Jump to content

Kvadrat på minus kabel til batteri banken? Battmeter

joelle

Recommended Posts

Ska til og instalere min battmeter i båten og har da ett par spørsmål.

Jeg har felles minus i båten, (en 90 kvadrat kabel til start og en 90 kvadrat videre til forbruk fra minus på start).

Hvis jeg ikke har bommet fullstendigt ska jeg da kobble loss 90 kvadrat hoved minus fra start batteriet, og kobble dette på shunten.

Fra shunten ska jeg da ha en kabel som går til minus på start batteriet.

Spørsmålen er da som følger:

1. "kabel sko" som er stor nokk å få plass med en 90 kvadrat kabel hvor / hvilken type av butikk selger dette?

2. trenger jeg en 90 kvadrat kabel fra shunten til batteri? (her er det 20 cm)

3. kan det hva lurt og kjøre begge minus kablene fra shunten og videre til batteriene?

1- Du må nok til en el grosist som Ahlsell, Elektroskandia eller innstalasjonsfirma eller el verksted på større bedrift, kanskje bilverksted for tyngre kjøretøy. 95 kvadrat må du også ha spesialverktøy til å presse det på.

2- Spørs hva du har av tunge forbrukere ombord, men når det først er bra tverrsnitt ville jeg fortsatt. Det vil nok holde med 70 også.

3-Det blir funksjonsmessig det samme, men kan kanskje være vanskelig å få plass til begge på shunten.

Jo det er forbruk som er interesant, og det er en 500A shunt.

Utifra mitt system så ser jeg meg nødt til og måle begge banker siden minus er kobblet sammen, eller?

Alternativet er ju da att jeg kjører shunten mellom start og forbruk, men da går vell minusen begge veier?

Hvis jeg kobbler forbruk helt fritt så får jeg kun ladning på anting forbruk eller start?

For å være litt bastant:

Det er stort sett uten interesse å vite hvor mye strøm du trekker fra startbatteriet.

Du kobler shunten på minuskabelen mellom startbatteriet og forbruksbanken.

Det går egen kabel fra pluss på motorbatteriet ti starteren.

Dermed måler du utelukkende forbruk og lading på forbrukssiden. Det er dette som erinteressant.

Stort sett vil jeg anta at du klarer deg bra med shunt på 100 A.

• 8 måneder senere...

Tar opp igjen denne tråden. Enig med deg roaldbj. Det er mest forbruket, og inn- og utstømmen som er interessant for de fleste.

Min Nasa BM 1 batterimåler er koblet slik anvisningen sier, men ikke slik du beskriver. Jeg får ikke opp forbruk og tilførsel av Ah. Hvordan må jeg da montere denne? Alle store forbrukere er koblet til startbatteriet, slik at jeg kun har en shunt på 100 A.

Mulig det demret litt nå: Er det slik at shunt'n skal monteres som følger?

Ta av minuskabel til forbruksbanken, monter denne på shunt'n, og trekk en ny kabel (medfølger med Nasa, riktignok tynnere) bort til negativ pol på forbruksbatteriene? Da er shunten montert mellom negativ pol og negativ kabel. Men det er ikke slik monteringsanvisningen sier?

Selvfølgelig er det sånn!! Du kan jo koble den på alle mulige rare andre måter, men enhver sjønner jo at skal man måle strømmen til og fra batteriet, må jo strømmen nødvendigvis gå gjennom shunten! :smiley:

Hmmmm. Jeg har 2 ledninger fra batteribanken. Den ene går via en shunt til diverse forbrukere og den andre går ikke via en shunt til en masse forbrukere. Jammen pussig at battmeteret bare får med seg den strømmen som går gjennom shunten????!!!

Har vel lagt merke til at Lotus i de siste innleggene av en eller annen grunn har benyttet seg av vel mye ironi, i forhold til den vanlige praksisen.

Eller om vi kaller det "testing" av andre medlemmer og deres "viten", - da Marwin?

Det gjelder bare å kunne skille mellom den seriøse Lotus med mye kunnskap, og den litt mere spøkefulle utgaven! :seeya::smiley::lol:

Redigert av Seastar (see edit history)

Følger den litt ironiske men samtidig undrende Lotus langt på vei her, men en annen skriver et annet sted følgende:

Monter shunt'n på en felles negativ kabel fra startbatteriet og til forbruksbatteriet, men da registrer du vel alt strømforbruk, både fra startbatteriet og fra forbruksbanken? Da trengs i hvert fall en shunt på 300-500 A....så mye har jeg "skjønt".

Men likevel....det er noe som "skurrer" her.......som jeg må studere nærmere.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Jammen pussig at battmeteret bare får med seg den strømmen som går gjennom shunten????!!!
:eek: Mener du siste setning Lotus, eller er det en "test"??

Selvfølgelig mener jeg siste setning, Marwin. Synes ikke du også det er pussig at battmeteret bare får med seg den strømmen som går gjennom shunten?

Og hvis du ikke synes det er pussig, kan du jo forklare hvorfor du ikke synes det er pussig og samtidig bidra til å fjerne Nimbusters skurring.

En shunt er en liten motstand i strømkretsen, og det du egentlig måler er spenningsfallet over shunten, battmeteret tolker dette om til forbruk eller lading. Dersom en kobler shunten etter forbruk og startbatteriet får du samlet strøm ut og inn av begge batteriene noe de fleste ikke ønsker da informasjone blir feil fordi de fleste skrur av hovedbryter til startbatteriet etter at motor er stoppet. Du vil lese lading på begge bankene og forbruk kun på forbruksbanken og vil ende opp med tomme batterier selv om battmeteret viser strøm tilgjengelig.

Det er forbruksbatteriene som er ønskelig å holde oversikt over, de store forbrukerne som vinsj og baugpropell er som oftest koblet på startbatteriet og brukes nesten bare mens motorens generator lader.

Det er forbrukere som lys, kjøleskap/boks, TV og varmeapparat som er de store forbrukerne da de brukes over tid og derfor er det her en ønsker å følge med på forbruket.

Dersom shunten kobles like etter siste minuspol på forbruksbatteriene og før første minuspol på startbatteriet vil du kun måle strøm inn og ut av forbruksbanken og dersom shunten er snudd vil du se forbruk som lading og motsatt, da er det bare å bytte om de tynne senseledningene som er koblet på shunten.

MVH Chrian

Jeg fikk et annet tips også, som følger, og vil prøve dette:

"Jeg monterte shunten på felles minus der den er tilkoblet det første batteriet slik at all lading forbruk går i gjennom denne. Fungerte bra med en gang."

Har prøvd å montere shunten mellom siste minuspol på forbruksbatteriene og siste minuskabel på startbatteri. Lading og forbruk viste da omvendt, og ved å bytte om senseledningene burde jeg få riktig visning, men det fikk jeg ikke.

Skal prøve de to siste rådene fra ovenståene, og fra deg roaldbj. Takk så lenge, for alle råd!

Jeg har et Mastervolt BTM III liggende ombord som jeg har planer om å montere engang sammen med en ny 50A lader fra samme leverandør... Shunten tenker jeg å plassere på felles minus fra forbruksbanken og minus til startbatteriet henger jeg på "load" siden av shunten, da bør ikke dette batteriet regnes med over shunten. Frågan er hvor jeg bør hekte ladekabelen fra laderen, denne tenker jeg hekte på "load" siden av shunten og ikke batteri siden, da vil vel ladestrømmen fra laderen gå gjennom shunten og være mulig å avlese håper jeg.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Frågan er hvor jeg bør hekte ladekabelen fra laderen, denne tenker jeg hekte på "load" siden av shunten og ikke batteri siden, da vil vel ladestrømmen fra laderen gå gjennom shunten og være mulig å avlese håper jeg.

Er det i det hele tatt noe å lure på? Det finnes ingen annen måte å gjøre det på hvis man ønsker å kunne lese av noe fornuftig. Liten vits med en Ah-teller for batteribanken hvis man putter strøm inn bakveien. :wink:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...