Jump to content

Lekkasje vp280 drev

cleopat

Recommended Posts

Det leker litt inn på mitt drev VP 280 det er så trangt der så det er vanskelig å se eksakt hvor det kommer fra, men det ser ut som om det kommer fra stb side på drevet når jeg lyser nedi så er det en innhuling i i drevplata på innsiden i maskinrommet, hva er det som ligger der, hadde det vært belgen så hadde det vell kommet under eller på bb side ved startmotoren. Det er ikke mye det lekker derfor er det også så vanskelig å få lokalisert det

Her har du en link til 280 drevets oppbyggning så har du en detaljert beskrivelse av hvordan delene er satt sammen (Kjekt å ha) vet ikke om dette hjelper deg noe men du har ihvertfall det som er på utsiden her.

http://www.eurofritid.no/Tegninger/Volvo/page1.htm

I forbindelse med høstkonserveringen på min båt med samme drev bruker jeg å ta det av for diverse service å utbytting av slanger, kanskje pakninger mm.. lettere å finne årsaken slik og drevet må mest sansynlig av uansett for utbedring (service) og rep av din lekkasje.

Hvis det er simmering på styreaksel vil det da hjelpe å presse inn mer grease

Å presse inn fett er utelukkende for å smøre og ikke ment for å holde tett. Dette vil kunne redusere vannmengden, men det sitter en pakning med leppe på utsiden av skjoldet mellom skjold og styregaffel mot drev. Her har det tendens til å gro litt og slite på denne pakningen.

Det kan også være strømpa til gearwiren som er gåen. Den sitter skrudd inn litt nede på drevet. Stb side.

Denne kan monteres på begge sider av drevet, avhengig av modell. Om strømpa til vaiaeren er gåen så har ikke det noe å si for lekasje. Girvaier og tilhørende strømpe er montert ut via drevet gjennom en slange som er skrudd i skjoldet. Denne "skruen" ruster og har tendens til å gnage litt på slangen som kan resultere i at det lekker inn litt vann.

Uansett, kontroller dette nøye. Er det eks. slangen som er dårlig, kan det fort bli værre og i løpet av en kveld kan båten bli fra å være "overflatebåt" til "undervannsbåt".

Syreakselen vil det aldri "fosse" vann gjennom, men den kan bli forferdelig treg og tung på styringen dersom det er lekk her.

Er det lekk i eksosbelg, så vil ikke dette trenge inn i båten. Er det lekk i knutebelg, vil vannet komme ut i overgangen mellom svinghjulshus og motor (ved startmotoren som du referer til).

Redigert av Larspo (see edit history)
  • 2 år senere...

Ikke nødvendigvis. Du må løsne klemmen på innsiden og så ta av drevet. Det som er problemet, er at denne akselen korroderer og dermed ekspanderer i bussingene. Dette kan sitte noe helt for j.... Er den tung å vri på (styre styrbord/babord), så er det trolig korrodert og hard å få av. Jeg måtte ta av skjoldet og sto med slegge for å få den til å løsne (sammen med varme og olje).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...