Jump to content

Påhenger i frost - tiltes opp eller stå i sjø?


boggabogg

Recommended Posts

Dette har sikkert vært diskutert tidligere, men jeg klarte selvfølgelig ikke å finne noen relevante tråder nå når jeg trengte dem.

 

Situasjon: Båt i isfri havn, men det er 6-7 minsgrader i lufta. Yamaha F100 påhenger. Bør påhengeren tiltes opp eller stå nede i sjøen?

 

Det er ikke snakk om vinterlagring, bare til snøen forsvinner såpass at vi klarer å trekke den opp...

Link to post
Share on other sites

Merkelige greier dette.

Manualene til motorene sier at de skal tiltes ned mens rådet fra folk i havnen er å la den stå oppe. Ingen har eller har hørt noen som har hatt problemer med dette (snakker om vestlandet med vestlandsvinter).

Selv så hadde jeg den opptiltet største delen av vinteren i fjor, men tiltet den ned i de kaldeste periodene. Tror jeg var den eneste i havnen som tok meg bryet og er ikke sikker på om jeg gjør det det i år. Om jeg tar med meg batteriet hjem lar jeg den stå nede.

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville tippet at det ville være riktig å tilte motoren hvis kjølesystemet er slik at mesteparten eller alt vannet renner ut når man tilter den. Det ville i såfall hindre sprengskader rundt vitale/dyre deler.

 

Noen som kan si noe om hvorvidt kjølesystemet tømmes helt når man tilter påhengern, eller bare noe av vannet renner ut?

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Når du tilter opp motoren KAN det bli stående sjøvann i impellerhuset ( i hvertfall på eldre modeller) Hvis dette fryser KAN det bli sprengt en bule i platen som impelleren ligger an mot, og den er dermed ødelagt, den tetter ikke mot gummien.

Dette var jeg ute for en gang med en Johnson 33. Du er tryggere med motoren nede så lenge det er åpent vann rundt den.

mvh

JanS

Redigert av JanS/ m/y Gygra (see edit history)

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Jeg stemmer for at motoren skal stå nede. Hvorfor? Fordi manualer på en del (alle?) motorer sier det. Og fordi det er logisk at ikke alt vann renner ut av motoren igjen om den tiltes opp. Vet også at fiskerne i havna mi praktiserer dette til lettbåtene sine, og det har de såvidt jeg vet gjort alle vintre så langt tilbake jeg kan huske.

 

Groe er ikke noe problem når det er så kaldt i vannet.

Link to post
Share on other sites

Tæring var hovedgrunnen til at jeg ikke ville la motoren stå nede i 4 - 5 måneder i strekk i fjor vinter.

Jeg var usikker på hvor mye det ville tære på anodene og om jeg hadde nok sink. I tillegg mistet jeg lakken på propellen.

I år har jeg akkurat skiftet anoder og jeg kommer til å ha den nede. Ser ingen bakdeler med å ha den tiltet ned - blir aldri is på vannet der jeg ligger.

 

- og som nevnt i en annen tråd - vulken i propellene ryker jo hver sesong, så ingen vits å "spare" på propellen.

Link to post
Share on other sites

Tæring var hovedgrunnen til at jeg ikke ville la motoren stå nede i 4 - 5 måneder i strekk i fjor vinter...

Dersom du regelmessig ser etter båten, så behøver den kanskje ikke stå konstant nede? I alle fall på min kant av landet er det sjelden kuldegrader i området ned mot vannflaten. Da går det an å ha den tiltet opp i milde perioder, men evt. senke den ned når sprengkulda er i anmarsj. Men selvsagt, dette fordrer at du (allerede) har som rutine stadighet sveipe innom bryggeområdet - hvis ikke blir det jo for mye ekstra pes å stadig være på alert'en på denne måten.

 

Og bare for å legge til...min båt med påhenger tas opp om vinteren (selv om den p.t. fortsatt ligger ute).

Link to post
Share on other sites

Tilt opp motoren, og spyl gjennom kanalene samt utvendig på undervannshus og saltbelagte deler med ferskvann.

 

Når du er ferdig, kjøres motoren to slag på starteren for å tømme impellerhuset om du er usikker på hvorvidt dette tømmes selv. Eventuelt kan du la motoren trekke inn BLANDA frostvæske, sånn at den siste vannpytten i impellerhus ikke fryser.

 

Deretter tar du ei fille eller ei pumpe, og fjerner vannet i eksoskanalen rundt propellakselen. Om det er vanskelig å komme til etter at du har svingt motor over helt, får du heller låne en lettbåt eller noe.

 

Til slutt kan du slå BLANDA frostvæske inni eksoskanalen, eller teipe doble plastposer rundt undervannshus sånn at det ikke kan legge seg vann i eksoskanalen som senere vil fryse.

 

Jeg anser dette som en bedre løsning enn å la motoren stå nede. Om du lar motoren stå nede, ville jeg bytta girolje til våren før motoren tas i bruk.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Jeg stemmer for at motoren skal stå nede. Hvorfor? Fordi manualer på en del (alle?) motorer sier det. Og fordi det er logisk at ikke alt vann renner ut av motoren igjen om den tiltes opp. Vet også at fiskerne i havna mi praktiserer dette til lettbåtene sine, og det har de såvidt jeg vet gjort alle vintre så langt tilbake jeg kan huske.

 

Det kan se ut som om vi går for denne varianten. Litt av grunnen til at jeg spør er at manualen til Yamaha ikke nevner frost i det hele tatt (som jeg klarer å finne).

 

Men egentlig burde man pelle seg ut på båttur i stedet.

Link to post
Share on other sites

Dette er et tveegget sverd.

 

Hvis det er vann i gearhuset når motoren tiltes opp (vann i olja) vil dette fryse og gearhuset kan sprekke.

 

Hvis motoren står nede reddes gearhuset fra å fryse. Men nå kan impelleren fryse fast, slik at ting røskes i filler ved start.

 

Jeg har sett begge deler hende. Er man sikker på at gearolja ikke inneholder vann, tilt opp motoren.

Link to post
Share on other sites

De fleste nye påhengere har eksos gjennom propellen idag. Her vil det samles regnvann etc som fryser i stykker gearkassen.

Nå har jeg fått opp båten, kjørt gjennom med ferskvann, konservert og sprayet hele skiten med X5(?).

Jeg har tiltet opp motoren.. Ser det at det kan samle seg noe regnvann nede ved propellen.. Men det jeg lurer på er: Når dette vannet fryser til is, vil det ikke da ekspandere utover, der det kom inn? Hva er sannsynligheten for at noe vil gå til helv*** når motoren står slik?

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Tror ikke de har godt av å stå nede pga tæring og groe i vannintak og kanaler.

 

Virker ikke anodene på en påhenger da. Tror du vil få vel så mye tærong på finnen hvis denne stikker nedi vannet med motoren tiltet opp, groing er vel et ikke problem vinterstid

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

For å unngå groing

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Ha motoren nede på vinteren! Når man tar opp båten på henger(uansett årstid) med motoren opptiltet så vil man se at det er endel vann som ligger igjen i motor og stamme når man tilter den ned for å kjøre den i ferskvann med klokker. Det er mer enn nok til å sprenge ut å skade motoren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...