Jump to content

Oljelekasje i propellhylse

peer

Recommended Posts

Du bør gi litt mer info om pakkboksen din.

Jeg kjenner bare til Sleipner sin pakkboks med olje. Den har 3 simringer og skal ikke lekke olje ut i hylsen og vider i sjøen hvis alt er riktig. Viskositeten du har brukt spiller ingen rolle i den sammenheng. Hvis det lekker olje ut av en slik er det en feil et sted. Er det noe som har begynt å skje nå nylig?

Mulige feil kan være:

Feil på aksel (kast, ikke slett nok overflate ..... )

Defekt simring(er)...

Årsaken til det kan være varmegang.

......

Oljelekkasje gjennom utslitte/ skadde simmeringer er ofte årsaken til slike lekkasjer. Da ville jeg anbefale deg å bare plukke alt ut. Løsne først slangen til oljetanken og tøm denne, av med gearflens og propell, ut med aksling og så demonterer du ut pakkboksen. Simmeringene er sannsynligvis defekte, men sjekk for all del akslingen for slitasje der simmeringene ligger an mot den. Når du først har akslingen ute så kan en kontroll av kast taes i samme slengen pluss bytte av "cutlesslager" i akterkant. Hvis akslingen har noen små riper/skader i enden ved gearflensen og du monterer pakkboksen på igjen så er muligheten stor for at de nye simmeringene alledere er ødelagte før du får ny olje på systemet. Jeg bruker gearolje 80W/90 og det fungerer utmerket. :wink:

Cirkeline

Jeg ville ha forsøkt med en tykkere olje først, for å se om det hjelper. 5W-50 er jo nesten som vann når den er kald, og det skal ikke mye slitasje til før denne lekker gjennom. Gearolje 80W-90 høres mye bedre ut synes jeg.

Må få legge til at jeg ikke har noen erfaring med oljesmurt hylse, men tynn olje kryper gjennom det meste da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg kjenner ikke denne pakkboksen.

Jeg ville uansett løsnet klemflensen, trekk aksel litt tilbake og tatt av pakkboks. Da løsner du bare den fremste slangeklemmen og trekker av pakkboksen.

Sjekk simringer - like greit å bytte de. Da vet du at de er nye. Vær ytterst forsiktig når pakkboksen monteres igjen slik at simringer ikke skades.

Vil poengtere at det bør være 2 slangeklemmer i begge ender av gummien mellom pakkboks og hylserør. Det er av sikkerhetsmessige grunner. Gummien din er også unormalt lang i forhold til alt annet jeg har sett.

Etter montering ville jeg luftet hylserøret ved å løsne slangeklemmene nærmest pakkboks. Stikk deretter forsiktig en skrutrekker inn mellom gummi og pakkboks til luften kommer ut og litt vann kommer inn. kru deretter til slangeklemmene igjen. Det er fornufig å gjøre dette mens kranstroppene fremdeles henger under båten i tilfelle noe skulle gå galt.

Lykke til!

Redigert av OLPI (see edit history)
  • 3 år senere...

Låner denne tråden litt.

Jeg har samme problemet, hadde samme type oljelekkasje som trådstarter for 2 år siden, men ikke senere. I fjor ble båten nesten ikke brukt pga litt oppussing. I år mener jeg at den har brukt lite olje, nesten ingenting. Og jeg skulle derfor sette oljetanken litt høyere.

Så fant jeg altså denne tråden, jeg får dra av hylsa til våren. Vet ikke hvordan det ser ut i ei slik hylse, men siden olja lakk ut for ett par år siden er jeg redd det bare er sjøvann inne der. Hva kan konsekvensen være?

Noen som vet hvilken hylse dette kan være? Akslingen er 50mm.

dscf1108.jpg

dscf1109.jpg

Jeg må også ha lengre slange. Usikker på terminologien her, hva kalles en slik overgang fra slangen til hylsa. Jeg ønsker selvølgelig å bytte den. Gjerne med noe annet en denne rustne dingsen som er presset på.

PS båten er potte tett.

Om det lekker ut , når båten er på land, så er dettte ikke noe stort problem. Når fyller opp med olje, før en setter båten på sjøen, vil oljen være der den skal være og det vil ikke lekke ut olje. Det kan kanskje komme litt vann inn i pakkboksen, men det er ikke noe stort problem. Det er mye mer alvorlig om det lekker olje inn i båten. Jeg er ikke sikker på om jeg ville ha gjort noe med dette problemet, om jeg hadde det på min båt. Jeg må i tilfellet demontere roret og det er ganske stor jobb hos meg.

• 2 uker senere...

Har tilsvarende problem med min Sleipner pakkboks. Båten ligger i boblehavn i vinter, så jeg får ikke gjort noe med dette før slippsetting til våren. I mitt tilfelle har oljen lekket inn i båten... :headbang: Det sitter en lufteskrue på toppen av hylsa. Skal luftes etter hver slippsetting, jeg aner ikke om dette er gjort. Forsøkte å åpne den, men det kom ikke en dråpe ut den veien. Blir nye ringer til våren, og så håper jeg at det er nok. Hvis ikke må det bli ny aksling også... (om det skulle være riper eller skader på denne)

Fint med systemer som virker. Og det gjør nok dette også om det brukes rett. Det har det ikke vært, og følgen blir en formidabel vaskejobb til våren. Treverk er innsauset med tynn olje, og er stedvis skrudd fast til dørk og skrogsider. Vann har det også lekket inn en del av samme vei. Skal bli godt å få tettet dette.

Pero

Dersom det er spor i akslingen etter simmeringen du er redd for,

kan du slappe av. Da jeg skiftet simmeringer etter 21 år var ikke

sporene i akslingen dypere enn 0,07mm!.

aksling_h.jpg

aksling_v.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...