cleopat Startet 28.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 28.Oktober.2006 Det leker litt inn på mitt drev VP 280 det er så trangt der så det er vanskelig å se eksakt hvor det kommer fra, men det ser ut som om det kommer fra stb side på drevet når jeg lyser nedi så er det en innhuling i i drevplata på innsiden i maskinrommet, hva er det som ligger der, hadde det vært belgen så hadde det vell kommet under eller på bb side ved startmotoren. Det er ikke mye det lekker derfor er det også så vanskelig å få lokalisert det Sitér dette innlegget Link to post
mao Svart 28.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2006 Høres ut som simmeringen til styreaksel. Styregaffel m/aksel er i aluminium og blir fort slitt, samme med simmeringene. Sitér dette innlegget Link to post
Pentan Svart 28.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2006 Her har du en link til 280 drevets oppbyggning så har du en detaljert beskrivelse av hvordan delene er satt sammen (Kjekt å ha) vet ikke om dette hjelper deg noe men du har ihvertfall det som er på utsiden her. http://www.eurofritid.no/Tegninger/Volvo/page1.htm I forbindelse med høstkonserveringen på min båt med samme drev bruker jeg å ta det av for diverse service å utbytting av slanger, kanskje pakninger mm.. lettere å finne årsaken slik og drevet må mest sansynlig av uansett for utbedring (service) og rep av din lekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
cleopat Svart 28.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2006 Hvis det er simmering på styreaksel vil det da hjelpe å presse inn mer grease Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 28.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2006 På styrbord side har du sikker kjølevannsinntaket også. Kan du se om det er der du har lekkasje? Blankt rør med en vinkel på. Det kan også være strømpa til gearwiren som er gåen. Den sitter skrudd inn litt nede på drevet. Stb side. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 28.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2006 (redigert) Hvis det er simmering på styreaksel vil det da hjelpe å presse inn mer grease Å presse inn fett er utelukkende for å smøre og ikke ment for å holde tett. Dette vil kunne redusere vannmengden, men det sitter en pakning med leppe på utsiden av skjoldet mellom skjold og styregaffel mot drev. Her har det tendens til å gro litt og slite på denne pakningen. Det kan også være strømpa til gearwiren som er gåen. Den sitter skrudd inn litt nede på drevet. Stb side. Denne kan monteres på begge sider av drevet, avhengig av modell. Om strømpa til vaiaeren er gåen så har ikke det noe å si for lekasje. Girvaier og tilhørende strømpe er montert ut via drevet gjennom en slange som er skrudd i skjoldet. Denne "skruen" ruster og har tendens til å gnage litt på slangen som kan resultere i at det lekker inn litt vann. Uansett, kontroller dette nøye. Er det eks. slangen som er dårlig, kan det fort bli værre og i løpet av en kveld kan båten bli fra å være "overflatebåt" til "undervannsbåt". Syreakselen vil det aldri "fosse" vann gjennom, men den kan bli forferdelig treg og tung på styringen dersom det er lekk her. Er det lekk i eksosbelg, så vil ikke dette trenge inn i båten. Er det lekk i knutebelg, vil vannet komme ut i overgangen mellom svinghjulshus og motor (ved startmotoren som du referer til). Redigert 28.Oktober.2006 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 29.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 (redigert) Beklager Larspo. Jeg mente selvsagt slangen gearwireren går i, eller dens innfesting i drevplata. (derav "skrudd inn litt nede på drevet" Redigert 29.Oktober.2006 av Ben Sin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cleo Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Er det en smal sak å få ut styregaffelen på 280-drevet? Har en liten lekkasje som ser ut til å bli verre! Sitér dette innlegget Livet er herlig på solkysten! Link to post
Larspo Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Ikke nødvendigvis. Du må løsne klemmen på innsiden og så ta av drevet. Det som er problemet, er at denne akselen korroderer og dermed ekspanderer i bussingene. Dette kan sitte noe helt for j.... Er den tung å vri på (styre styrbord/babord), så er det trolig korrodert og hard å få av. Jeg måtte ta av skjoldet og sto med slegge for å få den til å løsne (sammen med varme og olje). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.