Jump to content

Dieselaksjonen: klipp fra finansdepartementet

Guest Gjest

Recommended Posts

Finansdepartementet

Vårt saksnr: 06/4874

Spørsmål nr. 293, fra Finanskomiteen/ Høyres fraksjon, av 16.10.2006, vedrørende Statsbudsjettet 2007

"I hvor stor grad anslår Regjeringen at forslaget om å innføre dieselavgift på fritidsbåter vil vri kjøpet av fritidsbåter over på de billigere bensinmotordrevede fritidsbåter? Hva er miljøeffekten en slik vridning vil medføre? Jeg ber om et kvantifisert anslag. Hvilken andel av fritidsbåter selges til personer med inntekt under 1 million kroner og hvor mange personer om fatter dette?"

Svar:

Departementet har anslått at forslaget om å innføre dieselavgift på fritidsbåter vil gi et merproveny på 22 mill. kroner påløpt. I Redningsselskapets sikkerhets- og småbåtregister (RSSR) er det pr. 19. oktober 2006 registrert 71 757 dieseldrevne båter. Dersom vi antar at alle dieseldrevne fritidsbåter er registrert i RSSR, vil den gjennomsnittlige merkostnaden for en dieselbåt være i størrelsesorden 400 kroner pr. år. Dette er inkludert merverdiavgift av avgiftsøkningen. Det er derfor liten grunn til å tro at forslaget vil ha vesentlig betydning for den gjennomsnittlige fritidsbåteier i valget mellom bensin- eller dieselmotor som fremdriftsmaskineri.

Den årlige merkostnaden vil imidlertid avhenge av båtens størrelse, motoreffekt og bruksmønster. For enkelte båteiere med store båter, høy motoreffekt og hyppig bruk kan avgiftsøkningen gi merkostnader som er vesentlig høyere enn 400 kroner pr. år. Innføringen av dieselavgift vil imidlertid i gi en merkostnad som i de fleste tilfeller er liten sammenliknet med de totale årlige kostnadene knyttet til båthold (kapitalkostnad, vedlikehold, båtplass, drivstoffutgifter etc.).

På bakgrunn av vurderingene ovenfor er det liten grunn til å anta at forslaget vil føre til en betydelig vridning i kjøpet av fritidsbåter fra diesel- til bensindrevne fritidsbåter. Det er imidlertid grunn til å anta en mindre vridning. Hvor stor denne vridningen vil bli avhenger blant annet av konsumentenes forventninger om de fremtidige kostnadene knyttet til båthold.

Avgiften vil gjøre diesel dyrere som drivstoff. Dette vil isolert sett gi mindre bruk av diesel i fritidsbåter. Dette vil bidra til både reduserte utslipp av CO2 og reduksjoner i den lokale luftforurensningen. Over tid kan forsalget gi en vridning fra diesel- til bensinmotorer i fritidsbåter. I den grad vridningen kun gjelder drivstofftype, vil forslaget kunne gi noe høyere utslipp av CO2 og lavere lokale utslipp. I den grad vridningen også er fra store båter med høy motoreffekt til mindre båter med lavere motoreffekt, vil overgangen gi reduksjoner i både CO2-utslippene og de lokale utslippene. Det er ikke mulig å gi kvantifiserte anslag.

Departementet er ikke kjent med at det eksisterer noen statistikk som knytter den årlige omsetningen av fritidsbåter opp til kjøperens inntekt. I skattestatistikken er det imidlertid mulig å knytte eierskap til fritidsbåter med salgsverdi på 50 000 kroner eller mer opp til inntekt. Basert på Statistisk sentralbyrås skattestatistikk for 2004 er det beregnet at 57 209 personer med bruttoinntekt under 1 million kroner eide fritidsbåt med salgsverdi på 50 000 kroner eller mer. Dette utgjorde om lag 87 pst. av de som i skattestatistikken er oppført som eiere av fritidsbåt med salgsverdi på 50 000 kroner eller mer. Av personer med bruttoinntekt under 1 mill. kroner er det 1,6 pst. som har oppgitt at de har en fritidsbåt med salgsverdi over 50 000 kroner. Av personer med bruttoinntekt over 1 mill. kroner er denne andelen 18 pst.

Tabell 1: Antall bosatte personer 17 år og over med ligningsverdi på fritidsbåt1 etter størrelsen på bruttoinntekt. 2004

Bruttoinntekt

Antall i alt

Antall med fritidsbåt

Under 1 million kroner 3 525 084

57 209

1 million og over 48 520

8 752

Sum 3 573 604

65 961

Kilde: Statistisk sentralbyrås skattestatistikk.

1 Personer som har beløp på post 4.2.4 i den personlige selvangivelsen.

4.2.4: ’Fritidsbåter, salgsverdi kr. 50 000 eller mer’

Dersom vi antar at alle dieseldrevne fritidsbåter er registrert i RSSR, vil den gjennomsnittlige merkostnaden for en dieselbåt være i størrelsesorden 400 kroner pr. år. Dette er inkludert merverdiavgift av avgiftsøkningen. Det er derfor liten grunn til å tro at forslaget vil ha vesentlig betydning for den gjennomsnittlige fritidsbåteier i valget mellom bensin- eller dieselmotor som fremdriftsmaskineri.

:eek::eek:

Hvordan i helve... kan de komme frem til dette ??

Statistikk er farligt det... Kan missbrukes til så mangt. Må være en stor andel " hagebåt" eiere som drar snittet såpass kraftigt ned. 400,- Kr er jo kun drøye 100 liter diesel, pr sesong... ( Det jeg selv brenner på 4 timer ) :headbang:

Skulle like å sett denne statistikken, fordelt pr georgafisk. Kan ikke i min villeste fantasi, forstå at folk fra vestlandet, har et gjennomsnittlig dieselforbruk på drøye 100 liter.. :crazy::crazy:

Det var en grei rediggjørelse fra finansdepartementet.... men det er vel opplagt at den innholder rimelig mye feil... men slik blir når en skal støtte seg på de faktiske fakta som er registret på hver person og i båtregister..

Men det som slår meg her er jo at de 22 millionene for blir mangedoblet siden ikke alle fritidsbåtene er i RSSR, men en god del av de store er NOR... så er det vel slik at etter at den obligatoriske registreringen opphørte for noe år siden så forvant jo en god del av båtene ut av registeret...

Men antagelsen om 400 kr. i merkostnad pr. båt er jo rimelig nøktern... Dette inneærer at det regner med et snittforbruk på drøye 120 liter pr. sesong.... Vel det er noke en god del som kalrer seg med dette, men ikke alle....

Men som en kan lese så er det 3,5 millioner nordmenn som tjener under 1 mill i året og 57000 av disse har båter med verdi over 50000 kroner..., det vil si at 1,6% av Norges befolkning med inntekt under 1 mill har fritidsbåt med verdi over 50000 kroner..

Da har vi jo litt "fakta" i allefall, og det er jo vi som sørger for at grunnlaget her er bra nok.... så lenge vi alle registrerer båtene og ikke minst oppgir de på selvangivelsen... Det regner jeg med at vi lovlydige her på bp gjør... så stemmer nok dette rimelig bra vil jeg tro..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hvis dette er grunnlaget Dieselavgiften er innført på, er jo regjeringspartiene dummere enn jeg trodde.

Det hele er jo så lite at det er som piss i havet å regne.

Lage så mye styr for så lite. :crazy:

Få en hel kystbefolkning mot seg for dette ? :crazy:

Dette taper de neste valg på. Garantert ! Og godt er det ! :flag:

Redigert av jolo (see edit history)

Men antagelsen om 400 kr. i merkostnad pr. båt er jo rimelig nøktern... Dette inneærer at det regner med et snittforbruk på drøye 120 liter pr. sesong.... Vel det er noke en god del som kalrer seg med dette, men ikke alle....

Som du nevne, dette er snittforbuket. Selv brukte jeg ca 2500 liter denne sesongen. Om snittet er drøye 100 liter ( 120 liter ), betyr det at det er 25 " hagebåter " bare for å dra mitt snitt ned til Finansdepartementet sit " snittforbruk "

Denne " statistikken " er åpenbar full av feil.. :puke:

Redigert av Scand Atlantic (see edit history)
Det var en grei rediggjørelse fra finansdepartementet....

:eek: Helt tydelig et vedtak uten den helt store konsekvensutredningen. Har det ikke blitt nedsatt et utvalg for så se på dette? Forunderlig.....

Kan ikke se ET eneste godt argument her inne på BP eller noe annet sted for å øke dieselavgiften.

Da gjenstår det bare et (meget dårlig) argument som må ha blitt benyttet her også......

Finansdep. bør uten tvil privatiseres og slaktes for makt for økomomi :smash:

I privatvirsomhet hadde ikke slik synsing og bruk av upålitelige tall gått for god fisk som dep. sine konlusjoner. De hadde vært mye nærmer sannheten om de hadde brukt et analyseprogram for utredningen sin, men det trengs det kunnskap og forståelse for å bruke :smash:

Fjern den administrasjonen og få inn noen vetige fagfolk som kan dette med økonomi.

Så lenge det ikke er påbudt å melde seg i RSSR sine registre så er det helt vannvittig å bruke tall fra en slik organisasjon. Om det er bare 20-30 % av rikets fritidsbåter som står i RSSR, så er det toppen. :boxing:

I privatvirsomhet hadde ikke slik synsing og bruk av upålitelige tall gått for god fisk som dep. sine konlusjoner. De hadde vært mye nærmer sannheten om de hadde brukt et analyseprogram for utredningen sin, men det trengs det kunnskap og forståelse for å bruke :smash:

Jeg tror nok at en hvilken som helst privat berdrift vill godtatt en slik modell som finansdepartementet har lagt opp til.... Hvorfor, jo fordi denne modellen har kun en side for staten, nemelig inntektsiden..... og med null i utgifter og bare inntekter, så fortjener de som sier nei til dette i det private nærlingsliv omplassering...

Problemet her er at modellen er feil, og inntektene vil bli myyye høyere ann de 22 millionene om dette går som de ønsker... først og fremst siden estimatet for antallet dieselbåter er alt for lavt, og mest sannsynlig også gjennomsnittsforbruket...

Slik at Fru Halvorsen for nok mere penger i kassen for å svi av på "gode" formål i fremtiden...

Det fremkommer ikke at det er foretatt noen konsekvensutreding av dette forslaget, ennet enn det som ligger til grunn i svaret finans departmentet... men om dett er nok til å si at det begått skasbehandligsfeil er en annen sak... De som behandler slike saker jo blant de mest "ufeilbarlige" i kongeriket, nesten som oss her på baatplassen.no

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Så lenge det ikke er påbudt å melde seg i RSSR sine registre så er det helt vannvittig å bruke tall fra en slik organisasjon. Om det er bare 20-30 % av rikets fritidsbåter som står i RSSR, så er det toppen. :boxing:

Mener vi burde ha slaktet rapporten til finansdep. for ugyldige tall . Vi kunne like gjerne sagt at 1/3 del av norges befolkning har båt og vil bli berørt av avgiften og vise til alle som bor i kystkommunene.

Du pjatter og pjatter i vei du sydvesten.

Jeg gjør det samme som du og alle andre her jeg også, pjatter i vei som du så pent kaller det. :wink:

Hmmmmm.

Hvis det er normalt med så mye synsing når en avgift skal innføres, så blir jeg skremt. :eek:

Rart vi i det hele tatt har noe penger igjen etter at alle avgiftene er betalt! Men det kan kanskje bero på et arbeidsuhell fra dept'et det også. Derfor har vi noen få kroner i igjen i lommeboka allikevel...... :confused:

Men det varer vel ikke lenge før alt er borte.............................. :cryin:

Tre ting tenker jeg på her:

1. Luftforurensnining er nevnt - er det da tatt hensyn til at alle dieselbåter med hekkagregat slipper ut eksosen under vann? Og nå kommer jo IPS stormende også - så da forsvinner enda mer eksos over vannlinjen

2. Det må være uhorvelig mange som bruker båten uhorvelig lite. Vi er ikke innenfor de 120 literne i året - men vi er jo ikke blant de med båt til rundt 50.000 kroner heller. Vi passer antakelig ikke inn i noen av gruppene til finansedepartementet.

3. Det sies ingenting fra finansdept om kostnadene ved et kontrollregime. er det politiet som skal legge vegg voldtekter og innbrudd og kontrollere dieselfarge på båtene nå?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
3. Det sies ingenting fra finansdept om kostnadene ved et kontrollregime. er det politiet som skal legge vegg voldtekter og innbrudd og kontrollere dieselfarge på båtene nå?

Det helt klart MYE viktigere for politiet å kontrollere om vi har fylt noen liter farget diesel på tanken enn å etterforske drap, ran voldtekter og andre småting. Det må da alle forstå... :puke:

Det helt klart MYE viktigere for politiet å kontrollere om vi har fylt noen liter farget diesel på tanken enn å etterforske drap, ran voldtekter og andre småting. Det må da alle forstå... :puke:

Helt klart mye viktigere å hindre folk i å kose seg enn å hindre folk i å bli rundstjålet, ranet, voldtatt og drept.

Ifølge den sosialistiske ånd er det viktigste mål å hindre at noen koser seg mere, eller på andre måter enn de andre :discuss:

Kfr: Heksejakt på snøskutere, motorsyklister, vannskutere, trimmede mopeder og ikke minst framtidige dieselsnikende båteiere :nono:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Akk ja seriøsiteten til enkelte vil ingen ende ta..... Siden vi alle er lovlydige borgere så blir det jo ikke noe behov for utvidet kontroll, annet en det som i dag finnes på veien.... Tollvesnet er på sjøen til tider, og de vil nok kunne sjekke det også i tillegg til kjøttkvoten fra grannelandet..Bøtesatser finner nok forvalterne ut av.... som sikkert no ligneden som tyskeren har.... som baserer seg på tankvolum... mulitplisert med et kronebløp... enkelt og greit dette..

Når det gjelder luftforurenising som er blant annet CO2 er, så er det en gass i den formen den kommer ut av motoren, og meg bekjent er denne noget lettere enn vann, og vil dermed komme til overflaten av en eller annen merkelig grunn.. og siden CO2 er lettere enn N2O2 som er hovedbestandelene i luften så vil nok CO2 også kunne stige til værs skal du se...

Vi burde demonstrert sånn som de gjør i Frankrike når folk er uenige i ting.

Så hadde de fort forstått misnøyen blant folk og forandret den tilbake igjen.

Men Ola nordmann bare bukker og neier og gjør som han blir fortalt til og gjøre.

Er ikke mye lagånd og vilje til og gjøre noe som helst i Norge mot det regjeringen foretar seg,så vi kan bare takke oss selv for hva som skjer.

Nå er det hardt press mot regjeringen med finansiministeren i spissen mot den foreslåtte NOx avgfiten som vil ramme fisekbåter med motorkraft på over 750kW hardt.... Det er intern motstand innad i regjeringen med blant annet Senterpartiet står det at lese på nettet... De truer med å levere fangsten i utlandet, siden de da slipper avgiften..

Dette er er neppe noen god sak for fritidsbåtflåten.... må Fru Halvorsen svelge en kamel til i denne NOx saken, så tviler jeg på at hun har magemål til en til som gjelder dieselavgiften for fritidsbåtflåten..

er det politiet som skal legge vegg voldtekter og innbrudd og kontrollere dieselfarge på båtene nå?

Ja hva og hvor tjener staten på dette. Om de klarer å knipe noen med farget diesel til båt av 1000 kr pr Liter de har på tanken.

Du finner de der staten tjener penger det er 1.pri.

Hva har man forvoldt staten ved å ligge 15 over fartsgrensen, der finner du poltiet penger til stskassen. Eller glemte blinklys i en rundkjøring. ja du finner dem der oxo penger til staten 1.pri

Det er et vannvittigt bra avgiftsystem som er bygget ka.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Tollvesnet er på sjøen til tider, og de vil nok kunne sjekke det også i tillegg til kjøttkvoten fra grannelandet..Bøtesatser finner nok forvalterne ut av.... som sikkert no ligneden som tyskeren har.... som baserer seg på tankvolum... mulitplisert med et kronebløp... enkelt og greit dette..

Hvem sier at det vil bli kontroll. Hvis du tanker 1000 liter så har du ikke mange mulighetene vis det blir forbudt å selge avg fri disel til båt. Skal du ah avg fri disel må du vel være bonde eller gravemaskin entreprenør. og bære på kanner.

Alle marinaer blir pålagt å selge avg belagt disel og det samme blir olje selskapene ved salg fra tankbil, '

Si i fra hvis jeg tar fulstendig feil

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...