Jump to content

Problemer med en eldre Navico Autopilot

Nøtterøy

Recommended Posts

Har en autopilot som ikke virker. Etter mye feilsøking har jeg nå funnet ut at hydraulikk pumpa ikke går som den skal. Jeg har prøvd å "kjøre" 12 V rett på pumpa, og den fungerer som den skal.

Etter å hatt målt alle verdier i.h.t manual virker det som om både ror føler, kontroll boks ved rattet, og kompasset gir de rette verdier, dvs de virker som de skal.

Bak på hydraulikk pumpa sitter det en elektronikk modul, med 3 ledninger, en pluss en minus, og en signal kabel med to ledere. 12 V kablene er koblet rett til batteriet via en sikring.

Det betyr at ved rett signal, skal det komme 12V strøm til elektromotoren i pumpa. Jeg har målt denne strømmen, men den er ikke over 3-4 V altså alt for lite.

Da jeg ringte Navionic i Sandnes sa de at dette har nok gått ut på dato, og kunne ikke hjelpe meg! :sad:

Jeg synes det er synd å måtte bytte hele auto piloten pga en feil i en liten elektronikk sak, og lurer derfor på om noen der ute har hørt om dette før?

Auto piloten er en NAVICO JH 8000

Redigert av Nøtterøy (see edit history)

Så du tror at strømmen skal komme etter hvert, dvs. gradvis? Kanskje det, men når jeg holder f.eks. stb knapp inne hører jag bare litt brumming fra pumpa. Og når jeg måler utgangen fra elektronikk modulen der hvor de gir strøm til elektromotoren i pumpa , viser den kun 3 til 4 V

På mange øker den etterhvert ja, men jeg kjenner ikke din model da.

Har den vert slik før eller bare blitt slik, for liten kvadrat på ledningene er også noe å tenke på.

Du kunne jo målt mellom 0v fra batteriet til hver side av motoren og se om du fikk likt utslag på styrbord og babord.

Piloten har to ledninger frem til pumpen, disse står i en slags push-pull utgang som skal gjøre det mulig å mate både 12v og 0v på begge sider av motoren, vi snakker altså om to utganger. Skal en sjekke utgangene må en måle mellom 0v inn på piloten til hver utgang for å se at disse går høy og lav.

Da det alltid har vert slik kan det også type på tynne ledninger frem til pumpen/boksen. Mål mellom 0v og 12v når pumpen går og se om spenningen faller.

Er du sikker på at piloten heter JH 8000, får ingen treff på denne betegnelsen på google. PH 8000 derimot finnes.

På ebay er ny pumpe for PH 8000 tilgjengelig, denne pumpa ser mistenkelig lik ut pumpa til min Simrad AP14H.

Pumpe PH 8000

Kontrollboksen for PH 8000 heter JA 8000 mens fjernkontrollen heter H 8000, kan det være dette systemet du har.

Her kommer det noen bilder!

Dette er forsiden av pumpa der hvor hydraulikk slangene er montert.

1.JPG

Her er de ledningene som skal til elektronikk modulen

IMG_1572.JPG

Her er elektronikk modulen med de 2 pinene som gir 12 V til elektromotoren

4.JPG

Her der det ut til at et av komponentene er brent. Dvs at sannsynligvis må jeg ha en ny modul. Og da kommer spørsmålet; Er det noen som har sett dette før, eventuelt hvor jeg kan få tak i en slik en?

5.JPG

Redigert av Nøtterøy (see edit history)

Det første jeg legger merke til er at det står 4 transistorer på kortet, uten å kjenne elektronikken vil jeg tro dette er to for hver utgang, en fra 12v til motor og en fra 0v til motor, lik på den andre utgangen. Tidligere omtalt som push-pull.

Det ser også ut som den ene har vert varmgang i, uten at det er selve transistoren som er smeltet.

Hvis du har ett multimeter med diodetester kan du måle mellom de forkjellige pinnene og sammenligne alle transistorerne, to og to skal være like, se typebetegnelsen på transistoren.

Kjenner du en elekrikker eller en hobbyelektronikker måler han dette kjappt for deg og kan si om transistorene er i god behold.

Redigert:

Jeg la merke til at alle transistorene er like så da skulle jobben bli noe enklere.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)

Nei, det er ikke 2 ledninger til motoren. Kun de to pinnene som vist på bildet. Jeg målte spenningen på de og da viste det mellom 4 og 6 V. Der skal det jo være 12v.

Og det var kun ved bruk av babord knapp, dvs til stb målte jeg 0 V.

Motoren i seg selv har ingen strømtilkobling når elektronikk modulen er fra koblet. Men jeg forsøkte å sette 12 V direkte på motoren, (i hullene der hvor pinnene fra modulen skal stå), og da gikk motoren begge veier som den skal!

Jeg fortår det slik at elektronikkmodulen henger sammen med motoren?

Isåfall er jo de 3 tynne ledningene signaler fra piloten, jeg tipper 0v, babord og styrbord.

Kan jo måle disse singalene også.

Har du manualen eller link til denne?

Hadde vert interesant for da kunne en satt spenning på inngangen å se om motoren gikk.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)

Hei !

men om transistoren er gåen er det vel ikke enkelt å bytte en slik en?

Jeg har nok gått på verre lodde oppdrag enn det ting ser ut til her. Selvfølgelig må du ha en loddebolt, og så hadde det vært greitt med en tinnsugepumpe, eller tinnsugetråd, men det går uten også.

Om transistoren er gåen (og det kan jo se ut til at det har vært varmt her - selve transistorhuset er ofte i et materiale der du ikke vil se om det har vært varmt) og om du skal bytte den - må du passe på dersom transistorhuset tidligere var isolert fra metallet det var festet til, så må det fortsatt være isolert etterpå. Her er det et utvalg løsninger med plastforinger-nylonskruer -glimmerskiver og strømisolerende varmeledende pasta. Nettopp for at det skal være elektrisk skille, men at utviklet varme skal kunne ledes bort.

For å sjekke om transistoren er gåen, må den vekk fra kretsen slik at du kan måle den. Imidlertid ser dette ut til å være en N-kanal MOSFET transistor, og da er det ikke så enkelt å sjekke lenger bare vhja et mulitimeter - om da ikke det er en komplett kortslutning.

Transistoren får du her :

http://cgi.ebay.com/SMP60N06-14-SMP60N06-6...VQQcmdZViewItem

-koherman

Jeg fortår det slik at elektronikkmodulen henger sammen med motoren?

Isåfall er jo de 3 tynne ledningene signaler fra piloten, jeg tipper 0v, babord og styrbord.

Kan jo måle disse singalene også.

Har du manualen eller link til denne?

Hadde vert interesant for da kunne en satt spenning på inngangen å se om motoren gikk.

Jeg har målt alle punkter, og de har rette verdier iht manualen. Dette betyr at alt virker inn til modulen, men derfra og ut til de to "pinnene" som skal forsyne motoren med 12 V er det ikke rett spenning, noe som tilsier at det er noe galt med selve elektronikken i modulen.

Om transistoren er gåen (og det kan jo se ut til at det har vært varmt her - selve transistorhuset er ofte i et materiale der du ikke vil se om det har vært varmt) og om du skal bytte den - må du passe på dersom transistorhuset tidligere var isolert fra metallet det var festet til, så må det fortsatt være isolert etterpå. Her er det et utvalg løsninger med plastforinger-nylonskruer -glimmerskiver og strømisolerende varmeledende pasta. Nettopp for at det skal være elektrisk skille, men at utviklet varme skal kunne ledes bort.

For å sjekke om transistoren er gåen, må den vekk fra kretsen slik at du kan måle den. Imidlertid ser dette ut til å være en N-kanal MOSFET transistor, og da er det ikke så enkelt å sjekke lenger bare vhja et mulitimeter - om da ikke det er en komplett kortslutning.

Skal høre med et elektronikk verksted, om jeg finner et, om de kanskje kan lodde på en ny transistor

OK - ser vi ikke bor så langt ifra hverandre - skulle det bli vanskelig så får du ta en tur utom Tolvsrød, så kan jeg alltids hjelpe deg å bytte den. Men jeg reier til Sharm på tirsdag, og blir borte ei uke, så før det kan det neppe bli - du må jo få tak i transistoren også.

Om du handler på EBAY, så forepør på pris på forsendelse før du bestiller - har vært borti flere som kaller det ekspedisjon+porto, og tas 40$ for det - da blir jo prisbildet noe annet.

-ko

Feierskauen. Kjør til Tjøme Kirke langs Vestveien,dvs ikke ta av til Ferjeodden, i krysset tar du til venstre og du kjører nå nordover på Østveien. Du passerer Rimi eller Rema -husker aldri hvilken butikk det er - på høyre hånd. Da er det ca 500 meter igjen. Når du har ei bruktbil sjappe på venstre hånd og til høyre ser du Frode Dahl Motorverksted . Ta til høyre og kjør opp til et rødt nyere bygg.(Du har nå sjappa til Frode på venstre hånd). Totalt er det ca 2km fra kirken til Runes verksted og det er lett å finne fram dit. Tar jeg ikke helt feil er det et svært skilt over rulleporten som det står Tjøme Motorverksted på. Er ikke Rune der kan du levere delene til Sunshine (du skjønner tilnavnet når du snakker med ham) eller du kan levere de til Frode.

Rune har tlf 958 98 465

Redigert av thor (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...