eysteind Startet 26.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 26.Oktober.2006 Hei! Har funnet meg en båt nr. 2, og skal sjå på den i morgen. I denne sitter det en Yanmar 15hk, 2GM fra 1983. Er det noe spesielt med denne motoren som eg må passe på? Er den bra? Vet at denne er saltvannskjølt, men håper den likevel har noen år igjen. Dessuten er vel disse motoren rimlig enkle å skru på selv? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2006 Jeg hadde en slik i Sylfiden. Tjente meg uten et feilslag i de 9 årene jeg hadde båten. Sommer som vinter, bånn gass og to visp på selvstarteren og den kakket ivei. I sannhet en utmerket motor. Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 26.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2006 Yanmar motorer går vel for og være dem beste sies det men vist det ikke har vært gjort noe med toppen på denne motoren siden den var ny så skal man vel være litt obs med tanke på at den er saltvanskjølt. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 26.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2006 Men dersom det verste skulle skje, er vel ikke en ny (brukt) topp en helt store innvesteringen? Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 26.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2006 Av saltvannskjølte motorer i den størrelsesordenen vil jeg mene at 2GM er blant de bedre. Etter sigende ruster de ikke like lett i stykker som tilsvarende grønne motorer fra samme periode. For mitt vedkommende har den vært påliteligheten selv i de 2 sesongene jeg har hatt den. Og såpass enkel konstruksjon at tilogmed jeg skjønner littegrann. Men ser at noen 2GMer nå etter 25 år begynner å bli slitne. Mange finner vel ut at en full overhaling koster såpass mye at de oppgraderer til noe nytt istedenfor. Kanskje vel så mye pga. komforthevingen som følger med. (3 sylindere, nyopprettet, bedre dynamo, ferskvannskjøing og tilhørende varmtvann). Jeg håper, og tror likevel at det er noen år til før min "dør". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.