Tallisman Startet 27.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 27.Oktober.2006 I min instruksjonsbok på sleipner baugpropell som er montert i 1997 står det att olje skal skiftes hvert år dette har aldri blitt gjort det er kun skiftet sink .Baug propellen fungerer alikevell utmerket lurer på om det er noen som har noen mening om hvor nødvendig dette egentlig er Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 27.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2006 Mulig jeg får noen på nakken nå, men dette er vel strengt tatt ganske unødvendig. Hvis du da ikke er av den typen som kjører baugpropell de siste 200 meterne inn i havna da.... En baugpropell ved normalt bruk går ikke mange minutter i løpet av en sesong. Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 27.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2006 Enig i det ser nesten i alle brukermanualer at gir og div. skal bytte olje hvert år men så bra som oljen nå har blitt så mener vel de fleste at dette bare er tull. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 27.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2006 I brukermanualen til min Sleipner baugpropell står det at oljen skal kontrolleres ev. skiftes når båten er på land. Dersom ikke oljen bærer preg av vanninntrengning (grå-/"majones"aktig") er det vel ikke noen grunn til å skifte den. I så tilfelle er det vel også en simmerring på propellakslingen som bør skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 27.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2006 Eg tapper vanlegvis av en "skvett" for å sjekke om det er kommet vann i oljen, det kommer gjerne ut litt "gørr" før det kommer rein olje men eg har aldri hatt vann i oljen. Har heller ikke tappet så mye at det er behov for etterfylling. Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 27.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2006 Du kan skifte olje om 5 år, sa verkstedet som monterte Sleipner baugpropell på MorMajor I. mvh ter-av Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Tine IV Svart 27.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2006 Skulle nesten tru produsentene av div motorer og gear , har % av olje salget . Tipper olja på en baugpropell holder i mange mange år .På båter skal alt byttes til stadighet , se på en bil som har gått 100.000.000 . Tviler på at den har fått noe oljeskift på gearkassa ,ser på annlegg pickuper som har runda millionen og mer eller mindre rusta opp . Men motor og gear funker . Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Espen C Svart 27.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2006 Min Ford Mondeo har nå rundet 250000km og jeg har ikke byttet olje på girkassen enda, man har litt lett for å glemme det på biler tror jeg men motoren prøver jeg og bytte olje på hvert år Hørte med div verksteder ang. gir på båtmotor noen sa bytt olje hvert 3 år og noen sa hvert år det samme gjaldt sinkanoder og impeller, så jeg bytter ikke olje på giret hvert år men man må jo sjekke oljenivå og om det er kommet vann i der det er mulig Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 27.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2006 Baugpropell ... Er ikkje det litt pinglete då Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
JRK Svart 27.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2006 Hei, Her har noen misforstått hvis de tror noen blir rik av utskiftet olje. Jeg tapper ut en spiseskje, slik at oljen blir klar hvert år, og beholderen er fremdeles halvfull etter 9 år. Nei, baugpropell er ikke pinglete. Den gir deg muligheten til å ha bedre kontroll over båten. Med andre ord, større aksjonsradius, mindre forsikringsutbetalinger osv.. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2006 JRK trekker frem en klok årlig forholdsregel: Å tappe ut noen dråper olje fra baugpropellen er en grei måte å sjekke at det ikke har kommet vann inn i oljesystemet. Dette koster ikke mange penger - men krever planleging og litt tid. Om man skal ha baugpropell eller ei, må vel vurderes i forhold til hvor tilfreds man er med manøvreringen av egen båt under ulike strøm- og vindforhold. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 27.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2006 Hvor tapper du ut den olja da JRK? Har du tappeskrue på din? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2006 Om man monterer Sleipner korrekt, så kommer det ikke vann inn. Det som kan skje er at oljen renner ut. Om man bruker dion-olje i tillegg, så er denne ganske bra selv med litt vann. Hulda planlegger å tappe ut en skvett til våren, oljen i bunnen av plastslangen er mørk. Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 28.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2006 Bytter ikke olje, ser ingen grunn til det. Kontollerer at det er nok olje om våren. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 28.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2006 Hva er Dion olje ? På min Engbo er det olje til undervannshus for påhenger. Aldri forsvunnet en dråpe olje og ikke tegn til vann. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2006 Hva er Dion olje ? På min Engbo er det olje til undervannshus for påhenger. Aldri forsvunnet en dråpe olje og ikke tegn til vann. Feilstavet, skulle vært 'dino-olje'. Det er som har blitt fellesnavnet for ikke-syntetiske oljer. De gammeldagse (hypoid)oljene ser ut til å funke bedre med innblanding av vann enn de syntetiske typene. Ikke det at man skal tilstrebe vann i olja. I gamledager overhalte jeg wincher på Frigg. Det gikk ei bøtte hypoidolje på hver winch, eller var det to. I hvert fall, topplokene på disse winchene hadde det med å lekke. Ikke sjelden kunne jeg tappe av en hel bøtte vann før jeg så spor av olje. Alt vannet så ikke ut til å plage winchen noe særlig. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 28.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2006 Har en Vetus sak fra 1988. Aldri byttet olje, og i manualen står det at man skal kontrollere oljenivået og etterfylle om nødvendig. Det har jeg tenkt til å fortsette med. Gressklipperen min har hatt samme olje i 9 år uten problem. Den går mer på en plenklipp en jeg totalt har brukt baugpropellen. Tror ikke det skal være noe fare. Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 Låner denne tråden litt. Har en slipner SP40 nyere enn 2003 modell har ikke ekstern oljetank. Prøver å finne ut om det er olje i baupropellen. I manualen står det at at det alltid må være olje i oljebeholderen. Det er litt vanskelig siden jeg ikke har en. På den andre siden må det jo være en form for smøring i girhuset. Noen som vet hva som finnes i mitt SP 40 girhus ? Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 (redigert) Lofrans sine ankervinsjer har heller ingen tappeskrue eller skrue for påfylling av ny olje. Jeg fikk en til å lage dette, og byttet olje på en av mine 2 vinsjer, siden den ene zimmer'en lakk etter noen år... Mekanikeren som gorde jobben ble veldig imponert over kvaliteten på Lofrans deler (alt er syrefast ), og derfor også litt sjokkert over at de ikke legger opp til å bytte olje på en slik kvalitets-vinsj... Så tett som vinsjen er laget, så tippet han den kunne virke under vann. Redigert 2.Januar.2010 av sydspissen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Baugpropell.. Er ikkje det litt pinglete då Nei, det er fornuftig! Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Hulda Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Låner denne tråden litt. Har en slipner SP40 nyere enn 2003 modell har ikke ekstern oljetank. Prøver å finne ut om det er olje i baupropellen. I manualen står det at at det alltid må være olje i oljebeholderen. Det er litt vanskelig siden jeg ikke har en. På den andre siden må det jo være en form for smøring i girhuset. Noen som vet hva som finnes i mitt SP 40 girhus ? Jeg har baugpropell fra Sleipner, ca. 2000- til 2003-modell. Mener det er en SP90. Så vidt jeg husker skal alle av i hvertfall denne typen ha oljebeholder montert minst en halv meter over vannlinjen. Dette gjelder også de mindre modellene. Så langt har jeg aldri plukket med baugpropellen. Det lekker ikke olje. Dog er den helt sort nederst i plastslangen. Den burde nok vært skiftet ut. Tappeskruen på min barugpropelle er plassert slik at jeg må ha ut hele greia om jeg skal gjøre service. Burde nok foretatt denne servicen ganske snart. Mener å huske at disse gearhusene skal ha hypoidolje. Jeg skrev noe om dette tidligere i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Nå ble jeg nyskjerrig, har også en SP40si 2005 eller 2006 modell, heller ikke denne er utstyrt med noen tank og hvordan skifter en olja her? Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Nå ble jeg nyskjerrig, har også en SP40si 2005 eller 2006 modell, heller ikke denne er utstyrt med noen tank og hvordan skifter en olja her? Har en 2008 mod 3 hk 5 bladers Sleipner baugpropell. Den er lukket og skal ikke byttes/sjekkes olje på Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Den er lukket og skal ikke byttes/sjekkes olje på Slik jeg ser dette for meg må det være tannhjul i girhuset. Siden motoren står montert loddrett og propell akslingen ligger horisontalt. Og tannhjul må jo ha smøring av en eller annen sort tenker jeg. Mulig jeg tar feil og at den er konstruert på en annen måte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.