Jump to content

Windows XP Embedded / "rippet" versjon for kartbruk

Risor23

Recommended Posts

I forbindelse med et jobbprosjekt er jeg med å designer et rippet / forenklet / "tynnere" versjon av Windows XP. I den forbindelse tenkte jeg at dette kunne vært noe å hatt i båten og lurer på om andre har testet dette.

Min ide er å ha en laptop som f.eks kjører dual - boot. Altså to operativsystemer på samme maskin. Partisjon 1 kan f.eks brukes til vanlig Windows XP oppgaver hvis du tar med deg maskinen hjem og partisjon to der Windows XP embedded ligger kan bli brukt til kartverk.

Fordelen med dette er at du får et operativsystem som starter raskere, bruker mindre av maskinen, blir mer stabilt og alt kan skreddersys etter egent ønske.

Har man en litt stor USBpenn kan man f.eks legge hele windows XP og kartverket på denne.. mulighetene er mange.

Produktet kan lastes ned fra microsoft sine sider med 120 dagers prøveversjon. På deres sider ligger også videosnutter som forteller om hvordan dette skal gjøres...

http://msdn.microsoft.com/embedded

Her ligger det video: http://msdn.microsoft.com/embedded/getstar...pe/default.aspx

Tenkte dette kunne være av interesse for noen i høstmørket...

RapidPrototypingFig03_large.gif

poenget her er at du kan lage et operativsystem som kun skal brukes til å servere deg kartverket og i mange tilfeller er noen avhengig av at dette fungerer 100%.

fordelen med embedded er at man legger til de komponentene man trenger i windows.. man fjerner f.eks outlook, wordpad, tjenester som kjører, internet explorer, windows mediaplayer ++++. rett og slett alt unødvendig.

fordelen er at man kan få systemet ned i f.eks 100 MB og et lavt minneforbruk. og når maskinen kun blir brukt til kartverk så vil den være stabil og fin.

jeg skal i hvert fall prøve meg på dette :P tenkte bare å tipse folk om mulighetene...

En ide og lege kart inn på begge partisjonene slik at man også kan navigere om den ene partisjonen ryker?

Hører vel med til skjeldenheten at en "partisjon" ryker. Derimot at disken ryker skjer rett som det er, men da hjelper det lite med egen "partisjon".

Ellers så er embedded utgaver av divserse OS fornuftige i mange sammenhenger. Spesielt der hvor man skal utføre en spesiell opperasjon og må et OS i bagrunnen, men ikke trenger alt mulig annet tjafs. Veldig vanlig brukt i diverse restore-verktøy, reinstallasjons-verktøy ol.

Redigert av Larspo (see edit history)

Hører vel med til skjeldenheten at en "partisjon" ryker. Derimot at disken ryker skjer rett som det er, men da hjelper det lite med egen "partisjon".

Sant nok! Det jeg egenlig mente at ved "kluss" med den ene partisjonen, så kunne man starte den andre. Ryker ble litt misvisende. Og helt enig i at to harddisker hadde vært å foretrekke. Harddisker generelt5, og SPESIELT i en bærbar maskin er ryker før eller siden, og er å se på som en slitedel. Litt tungvint med to disker i en bærbar, men det ville absolutt være å foretrekke!

Eller så ser jeg også poenget i at xp er relativt stabilt, i alle fall i forhold til det Windows 98 var.

Redigert av ynroenn (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...