Jump to content

Innpakking - eller vinterbeskyttelse av båt

nimbuster

Recommended Posts

P.g.a. frost, is og snø, må som regel de fleste båter på land for vinteren. Det tradisjonelle her på østlandet i hvert fall har jo vært å sette opp et rørstativ for så å henge en presenning over, slik at snøen kan lett skli av...men også for å hindre nedfall som igjen setter seg fast i skroget/dekket.

Hvilke andre muligheter finnes, som kan være både mindre arbeidskrevende og også rimeligere?

Jeg har hørt om plast (engangsplast) som sprøytes eller pakkes om rundt båten, men ikke sett eller lest om tester på dette området. Jeg har imidlertid sett nye men mindre båter ankomme forhandleren pakket inn i plast. Kan dette med fordel brukes om vinteren, også på større båter. eksempelvis med flybridge?

Noen som har ideer eller erfaring på dette området?

Her kan det ligge penger å tjene for den kreative...

Redigert av nimbuster (see edit history)

Hei jeg har kjøpt noen 2 toms lengder i tre og satt i sammen et stativ selv likt som de man kjøper en A i hver ende med en liggende på toppen med en støtte ned på båten vist du skjønner :smiley:

Det er nå mange som allerede har startet opp med og plaste båter med krympeplast her på Østlandet i hvertfall,

denne metoden blir vel helst brukt på små båter skjærgårdsjepper og slikt.

Jeg har ikke funnet / sett andre løsninger enn den tradisjonelle, eller lagring innendørs, når krav til lufting skal holdes.

Spørsmålet mitt har vært prefabrikert stativ eller hjemmelaget av tre eller annet. Gjorde det siste noen ganger, men trelasten koster også, vanskeligere lagring og oftest svakere konstruksjon hvis man ikke legger en del arbeid i sammenføyningene. Det enkleste hjemmesnekrede jeg hadde var ca totoms jernrør, omvendt T i hver båtende med mønestang med støtte ned i cocpit, på seilbåt P28. Stengene var sammenføyd med enkle rørklemmer. Tungt, men greit. Et år la jeg bare masten på hyttetaket med plankekryss akterut som holdt masten oppe der, med presenningen over.

Til motorbåt nytter ikke mastemetoden, og jeg kjøpte et slikt stativ i aliminiumsør. Ca. tre tusen tror jeg til min lille båt, uansett ikke særlig mye i båtsammenheng, lett å bære og lett å stue bort,og varer vel i mange år. Kjøpte ikke av de helt dyre presenningene, valgte en på ca. 10X6 meter, som vel kostet ca. 800,-. Tykk og god, ikke like myk som de dyre, men svært mye bedre enn de billige variantene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...