo, men dette er industrien og da koster det jo skjorta og litt til... Skal tygge litt mere på denne saken med lift som har vært diskutert her i tråden..... Om båten ligger ved en kai så trenger jeg en lift som løfter en 14-15 m så vil jeg nok rekke til mastetoppen.... Hvis ikke så blir det nok vinsjing til mastetoppen, er like greit å lære seg det med en gang... Det er jo pærer som må skiftes der fra tid til annen også.. Siden alt er på rull hos meg så er ikke fallene gjennom mastetoppen i bruk annet enn når seilene er nede... som er et par ganger i året normalt... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
JanB Svart 29.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2006 Nokon som veit kva det kostar å leiga lift til slike formål? Sjekka nokre nettsider, men fann ingen prisar. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
M/S Bastard Svart 29.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2006 Jeg vil tippe rundt 1000-1500 pr.dag (døgn) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 29.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2006 En slik klatresele er nok sikkrere enn en dårlig og billig båtmannstol om man legger vekt på sikkerheten også om noe uforutsett skulle hende.. Ser Selden anbefaler å bruke 2 fall i en slik operasjon, ett til å heise og ett som ren sikring.. Når det gjelder bruer med rett høyde er det dårlig med slike i mitt nærområde.. i allefall som jeg kunne tenke på... Kraner finnes jo, men dette er industrien og da koster det jo skjorta og litt til... Skal tygge litt mere på denne saken med lift som har vært diskutert her i tråden..... Om båten ligger ved en kai så trenger jeg en lift som løfter en 14-15 m så vil jeg nok rekke til mastetoppen.... Hvis ikke så blir det nok vinsjing til mastetoppen, er like greit å lære seg det med en gang... Det er jo pærer som må skiftes der fra tid til annen også.. Siden alt er på rull hos meg så er ikke fallene gjennom mastetoppen i bruk annet enn når seilene er nede... som er et par ganger i året normalt... Hei igjen. Mitt forslag var å "pent" spørre noen kranførere på kaia hvor det er permanente kraner på skinner e.l. Disse har som oftest arbeidsplattform i riktig høyde for din båt. Mener å ha observert noen i område. Dette burde ikke koste skjorta - muligens en god con...., men ikke så mye mere. Utfør operasjonen i helga dersom du kommer til område. Område er muligens avstenkt i disse ulvetider, men forsjøket verdt. Det beste er at du vender deg til tanken på å bli heist opp av mannskapet. Problemet er når du, som i mitt tilfelle, er alene om operasjonen. Da hjelper det med en tur til sportsbutikken som selger fjellklatringsutstyr og du entrer deg selv opp med sikring i to fall. Koster noe mere, men kan være godt å ha i nøden langt fra land og rullende sjø. Et annet alternativ, siden du ser så sprek ut på bilde, er å entre opp til salingen uten hjelp. Gode gummisko og sikring mot aluminiumen - så er du oppe som en sirkusartist. Fra salingen og videre er et annet dilemma. Alle med mast burde jo trene på dette titt og ofte. Lysten avtar med alderen . Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Careka Svart 30.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2006 "Alt" ang. rekkevidde avhenger av høyden på antenna. Jeg tok fint inn Tjøme radio med enbillig håndholt Cobra fra altanen ca 30 m over havet . Den er grei nok til f.eks. havnebruk men fra et lavt båtdekk blir det sikkert ikke rare avstanden. Husk at rekkevidden også kommer an på om der er Lavtrykk eller Høytrykk i område. og hvor langt dette strekker seg. . Er det et kraftig høytrykk så rekker 5 w langt, og selvfølgelig 25 w mye lenger. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Sydvesten Svart 28.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2007 Nå ligger antenne klar på sofaen og vhf på kjøkkenbordet klar til montering ombord i båten snart... Da dukker gjerne et spørsmål eller to opp, som hvordan feste den fine braketten til masten... Er det popnagler eller skruer som gjelder her... og hvordan er det med jording av antennen mot masten eller skal den isolerer fra masten. Er litt usikker på om kabelen er for dårlig, det er en relativt tynn coax kabel, vanlige billig antenne kabel vil jeg tro... siden lengden på denne er 25 meter og jeg trenger rundt 20 av disse så blir det vel noget tap formoder jeg. Antennen er normal stålpisk av type RA106 og neppe "state of the art" den heller. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Risor23 Svart 28.April.2007 Del på Facebook Svart 28.April.2007 Du bør bruke RG-213 som koaks. den er er nesten tommel-finger tykk. Hvis du bruker ca 20-25m med vanlig RG-58 tipper jeg kun 10-12 watt av dine 25 vil gå ut til antenna. Så god koaks er alt. Antenna di har 3db gain, så den vil hjelpe for en del av tapet i koaksen, men en "high-gain" antenne på 6db hadde nok gjort susen:) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 29.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2007 (redigert) Hmm, hvordan blir så dette om jeg bruker VHF'en laveffekt kanaler da... om jeg har et tap som tilsvarer 13-15W på veien fra radioen til antennen... benyter jeg da kanaler med en sendeeffekt på mindre enn dette så vil ikke radioen fungere... Dette kan da ikke stemme... tror jeg må sjekke litt med Glomex og se hva de sier.. Dette er sakset fra Glomex aine hjemme sider.... www.glomex.it men hav betyr dette, formoder det er frekvensen mellom 100 og 200 Mhz som er av interesse for VHF radioer. Ser det er en tabell som sier noe om attenuation Db muligens pr 100m ved 20 grader C om jeg tolker dette rett. attenuation er vel etter hva jeg kan skjønne amplitude og styrke reduskjsjon på signalet.... Er denne reduskjonen så lineær som funksjon av kabellengden, eller følgder den et annet forløp. Om jeg antar at den er lineær og benytter lineær interpolasjon med amerkainsk øyemål mellom 100 og 200 Mhz og sjekker for 160Mhz som er av interesse for VHF så ender jeg på rundt 14db pr. 100 meter... jeg trenger inntil 20m kabel og med lineær tapskurve så skulle jeg ende på 14/5 som er 2,8 db, antenne i seg selv har en gain på 3 db... Frågan er har Glomex lurt meg og solgt et produkt som ikke vil fungere... Redigert 29.April.2007 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Nemo Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 Hmm, hvordan blir så dette om jeg bruker VHF'en laveffekt kanaler da... om jeg har et tap som tilsvarer 13-15W på veien fra radioen til antennen... benyter jeg da kanaler med en sendeeffekt på mindre enn dette så vil ikke radioen fungere... Hm, er vel ikke helt slik det fungerer. En reduksjon på 3 db er en halvering av effekten. Med lavere effekt på senderen blir det da denne effekten som blir halvert. Er enig med deg at den kabelen du har valgt har for stort tap ved en lengde på 20 m. Som andre her har anbefalt, ville jeg ikke stusset på å bruke en bedre kabel - RG 213. Du har jo selv regnet på tapet. Et av problemene med VHF antenne i masten på seilbåt er når masten beveger seg mye i sjøgang, da blir sendingen dårligere. Derfor anbefales det ikke antenner meg 6 db i masten, 3 db skal være det beste. Det finnes også antenner med radialer for grunnplan, disse skal hjelpe me å får mer stabil sending i sjøgang. Hvor stor forskjellen er får man best kjennskap til fra de som har montert slik antenne. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 Hei. Legger til en forklaring som kan være nyttig for å få bedre forståelse av antenner med forskjellig db. "Gain By law marine radios are limited to 25 watts of transmitting power. An antenna cannot increase the amount of energy it receives from the radio, but it can manipulate it and focus it in certain directions to provide a perceived energy increase. This increase energy is what is called the "gain". Gain is measured in units called dB. A short antenna usually has a gain of 3 dB. This equals a doubling of the signal power. A 6 dB gain antenna can increase signal power by 4 times, and a 9 dB antenna by 8 times. So it would look like higher gain is always better. This is not always true. If an antenna has zero gain, it transmits the signal equally in all directions. Imagine looking at the antenna at night and seeing thousand of thin laser beams going out of the tip of the antenna in every direction. Some of these beams would be shooting straight up into the sky and some shooting straight down into the water. Well obviously there would be no boats above you or below you so sending a radio signal in these directions is a waste of energy. An antenna increases its gain (and power) by redirecting these useless beams into a more horizontal pattern. The more it squishes down these beams, the more gain you get. When you have increased the gain to 9 dB, the beam is a very thin and horizontal. Now instead of a "ball" of beams coming out of your antenna in all directions, imagine a laser level perched on top of your antenna with a horizontal beam shooting out of each end parallel to the water's surface. As the boat rolls and pitches, this horizontal beam will begin to shoot upwards into the sky and down into the water. Your radio signal will go in and out the same way as the movement of the boat effects the direction of the signal. So what gain should you choose? Sailboats should always use a 3 dB gain for their antenna mast. The mast movement will least affect it. The 9 dB gain antennas should be primarily used for land use or on boats with less pitch and roll. Larger boats frequenting calmer waters could get buy with a 9 dB antenna. Most powerboats should stick to 3 dB or 6 dB antennas." Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 Hej Sydvesten de flesta segelbåtar har RG213 fra masttopp til radio med en skjöt runt mastfot...... her er en tabell der du kan se olike förluster i dB o vid olike frekvenser. http://www.antennadesigner.com/g4cqm/yagi_...ns/interact.htm som du ser 20m längd så har du ett tap på 4dB, mer en hälften av effekten försvinner sender du med 25 W så får du ut kansje 10-12 i Antenn sender du med 5 W så får du ut 2-2,5W en bra segelbåtsantenn er 'blindkäppen' en vit antenn ca metern lang.....har inbyggt jordplan o bra strålnings vinkel (kompensation vid krängning) jag skulle dokk råda dig att plocka ner masten för att montera detta så att du får det riktigt installerat, RG213 är tykk o litt besvärlig o jobba med.....men resultat blir bra Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 Hej Sydvesten jag kom o tenke på att det finns en tynn lågförlustkabel....du kansje har fått en sådan med din antenn? nu husker jag bare ikke beteckningen på den...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sydvesten Svart 29.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2007 Tror ikke det er noe spesiell kabel som følger med denne antennen. Dette er en vanlig standadr Glomex pakke til drøye 500 kroner om jeg ikke husker feil. Glomex har riktignok noen kabler som de leverer med antennen og jeg regner med at siden dette er en stnadard pakke for VHF med inntill 25 meter kabel så bår den også fungere med denne kabelen.. Vel tiden vil vise om dette fungerer.. hvis ikke så går den i retur til importøren i Norge.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
jk Svart 2.Mai.2007 Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Det er klart best med lavtapskabel, f.eks. RG-213, på 20 m ledning. Men er det ikke plass i masten, får man gjøre det som går an. Trenger du 20 m ledning, får du vel også antennen opp i gunstig høyde. Det fins for øvrig tynne ledninger som har lavere tap enn RG-58. Ellers skal man ikke henge seg for mye opp i at 3 dB tap betyr at halvparten av effekten blir borte. Først og fremst betyr 3 dB tap 3dB dårligere signal/støyforhold. Ved marginale forhold har det betydning, men ofte spiller det ingen rolle. For øvrig kan jeg ikke skjønne at radialer skal ha noe å si for stabil sending i sjøgang. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 2.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Dette blir jo litt valgets kvaler... Det er for meg mye enklere å montere en antenne på hekken et eller annet sted og dermed klare meg med fjerdeparten av kabellengden og dermed redusere tapet. Kan også benytte en tykkere kabel her som gjør dette ennå bedre.... kan også kjøpe en bedre antenne enn denn stålsaken fra Glomex... Da blir frågan som følger: Hva er mest fornuftig, antenne i mastetoppen med stort tap og god fri sikt for antennen. Eller en antenne montert på rekken akter med mindre tap og mindre fri sikt pga lavere høyde over havflaten Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hulda Svart 2.Mai.2007 Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Hvis du skal nå langt, er det mastetoppen som gjelder. Min forrige Sylfiden hadde begge deler, antennen på hekken var reserve. Samme topp antenne, topp kabel, topp montering, forskjellen i rekkevidde var meget påtakelig. En gang lå jeg i Skagen havn og snakket med Tjøme Radio. Med antennen på hekken holdt det lenge med rett syd for Strömstad. Prøvde kommunikasjonsforskjellen mellom antennemonteringene en rekke ganger, påtagelig forskjell hver gang. Du får nok ta med batteridrillen og klatre opp... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.Mai.2007 Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Det kan sikkert være en grei løsning for sesongen å ha antennen montert nær hekken. Du får jo samme høyde som flere motorbåtbrukere. Men det er nok lurt å bruke lengre antenne (eks Glomex RA 112) enn pisken til Glomex - det er vel en RA 106. Jeg monterte en RA 1226 med 6 db gain - men denne blir vel litt lang for aktermontering hos deg. Det viktigste er at du får VHF ombord som virker før sesongen starter for fullt. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Mai.2007 Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Det som er no herk med å montere ei glassfiberantenne på rekka, er at før eller senere, gjerne før, knekker du den. For å slippe å kaste bort tid på slikt i sesongen; hvorfor monterer du ikke ei lita gummiantenne på hekken nå, og så tar du masta di ned til høsten og monterer ei skikkelig Procom eller Comrod antenne i masta. Og så setter du på en vender så har du nødantenne. Procom har ei spesialantenne for mastetoppmontering med lav vindbelastning. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 6.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Har nå denne antenne liggende for mastemontering med den kabelen som ble levert med fra Glomex, har fått lånt meg en slik stol som jeg kan heises opp i masten med.... Så dette skal prøves en kveld til uken... Fråga nummer ett: Skal jeg bruke skruer elle popnagler når jeg fester braketten til masten. Fråga nummer två: Skal braketten/antennen isoleres fra masten eller er dette en for jording av antennen? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.