Seilaren Startet 25.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 25.Oktober.2006 Hei! Endelig gikk barndommsdrømmen i oppfyllelse! Jeg kjøpte meg en Junker 22 i høst, og lurer på om det er noen som har erfaringer fra denne båten? Båttypen er langkjølt og meget pene og se til. Spesielt min som er grønn! Skal være lette og seile for en person (noe jeg kommer til å gjøre en del) Planlegger å gi den en lette oppussing i løpet av vinteren. Motoren som sto på var defekt og trenger derfor ny. Noen som kan anbefale en god motor som tåler laft turtall har lang stamme og strømuttak? Bruker en 4-hk med kort stamme nå, men det går ikke bra i bølgene Selv er jeg bare 16 år og har lite erfaring med seilføringen av "store" seilbåter. Men jeg har seilt en masse... Seiler Europajolle i Stavanger Seilforening, og kan seile. er også nesten oppvåkst i en Nidelv 24, så har en del erfaring med større snekke... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Xtian Svart 25.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2006 (redigert) Har endel erfaring med Junker 26. Og den er i hvert fall godmodig og enkel å seile alene, men er også sosial og fin å seile sammen med andre. Den tåler mye vind og sjø, og føles trygg og fin også når det rusker litt. Veldig trygg og fin båt for å ta med folk som ikke er så vant til å seile. Samtidig har den fullt ut faglig forsvarlige seilegenskaper og du vil sikkert være i stand til å seile i ring rundt de fleste Bavaria 30-er. Tipper 22-en ikke er så forskjellig i oppførsel. I forhold til Europajolle, som jeg også har erfaring fra, er den veldig godmodig . Men regner ikke med at du hadde ventet noe annet. Tror du kan få mange fine turer sammen med venner i denne. Gratulerer med et fint supplement til Europajollen. Christian 8-) Redigert 25.Oktober.2006 av Xtian (see edit history) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Baywatch Svart 25.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2006 (redigert) Motoren som sto på var defekt og trenger derfor ny. Noen som kan anbefale en god motor som tåler laft turtall har lang stamme og strømuttak? Jeg har en Honda 5 hk som har strømuttak i seilbåten . Firetaktere tåler lavt turtall, da de ikke soter ned. Grattis med ny båt forresten! Og velkommen i "langkjøl-klubben". Det er en herlig ro og "tyngde" over bevegelsene i slike båter :) Redigert 25.Oktober.2006 av S/Y Cleopatra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 25.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2006 velkommen i "langkjøl-klubben". Du er en herlig ro og "tyngde" over bevegelsene i slike båter :) Ja, at den skulle være langkjølt var et av kravene da jeg så etter en liten seilbåt.. Så på Marieholm også, men falt helt for Junker sine former, og gikk så langt som å ringe å spørre om å få kjøpe båten, som ikke var for salg.. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
GeirFrode Svart 25.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2006 Hvis jeg ikke husker helt feil, så har en som kaller seg "Grunna" her på forumet maken båt. Og han seiler jo både langt og lenge ut på tur. Han er vel ikke av de mest aktive her, men dukker opp innimellom. Hvis han ser denne tråden, får du sikkert høre om hans erfaringer. Sjekket også erfaringsdatabasen, men der ligger det ingen makne båter. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 26.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2006 Har endel erfaring med Junker 26.De båtene er vel enda sjeldnere enn Junker 22. Har forsøkt å finne bilder av den båten uten hell..Har du en pent bilde av båten din? en som kaller seg "Grunna" her på forumet har maken båt. Ja jeg har lest noen av innleggene hans...Det hva vel han som var så uheldig å miste roret.. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
pete Svart 26.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2006 Junker 26- fin båt, det er 22 også. Jeg så mye på disse tidligere, men jeg må ærlig si at det var langkjølen som fikk meg på "bedre" tanker Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 26.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2006 Gratulerer med ny båt Du får nok mange fine turer med den Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Seilaren Svart 26.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2006 Meget pen båt ja... Var ikke helt lik min 22 foter, men ser det er noen fellestrekk.¨ Min ser slik ut: https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12209/IMG_0411.jpg Den skrike etter ein vask, rubbing og boning. Men det får den venta med te våren.. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Seilaren Svart 26.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2006 Nå ska bildet ver der... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Baywatch Svart 26.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2006 lurer på om det er noen som har erfaringer fra denne båten? Har du forresten vært innom http://www.sailguide.com og lest erfaringene der? Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 26.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2006 De båtene er vel enda sjeldnere enn Junker 22. Har forsøkt å finne bilder av den båten uten hell..Har du en pent bilde av båten din? Avataren min Her er en større utgave: Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Xtian Svart 26.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2006 Jeg kjøpte meg en Junker 22 i høst, og lurer på om det er noen som har erfaringer fra denne båten? Finnes forresten en dansk hjemmeside dedikert til Junker 22: www.junker22.dk Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Seilaren Svart 26.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2006 Har vert en del inne på den siden ja, har også registrert båten min på siden. Du kan lese litt om den her: http://www.junker22.dk/junkere/junker22466.htm Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Seilaren Svart 26.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2006 Har du forresten vært innom http://www.sailguide.com og lest erfaringene der? Mange takk, det hva en bra side jeg har oversett.. Tusen takk for linkene og all responsen. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.