Jump to content

Dieselaksjonen: klipp fra finansdepartementet

Guest Gjest

Recommended Posts

Alle marinaer blir pålagt å selge avg belagt disel og det samme blir olje selskapene ved salg fra tankbil, '

Si i fra hvis jeg tar fulstendig feil

Det skal vi selvsagt gjøre, så da sier jeg fra med engang.... Hvor har du dette i fra da?... med at marinaer bli pålagt å selge avg. belagt diesel... Det er noe nettop her noe av stridens kjerne ligger, at del marinaer/bunkersanlegg ikke finner det øknominsk forsvarlig å bygge et eget anlegg for å betjen fritidsbåtflåten..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hva med å isteden innføre en differensiert engangsavgift/årsavgift basert på båtstørrelse ???

I bilverden er en bil mellom 4 og 5 meter lang og forbruket varierer ikke så enormt (som i båtverdenen) mellom forskjellige biltyper. CO2-avgiften bidrar dessuten til at biler med virkelig store motorer må betale en høyere engangsavgift.

Så byråkratene kan gjerne finne ut hvilken båtstørrelse som skal være "normen" for en familiebåt, og så legge på en eller annen avgift på båter som er vesentlig mye større enn dette, isteden for å skjære alle over en kam og legge på dieselavgiften. Smart hæ ? :flag:

PS! Jeg har ikke behov for (eller råd til :cool: ) noen båt over 30 fot så derfor er jeg ikke like solidarisk med 35-65 foterne som kanskje mest er målgruppen for vår ærede avgiftskåte SV-stand.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

PS! Jeg har ikke behov fo (eller råd til :cool: ) noen båt over 30 fot så derfor er jeg ikke like solidarisk med 35-65 foterne som kanskje mest er målgruppen for vår ærede avgiftskåte SV-stand.

:lol::lol::lol:

Egoistisk og navlebeskuende allikevel ja !

Tenkte jeg det ikke. Den gode gamle norske misunnelsen sitter jammen dypt......

Og den er nok hovedårsaken til hele avgiften ! Heia Norge :flag:

Sorry for den der, men her gjelder det å berge sitt eget skinn :seeya:

Men det er faktisk mulig for de flest å overleve i 30 fot også uten større vansker. Og har man større båt så har man mere penger :lol: Og skal staten stjele penger fra oss så får staten sannelig forsyne seg fra der pengene finnes sier nå jeg da.

Tenk hvis folk skulle begynne å kjøre rundt i svære amerikanske biler på 6-7 meters lengde (hmm men det er jo folk som gjør det også :lol: ) Tenk hvis folk skulle begynne å kjøre rundt i trailere da???... (saklig argument :blush: )

Man kan derimot ikke overleve i 20 fot naturligvis :cool: Eller i en gammal Fiesta....

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Hva er poenget med å legge det samme usakelige og ikke minst usolidariske innlegget i mange tråder.... Det rekker da at man gjør det en gang.... For øvrig så burde innlegget til teerex vært under tråden "slutt å sipp!"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Hva er poenget med å legge det samme usakelige og ikke minst usolidariske innlegget i mange tråder.... Det rekker da at man gjør det en gang.... For øvrig så burde innlegget til teerex vært under tråden "slutt å sipp!"

Jeg syns da det er solidarisk nok overfor brorparten av fritidsbåteeierne i Norge.

Det er alltid noen som det vil gå mere ut over enn andre. Det bør derfor være et mål at det ikke går ut over de som har minst fra før.

Og man kan vel sippe over alt ? :seeya:

Nåja, det var da ikke så ille. Han er vel ikke den eneste som har gjentatt seg selv flere ganger her tror jeg..

Forøvrig er jeg faktisk et lite stykke på vei enig med teerex her.

----------------------------------

Jeg har også byttet bilde i avataren min for å symbolisere hva jeg mener om innføringen av denne dieselskatten.

Nåja, det var da ikke så ille. Han er vel ikke den eneste som har gjentatt seg selv flere ganger her tror jeg..

Forøvrig er jeg faktisk et lite stykke på vei enig med teerex her.

Takk for det, men hvilken del var du et lite stykke enig i da ? Det med at man kan sippe overalt ? :lol:

Har nå fundert fram et nytt og genialt forslag:

Alle fritidsbåter får en "avgiftsfri" kvote på la oss si 2500 liter pr. år. Alt derover avgiftsbeskattes :cool:

Jo men Kristin må jo ha en avgift, ellers får hun jo ikke sove om natten. Det gjelder å lure henne til å finne på en avgift som ikke rammer akkurat meg :yesnod:

Har nå fundert fram et nytt og genialt forslag:

Alle fritidsbåter får en "avgiftsfri" kvote på la oss si 2500 liter pr. år. Alt derover avgiftsbeskattes :cool:

Hver person i norge skulle skulle fått en konsesjon på et gitt antall utslipp av avgasser og sa var det opp til hver enkel hva de ville bruke. Fyringsolje, drivstoff-bil-båt. Så fikk mann betale så det munnet om mann brøt "Normalen".

Skulle nesten tro dere jobbet i departementet med en slik avgiftskreativitet... Dere går jo SV en høy gang her..... Mne siden vi alt har politikere innom så vil nok ikke dette gå dem hus forbi, så deres bønner vil nok bli innfridd om dere bare gir regjerningen litt mere tid..

Redigert av sydvesten (see edit history)

Hver person i norge skulle skulle fått en konsesjon på et gitt antall utslipp av avgasser og sa var det opp til hver enkel hva de ville bruke. Fyringsolje, drivstoff-bil-båt. Så fikk mann betale så det munnet om mann brøt "Normalen".

Egentlig ikke så dumt om det lot seg gjennomføre. Nå skal jeg bytte ut oljefyren med luft/vann-varmepumpe og da sparer jeg miljøet for 3-4000 liter olje i året. Da får jeg jo masse god samvittighet som kan brukes på avgiftsfri båtdiesel :flag:

Egentlig ikke så dumt om det lot seg gjennomføre. Nå skal jeg bytte ut oljefyren med luft/vann-varmepumpe og da sparer jeg miljøet for 3-4000 liter olje i året :flag:

3-4000 mer liter som du kan bruke til båt eller bil for :flag:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)

ikke bare 3-4000 mer peng, du må nok gange det med noen ganger :lol:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...