Jump to content

Drivstoff stabilisator

abbor

Recommended Posts

På engelsk heter det i hvertfall fuel stabilizer, får 63 700 treff på google, det er mulig en annen betegnelse brukes på norsk. Det jeg mener er et stoff som tilsettes bensin for langtidslagring. Seriøse firmaer som Honda, CRC og Briggs & Stratton leverer slikt i USA.

Her er en beskrivelse fra en amerikansk side om vinterkonservering.

Fuel - Fill your fuel tank(s) to avoid a build up of condensation over the winter months. Add a fuel stabilizer by following the instructions on the product.

Vi diskuterer her på BP flere ganger om additiver virker eller ei.

Jeg har i sommer benyttet Hammerdown i forsriftsmessig volum.

For et par dager siden skrudde jeg av "boksen" som holder dieselfilteret på BB motor på plass (filter nr 2).

Dette var rustent i bunen.

Dette likte jeg ikke.

Vurderer neste år å kjøre uten Hammerdown og tappe 0.1 dl. fra hvert filter 1 gang per uke når jeg kjører mye.

Mercury anbefaler følgende "lurium". Fuel stabilizer (conditioner) .Dette gjelder for DFI motorer. Dette skal hindre fernissering og gummi i bensinen ved vinteropplag.

Man blander dette ut i bensin og heller dette i tanken i et forhold som anbefalt på emballasjen. Dette skal brukes ved siste kjøring av motoren før opplag.

Det du sikter til er additiver som 2+4 fra Bombardier og Fuel stabilizer fra Marinepower. Johnson/evinrude forhandler har det første og Mercury/Mercruiser har det sistnevnte.

Stoffet skal opprettholde oktantallet under lagring og hindre at urenheter fra bensin setter seg fast innvendig i bensinsystemet.

Jeg vil påstå at dette funker, spesiellt på dyser i forgassere og injektorer til insprøytningsmotorer som pleier å ruste/korrodere lett ved lagring.

Jeg bruker original Bombardier Ski-Doo Fuel Stabilizer på snøskutern min for den står jo mesteparten av året.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg påstår ikke at dette ikke funker. Har benyttet dette 2 siste sesonger. Det står anbefalt i min instruksjonsbok for Mercury Optimax 115. Motoren har startet villig uten problemer 2 siste sesonger. Det jeg mener er at det kan jo hende at motoren hadde fungert like bra uten "STABILIZER". Jeg har ikke tatt den sjansen.

Jeg bevarer bensin og drivstoffsystem med denne literen til kr. 29.90.

Motoren min startet på under et sekund etter vinterlagring ute i råtten Østfoldvinter ifjor. Men jeg har ikke forgasser da - selv om den på svensk heter forgasserbeskyttelse. På flasken som holder til 100 liter bensin står det følgende:

Kondensfjerner er en tilsettelse som forhindrer isdannelse i drivstoffsystemet og forgassere samt fjerner kondens fra bensintanken. Kondensfjerner holder innsugningskanalene rene samt forebygger koksdannelse og forhindrer at munnstykket og filteret tetter seg. Kondensfjerner gir en effektiv forbrenning samt forhindrer forstyrrelser i motoren.

36-1112_l.jpg

Vi diskuterer her på BP flere ganger om additiver virker eller ei.

Jeg har i sommer benyttet Hammerdown i forsriftsmessig volum.

For et par dager siden skrudde jeg av "boksen" som holder dieselfilteret på BB motor på plass (filter nr 2).

Dette var rustent i bunen.

Dette likte jeg ikke.

Vurderer neste år å kjøre uten Hammerdown og tappe 0.1 dl. fra hvert filter 1 gang per uke når jeg kjører mye.

Tviler vel på at det har noe med HD å gjøre. Jeg har brukt HD i hele sommer og bytter filtre for noen uker siden. Null vann og ingen rust e.l. Jeg brukte og så HD på bilen da jeg hadde dieselbil og kaldstart og kjøring med kald motor ble bedre. Mindre røyk også.

Har nå fylt opp tankene (400l) med diesel der HD er blandet inn.

Jeg bevarer bensin og drivstoffsystem med denne literen til kr. 29.90.

Kondensfjerner er en tilsettelse som forhindrer isdannelse i drivstoffsystemet og forgassere samt fjerner kondens fra bensintanken....

Kondensfjerner er i og for seg bare sprit som binder vann i drivstoffet og drar det med seg i forbrenningen. "Fuel stabilizer" har en helt annen oppgave; nemlig å konservere bensinen (som er en ferskvare) slik at den holder kvaliteten gjennom vinterlagringen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...