Jump to content

Bøye finerplate

Hallaron

Recommended Posts

Akkurat i dette tilfelleet er dette O.T., men jeg regner egentlig med at problemstillingen er ganske interessant for trebåtgutta.

Jeg lovet minstejenta voksen seng til bursdagen, og så snart jeg hadde sagt dette kom samboeren med en hun hadde funnet i et møbelmagasin, den skulle hun ha. Endene har imidlertid bydd meg litt hodebry, men en kan jo ikke gi seg. Har jeg først sagt hun skal få den, får jeg satse på å følge opp. Senga var dyr også, så det blir tap av både ære og kroner om jeg må gi meg...

I fot og hodeende skal det være en gavl med bøyd finerplate, se bildet. Senga er imidlertid 1,20 brei og da følger ikke bueformen hele bredden, om jeg tar vekk tvinga og klossen retter mitten seg mer eller mindre ut. På sidene er det ikke noe problem, der ligger fineren i et spor, men det er på midten den nekter å føye seg.

Jeg er svært takknemlig for noen innspill. Jeg har prøvd med fukt, og varmebehandling uten noe videre resultat, har ikke akkurat stimet den, den er litt stor.. Har sprayet med vann og varmet med 2000 w i lange tider uten resultat.

Jeg lurer på: Om jeg stikker opp på Maritim og får fatt på noe epoxy og litt glassfibermatte, legger et lag med matte på begge sider og metter med epoxy, tror dere den vil holde seg i fasong? Evnt hvor mange lag tror dere jeg må legge? Plata er en 4 mm bjerkefinerplate som egentlig er ganske føyelig, men disse kurvene er nok litt brattere enn en det den normalt føyer seg inn i, om dere forstår.

Noen gode idéer?, jeg har bestemt meg for at denne senge skal ha slike gavler, men står litt oprådd for ideer...

bilde-av-sengegavl.jpg

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

oi.. dette ser pent ut: :smiley:

Jeg ville nok prøvd å se om du klarer å få tilpasset en plate til og limt denne fast med epoxy på baksiden av den du har.

Tvinge det sammen med jiggen din, og så er den nok hlet stiv ville jeg tro...

Har limt sammen 2 stk 4mm plater med en krapp med denne metoden før, ble nesten helt stumt det.

Men Biaksiell matte + epoxy gjør sikert nytten hvis du får det på begge sider... men da er jo mye av fargespillet i bjerka ødelagt..?

Lykke til!

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Å tilpasse en annen plate og lime den p baksiden er ikke noe problem, den vil jo ha samme spenningen i seg som denne, men dere tror det blir stivt nok med denne plata limt på plass med epoxy?, Senga skal males hvit, og litt sparkling/fuging må nok til ansett... Ser kanskje for meg at de hadde blitt enklere med bladfiner enn kryssfiner. Imidlertid er den eneste bladfineren jeg har liggende av teak, så den blir det ikke. Mulig jeg må innom Oslo for å få tak på noe.

Skal se om jeg får tak i noe bladfiner lokalt her nede til uka. Og legge et lag eller to til. Om ikke prøver jeg meg på epoxy og duk, eller er det helt bortkastet troe dere ?

Tror nok og jeg ville lagt et finer lag til og som ok67 skriver, vanlig trelim duger nok her. Alternativt ville jeg med bare en plate vurdert om jeg skulle ha speil i gavelen, noe som skulle gi den stivheten som trengs

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

jonkare skrev:
Tror nok og jeg ville lagt et finer lag til og som ok67 skriver, vanlig trelim duger nok her. Alternativt ville jeg med bare en plate vurdert om jeg skulle ha speil i gavelen, noe som skulle gi den stivheten som trengs

Da må dur forklare litt mer - hva mener du med å lage speil i gavelen?

jaaa..... men med dekurvene jeg har på denne finerplata, ville det bli litt trøblete å lage speiler, med buet fasong. Må tygge litt på om jeg kan få det til...

Redigert : Lurer litt på å kutte til tynne lameller av lauvtre uten for mye kvist, for så å legge disse på innsiden av plata, lime de på plass hvitt snekker lim eller epoxy. Nesten stripplanking. eller hva det nå heter..

Redigert av hallaron (see edit history)

Jo det lar seg sikkert gjøre, å lage en deler på midten med infreste spor på hver side. Litt problematisk å feste den nede då.. den må nødvendigvis ha et solid feste. og den kan ikke festes slik h/v sidestykke. De utgjør en del av rammen rundt madrassen. Skal tenke litt på det og holde dere orientert.

Jeg tenkte mere at du la lekter på utsiden av platen f. eks lekter 21X48 fint freset i kanter. Ettersom du skal male sengen etterpå kan jo disse skrues og limes mot finer, Bruk klosser elelr lignende på innsiden for å få skikkelig feste for skruen. Lekter uten kvist bør kunne bøyes så mye som det her er snakk om. Hvis ikke burde bløtlegging hjelpe

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Det er mulig det er en farbar vei Jonkare. Jeg må hjem og jobbe litt med de ulike idéene jeg har fått og se hva som virker å kunne fungere. Det blir ofte helt anderledes nå en står der og jobber med tingene.

Skal du få til en slik permanent bøyet finerplate bør du lage denne av bladfiner og lime sammen et tilstrekkelig antall til passende tykkelse oppnåes.

Dette må du lage til over en form og holde det i posisjon til limet er tørt.

Da dette er innendørs vil vanlig hvitt snekkerlim være OK.

Ja, det er godt mulig du har rett. Tror bare ikke det er noen her nede i Arendal som selger bladfiner. Er det noen som har noe forslag til hvor jeg kan få tak på bladfiner her på sørlandet noe sted ?

Tror nok og at endel av spennet i platen er borte nå når den har stått såpass lenge som den har gjort

tjaaa... det er jeg ikke så sikker på, jeg første gangen satt jeg den i spenn mellom 5 sett med provilerte klosser. Sto så nn et par dager, når jeg løsnet på klemmene gikk det bare 2-3 minutter før den var like flat igjen...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...