Frivakten Startet 26.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 26.Oktober.2006 (redigert) Kom over en sommerbrosyre fra Kystvakta hvor det står at man kun kan ha en fiskestang pr. fartøy og ikke pr. person? Eller står det motsatt? Kan dette virkelig stemme? Viste ikke at både jeg og sønnen min er notoriske forbrytere. Hele greia finnes her. Kan noen tolke hva det menes med redskapsbegrensninger gjelder ..... Vannligvis klarer jeg å forstå lovtekster, men denne var vanskelig. At hummerfiske kreves juridisk embetseksamen med ingeniørstudier som valgfag var interessant Redigert 26.Oktober.2006 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
mikkel Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 Avhenger vel om man definerer en stang som "redskap", på lik linje med f.eks. 7-8 trollgarn.. Det høres så urimelig ut at jeg velger å tolke det som en uheldig uttrykksmåte?! Sitér dette innlegget Link to post
loffern Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 Denne er litt vanskelig å forstå men du og din sønn er nok helt klart på rett side av loven. Hvis du leser så står det noe spesifikt(en eller inntil) foran alle redskapene, unntatt fiskestang og håndsnøre. Fra loven: Det må videre nevnes at norske fritidsfiskere har temmelig frie tøyler til å drive matauk og fiske. Den enkelte kan drive fiske med: - Inntil 20 teiner eller ruser. - Inntil 210 meter med garn (dette er 7-8 trollgarn). - En line med opptil 300 angler. - Handsnøre, fiskestang og en maskindrevet juksa eller dorg (dersom det er to eller flere fritidsfiskere om bord i et fartøy, gjelder redskapsbegrensningene pr. fartøy og ikke pr. person Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 Bare en line? Da er kanskje jeg også kjeltring, har lagd meg fire snikliner nå som jeg bruker. Riktignok bare seks kroker på hver av disse, men det står bare en line? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
avsluttet Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 - Handsnøre, fiskestang og en maskindrevet juksa eller dorg (dersom det er to eller flere fritidsfiskere om bord i et fartøy, gjelder redskapsbegrensningene pr. fartøy og ikke pr. person). jeg tolker det slik at man kan fiske med håndsnøre og fiskestang ... og EN maskindrevet juksa eller dorg. Og det må jo være maskindrevet dorg i så fall. Enig med "mikkel" at dette må være uheldig uttrykksmåte. her er siste j-melding fra fiskeridir. om dette http://www.fiskeridir.no/fiskeridir/ressur...nger/j_129_2006 Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 endringer i deltakerloven teksten i første innlegg var faktisk tatt herfra, jeg er nokså sikker på at begrensningen på EN gjelder bare maskindrevet jukse eller maskindrevet dorg. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 27.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2006 (redigert) Da hverken jeg eller min sønn er registrert i manntall for fiskere, d.v.s. at vi dermed er ikke-mantallsførte fiskere, har vi likevel lov til (hurra!!) fiske med: a) Håndsnøre, fiskestang og én maskindrevet juksa eller dorg, b) garn med samlet lengde på inntil 210 meter, c) liner med inntil 300 angler og d) inntil 20 teiner eller ruser. Hvem var det som foreslo at fiskebestemmelser skulle inn som pensum/ delfag i en evt. båtførersertifikat? Redigert 27.Oktober.2006 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
avsluttet Svart 27.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2006 jeg vil absolutt anbefale http://www.fiskeridir.no her er mye informasjon om hva som er lov og ikke. Det er også greit å søke i meldingene. For min del har jeg de siste årene prøvd å få den store fangsten på vinteren, men det har ikke blitt noe utover det jeg har til eget forbruk enda. Det er lov som fritidsfisker å omsette rund torsk på opptil 2 tonn, eller 13-1400 kg sløyd. 500 kg sløyd torsk til 20?kr kiloen blir 10000 kr Er det flere som går med tanker om litt vinterfiske her? Hva med å skrape ihop en gjeng til vest-lofoten i vinter Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 30.November.2006 Del på Facebook Svart 30.November.2006 Huff og huff, jeg som nettopp har kjøpt juksamaskin. noen som kjenner mere til denne saken? http://knbf.no/archives/2006/11/protest_mot_nye.html ser at det skrives mye i aviser og på internett om begrensninger i redskapsbruk for fritidsfiskere i 2007, men kan ikke finne noen konkrete dokumenter om det. har lett etter myndighetenes forslag til kysttorskvern, men finner ikke annet enn dette. Sak 11/2006 beskriver litt (side 32), men kan ikke finne noe om begrensninger i redskapsbruk. Har myndighetene gitt etter fra press og ombestemt seg i saken. Noen som vet? Håper ikke juksamaskin blir forbudt, godt KNBF engasjerer seg i dette også. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 30.November.2006 Del på Facebook Svart 30.November.2006 (redigert) Skal du fiske fra sjøflyet ditt nåda Top Gun Redigert 30.November.2006 av thor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 30.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2006 Jepp. Flyvefisk og flyndre. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Avmønstret3 Svart 30.November.2006 Del på Facebook Svart 30.November.2006 Her er noe om dette, http://odin.dep.no/fkd/norsk/tema/fiskeogf...g/047061-990009 det står "line" med opptil 300 angler, og en stamp er vel på ca. 300 angler. Men jeg tolker det dithen at det ikke står noe om man deler lina i 4 eller 2 eller hva det måtte være. Mæn, ka sei loven om auar, hysa, sei, brosma, å ainna fesk ? Bill Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 30.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2006 Mæn, ka sei loven om auar, hysa, sei, brosma, å ainna fesk ? Ka du mein, tænkt du på spikjauar? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Avmønstret3 Svart 30.November.2006 Del på Facebook Svart 30.November.2006 hæ..., mainn feske jo ikke spikkjauar, han é jo færsk når mainn dreg han opp. Mæ auan på stelk rektinok. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 30.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2006 Sjå her glunt! Lær dæ å fesk orntli. Fiskeskolen. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Avmønstret3 Svart 30.November.2006 Del på Facebook Svart 30.November.2006 (redigert) Fesk orntli, ha, dæ bæste fesketipse æ har é sjystøvla, kasjætthuva og islænding, å får du ikkje fesk då, ja då ligg du einno attom kjærringræva og drømme om potetes opptakinga te høsten. Nøtte jo ikkje å ha ångla mæ aill værdns farga, mainn må jo ligge over ei auarsholla. Før de é dær auarn é. Å stænger, kainn du begripe ka dæm ska me feskestænger på have ? De é jo utur. Førsyne mæ værre einn om åran va snuidd og auskjærre låg i framskotten når mainn sku ro. É de nån som veit kor mykje sei å ainna fesk main kain feske som fritidsfeskar ? Bill (Bokmålsversjon, m/ litt pynt) (Fiske ordentlig, ha, det beste fisketipset jeg har er sjøstøvler, kaskjettlue og islending, og får du ikke fisk da, så ligger du enda bak din kones rygg og drømmer om potet opptakingen til høsten. Nytter ikke og ha angler med all verdens farger, man må jo ligge over ei holle der ueren befinner seg. Og stenger, kan du begripe hva de skal med fiskestenger på havet ? Det er jo utur. Forsyne meg verre enn om årene ligger vendt feil vei i båten og øsekaret i framenden når man skal ut og ro Er det noen som vet hvor mye sei og annen fisk man kan fiske som fritidsfisker?) Redigert 30.November.2006 av Sleipner45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 30.November.2006 Del på Facebook Svart 30.November.2006 Nei,kem fan som veit.. Bokmål: Ja si det du.. Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 30.November.2006 Del på Facebook Svart 30.November.2006 Nøtte jo ikkje å ha ångla mæ aill værdns farga, mainn må jo ligge over ei auarsholla. Før de é dær auarn é. Ja, å så må mainn ha øuårshaill. Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 30.November.2006 Del på Facebook Svart 30.November.2006 Hehe,minte mæ om et sitat fra Athur Arntsen: Vil du ta dein dær huinfan i romph**vete å tysj han utijønna dørsatan førr han rødkokte knuste Gammelerik.. Bokmål: Hunden hadde gjort no inne hann ikke skulle gjort,lissom.. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 É de nån som veit kor mykje sei å ainna fesk main kain feske som fritidsfeskar ? Til eget forbruk; så mye du gidder. For omsetning er det satt begrensing på torsk, vet ikke det er satt begrensninger på sei utover redskapsbruk. Tror faktisk du kan levere så mye du vil. Den fisken du leverer blir iallefall trukket i fra felleskvota til Gruppe 2 fiskerne. Jeg skal prøve å få fatt i noe Skrei (gytende arktisk torsk) i vinter, men fisker ikke for å omsette. Kunne tenkt å henge noen hundre kilo for å lage boknafesk, tørrfesk. Kanskje litt klæppfesk. Problemet er at jeg må langt f... til havs får å få skrei. Fra min hjemmehavn, enten 10 nm ut fra nordspissen av langøya, eller Røst. Da kan det være greit å bare la juksamaskinen ta seg av fiskingen, slik at jeg kan holde meg fast å konsentrere meg om å ikke bli sjøsyk. Har forøvrig bestilt 3 brukte juksamaskiner, og skal sette opp den som er i best stand. Håper bare myndighetene ikke kommer å forkludrer mine fritidsplaner nå.. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 nordspissen av langøya, eller Røst. Da kan det være greit å bare la juksamaskinen ta seg av fiskingen, slik at jeg kan holde meg fast å konsentrere meg om å ikke bli sjøsyk. Tja, jeg har hørt at et av de beste midler mot sjøsyke, er å konsentrere seg om noe annet enn akkurat det å unngå sjøsyken. Har forøvrig bestilt 3 brukte juksamaskiner, og skal sette opp den som er i best stand. Håper bare myndighetene ikke kommer å forkludrer mine fritidsplaner nå.. Våre myndigheter (som jo liksom skal ta vare på interessene til det norske folk) må jo tenke på at det kan bli for lite fisk til russiske fabrikktrålere dersom de lar folk som deg få herje fritt med juksamakiner Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.