MortenKj Startet 21.Oktober.2003 Link til dette innlegget Startet 21.Oktober.2003 Kjøpte kalesje ny på våren 2003. Hva bør jeg gjøre med denne? Vaske den? Innpregnere den? Den er ikke møkkete.... bare for å si det da. Denne har jeg nå tatt av båten, og brettet den sammen og lagt inne på et tørt sted, regner med at den ikke tar kade av det. Eller er den så ny at jeg kan vente 1 år til, med vask og innpregnering? Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 21.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2003 Kjøpte kalesje ny på våren 2003. Hva bør jeg gjøre med denne?Kan referer det kalesjemakeren sa til meg da jeg hentet den nye kalesjen til Selco'n i vår: Selve kalesjestoffet er fra fabrikk innsatt med impregnering som normalt skal vare inntil 5 år. Hver høst vaskes kalesjen med mildt grønnsåpevann, tørkes godt og lagres. Har ganske ny kalesje også på Sjømannen og har tenkt å følge denne oppskriften på begge. En del hevder at er ikke kalesjen synlig møkkete, er det dumt å vaske den fordi man får aldri impregnert den så bra som fra fabrikk. Ifølge kalesjemakeren min er dette bare tull. Er man ikke altfor hardhendt ved vaskingen, skal ikke dette ha noe å si for impregneringen i første årene. Jeg er redd at du får like mange svar som det er kalesjebrukere ifbm dette spørsmålet. Derfor tenkte derfor det var greit med et innspill fra noen som bør ha greie på det. Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 21.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2003 Jeg har vasket kalesje både på båten og av båten. Mitt råd er derfor: Ta kalesjen av båten sørg for at den er skikkelig tørr før du pakker den bort for vinteren. Lagre kalesjen tørt over vinteren og sett på til våren. Da setter du kalesjen på båten også kan du vaske den. Bruk mildt såpevann og la kalesjen tørke på båten. Det er mildt sagt et he...... å vaske den i f.eks. badekaret og så få tørket den. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 21.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2003 Hvorfor vaske den hvis den ikke er møkkete? Det å vaske en kalesje sliter på den uansett. Kanskje ikke mye, men litt hvert år, og etterhvert blir den ganske tynn. Det er ihvertfall kalesjen på min båt blitt etter 7 sesongers bruk. Hadde et svare strev med å få den tett iår. Vær forsiktig med grønnsåpe, vinduene blir grå, etterhvert brune og dårlig gjennomsiktige. Jeg brukte grønnsåpe på min forrige kalesje, og den ble ikke pen etterhvert. Og den varte ikke så lenge som den jeg har nå. På denne kalesjen har jeg bare brukt mildt Bio-Tex-vann, og skyllet godt etterpå. Jeg synes det virker bedre enn grønnsåpe. Mener at BM gjorde en test for noen år siden, og konkluderte med at grønnsåpe ikke var bra. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 21.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2003 Det er delte meninger om dette, så jeg kan bare uttale meg om hva jeg ville gjort. I og med at det er en ny kalesje som ikke er møkkete ser jeg ingen grunn til å vaske den. Når/hvis kalesjen trenger impregnering merker du det ved at det begynner å lekke litt. Da er det bare å legge på et lag med impregnering vha pensel mens kalesjen står på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 21.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2003 Hva bør jeg gjøre med denne? Vaske den? Innpregnere den? Her er det mange meninger - som Batdilla forutsa! Her er det vel kanskje like mye et spørsmål om hva man legger i ordet "å vaske"? At du ikke vil "skure" den, eller kjøre den i vaskemaskinen (huff og huff) har jeg forståelse for. Personlig ville jeg i det minste skylle den godt med masse ferskvann. Rent vann tar kalesjen, eller for den saks skyld, impregneringen, ingen skade av. Men jeg kan tenke meg at inntørket saltvann, som sikkert finnes i kalesjen, danner bittesmå og skarpe saltkrystaller, som i sin tur kan skade kalesjestoffet. Det er nokså vanlig å skylle alt som har vært i kontakt med saltvann, med rikelige mengder ferskvann, og så tørke og stue vekk! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
jada Svart 21.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2003 I løpet av en sesong vil jo en kalesje, som alt mulig annet, bli møkkete. Kanskje ikke så synlig, men jevnt skitten av allverdens dritt som svever rundt i lufta. Det må da være en fordel å få noe av dette av i en skånsom vask om høsten. For en del år siden kjøpte jeg en kalesje av Hübert i Kristiansand. En såkalt Markilux kalesjeduk, sitat: " 100% Polyakryl - Dralon. Utsiden er behandlet med Bayguard - et stoff som er smuss og vannavstøtende. Innsiden er belagt med polyurethan. Det er dette belegget som holder kalesjen tett. Kan vaskes med naturlige og nøytrale såpemidler, f.eks. grønnsåpe, sunlightsepe etc. Den kan skrubbes med en myk børste på utsiden. På innsiden bør man bruke en klut eller svamp for å ikke ripe eller skade polyurethan belegget. Skal IKKE renses med kjemiske midler, sentrifugeres, hurtigtørkes i høy temperatur eller vaskes med høytrykkspyler. Etter vask bør kalesjen drypptørres. Tørkes godt før den oppbevares innomhus." sitat slutt. Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 21.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2003 Kjenner noen som syr og reparerer kalesjer. Der fikk jeg rådet om å legge saken i grønsåpe-vann. For det første gjør grønnsåpe nytten som vaskemiddel i de fleste tilfellene, dernest er den skånsom mot sømmene. Til en viss grad bidrar grønsåpen også til *impregnering*. Jeg vasker også seilene mine i grønnsåpevann. Har aldri hatt behov for å reparere sømmer i større omfang enn at admiralen/mor fikser det hjemme. Saltkrystaller er skarpe i den forstand at de tar sømmene. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2003 Bare en liten varning! För många herrans år sedan vaskade jag ett kapell i Klorin.................... Kapellet blev veldi rent, så rent att till og med sömmarna försvann......... Man lär så länge man lever................ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
MortenKj Svart 22.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2003 Takker nok en gang for et fint forum. Mange svar som jeg er fornøyd med. / Morten Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.