Jump to content

Junker 22, erfaringer?

Seilaren

Recommended Posts

Hei!

Endelig gikk barndommsdrømmen i oppfyllelse!

Jeg kjøpte meg en Junker 22 i høst, og lurer på om det er noen som har erfaringer fra denne båten?

Båttypen er langkjølt og meget pene og se til. Spesielt min som er grønn! Skal være lette og seile for en person (noe jeg kommer til å gjøre en del)

Planlegger å gi den en lette oppussing i løpet av vinteren. Motoren som sto på var defekt og trenger derfor ny. Noen som kan anbefale en god motor som tåler laft turtall har lang stamme og strømuttak?

Bruker en 4-hk med kort stamme nå, men det går ikke bra i bølgene :nonod:

Selv er jeg bare 16 år og har lite erfaring med seilføringen av "store" seilbåter. Men jeg har seilt en masse... Seiler Europajolle i Stavanger Seilforening, og kan seile. er også nesten oppvåkst i en Nidelv 24, så har en del erfaring med større snekke...

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Har endel erfaring med Junker 26. Og den er i hvert fall godmodig og enkel å seile alene, men er også sosial og fin å seile sammen med andre. Den tåler mye vind og sjø, og føles trygg og fin også når det rusker litt. Veldig trygg og fin båt for å ta med folk som ikke er så vant til å seile. Samtidig har den fullt ut faglig forsvarlige seilegenskaper og du vil sikkert være i stand til å seile i ring rundt de fleste Bavaria 30-er. Tipper 22-en ikke er så forskjellig i oppførsel.

I forhold til Europajolle, som jeg også har erfaring fra, er den veldig godmodig :wink: . Men regner ikke med at du hadde ventet noe annet. Tror du kan få mange fine turer sammen med venner i denne. Gratulerer med et fint supplement til Europajollen.

Christian 8-)

Redigert av Xtian (see edit history)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Motoren som sto på var defekt og trenger derfor ny. Noen som kan anbefale en god motor som tåler laft turtall har lang stamme og strømuttak?

Jeg har en Honda 5 hk som har strømuttak i seilbåten . Firetaktere tåler lavt turtall, da de ikke soter ned.

Grattis med ny båt forresten! Og velkommen i "langkjøl-klubben". Det er en herlig ro og "tyngde" over bevegelsene i slike båter :)

Redigert av S/Y Cleopatra (see edit history)
velkommen i "langkjøl-klubben". Du er en herlig ro og "tyngde" over bevegelsene i slike båter :)

Ja, at den skulle være langkjølt var et av kravene da jeg så etter en liten seilbåt..

Så på Marieholm også, men falt helt for Junker sine former, og gikk så langt som å ringe å spørre om å få kjøpe båten, som ikke var for salg..

Fritjof Brandt

Hvis jeg ikke husker helt feil, så har en som kaller seg "Grunna" her på forumet maken båt. Og han seiler jo både langt og lenge ut på tur. Han er vel ikke av de mest aktive her, men dukker opp innimellom. Hvis han ser denne tråden, får du sikkert høre om hans erfaringer. Sjekket også erfaringsdatabasen, men der ligger det ingen makne båter.

Lykke til!

Har endel erfaring med Junker 26.
De båtene er vel enda sjeldnere enn Junker 22. Har forsøkt å finne bilder av den båten uten hell..

Har du en pent bilde av båten din?

en som kaller seg "Grunna" her på forumet har maken båt.

Ja jeg har lest noen av innleggene hans...Det hva vel han som var så uheldig å miste roret..

Fritjof Brandt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...