Jump to content

Olje på Sleipner baugpropell

Tallisman

Recommended Posts

Skulle nesten tru produsentene av div motorer og gear , har % av olje salget . Tipper olja på en baugpropell holder i mange mange år .På båter skal alt byttes til stadighet , se på en bil som har gått 100.000.000 . Tviler på at den har fått noe oljeskift på gearkassa ,ser på annlegg pickuper som har runda millionen og mer eller mindre rusta opp . Men motor og gear funker .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Min Ford Mondeo har nå rundet 250000km og jeg har ikke byttet olje på girkassen enda,

man har litt lett for å glemme det på biler tror jeg men motoren prøver jeg og bytte olje på hvert år :smiley:

Hørte med div verksteder ang. gir på båtmotor noen sa bytt olje hvert 3 år og noen sa hvert år det samme gjaldt sinkanoder og impeller,

så jeg bytter ikke olje på giret hvert år men man må jo sjekke oljenivå og om det er kommet vann i der det er mulig :smiley:

JRK trekker frem en klok årlig forholdsregel: Å tappe ut noen dråper olje fra baugpropellen er en grei måte å sjekke at det ikke har kommet vann inn i oljesystemet. Dette koster ikke mange penger - men krever planleging og litt tid.

Om man skal ha baugpropell eller ei, må vel vurderes i forhold til hvor tilfreds man er med manøvreringen av egen båt under ulike strøm- og vindforhold.

Hva er Dion olje ? På min Engbo er det olje til undervannshus for påhenger. Aldri forsvunnet en dråpe olje og ikke tegn til vann.

Feilstavet, skulle vært 'dino-olje'. Det er som har blitt fellesnavnet for ikke-syntetiske oljer. De gammeldagse (hypoid)oljene ser ut til å funke bedre med innblanding av vann enn de syntetiske typene. Ikke det at man skal tilstrebe vann i olja.

I gamledager overhalte jeg wincher på Frigg. Det gikk ei bøtte hypoidolje på hver winch, eller var det to. I hvert fall, topplokene på disse winchene hadde det med å lekke. Ikke sjelden kunne jeg tappe av en hel bøtte vann før jeg så spor av olje. Alt vannet så ikke ut til å plage winchen noe særlig.

• 3 år senere...

Låner denne tråden litt. Har en slipner SP40 nyere enn 2003 modell har ikke ekstern oljetank. Prøver å finne ut om det er olje i baupropellen. I manualen står det at at det alltid må være olje i oljebeholderen. Det er litt vanskelig siden jeg ikke har en. På den andre siden må det jo være en form for smøring i girhuset.

Noen som vet hva som finnes i mitt SP 40 girhus ?

Lofrans sine ankervinsjer har heller ingen tappeskrue eller skrue for påfylling av ny olje.

Jeg fikk en til å lage dette, og byttet olje på en av mine 2 vinsjer, siden den ene zimmer'en lakk etter noen år...

Mekanikeren som gorde jobben ble veldig imponert over kvaliteten på Lofrans deler (alt er syrefast ), og derfor også litt sjokkert over at de ikke legger opp til å bytte olje på en slik kvalitets-vinsj...

Så tett som vinsjen er laget, så tippet han den kunne virke under vann. :smiley:

Redigert av sydspissen (see edit history)
Låner denne tråden litt. Har en slipner SP40 nyere enn 2003 modell har ikke ekstern oljetank. Prøver å finne ut om det er olje i baupropellen. I manualen står det at at det alltid må være olje i oljebeholderen. Det er litt vanskelig siden jeg ikke har en. På den andre siden må det jo være en form for smøring i girhuset.

Noen som vet hva som finnes i mitt SP 40 girhus ?

Jeg har baugpropell fra Sleipner, ca. 2000- til 2003-modell. Mener det er en SP90. Så vidt jeg husker skal alle av i hvertfall denne typen ha oljebeholder montert minst en halv meter over vannlinjen. Dette gjelder også de mindre modellene. Så langt har jeg aldri plukket med baugpropellen. Det lekker ikke olje. Dog er den helt sort nederst i plastslangen. Den burde nok vært skiftet ut. Tappeskruen på min barugpropelle er plassert slik at jeg må ha ut hele greia om jeg skal gjøre service. Burde nok foretatt denne servicen ganske snart.

Mener å huske at disse gearhusene skal ha hypoidolje. Jeg skrev noe om dette tidligere i denne tråden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...