Jump to content

Bøye finerplate

Hallaron

Recommended Posts

Mulig dette er noe utidig, men jeg kan ikke dy meg :blush:

Glassfiber er et anvendelig og godt matriale til båter, biler, og møbler. Du skulle jo male senga.

Kan bakveggen i et skap, er det huntonit det heter? Med et eller to lag glassfiber gjøre nytte som ende gavler ?

Neida - det er overhodet ikke utidig. om jeg trodde at et lag eller to med glassfiber og hadde gjort nytten, ville jeg vært nede i verkstedet og jobbet med greiene nå. Jeg fremmet dette som ide tidligere i tråden, men det virket ikke som om trebågutta trodde glassfiberstøpen ville holde i mot spenninga...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Bruker du huntonitt så er det vel tilnærmet kanskje bare 15% spenning i denne kontra X-finer. Tenker da på en tynn plate som baken i et garderobeskap som sandik(a) foreslår. eller vanlig 4mm hard huntonitt som selges hos byggevarehusene med målene 1,2X2,4

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

tja tror kanskje det hvis vi snakker om hel hard men er usikker når du spør

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Dette er en bøy utført på en trapp. Hvordan de har gått frem vet jeg ikke men det skulle ikke være umulig at den kun er bøyd uten hjelp av fuktighet. materialet er 4mm huntonitt, det kommer kanskje ikke skikkelig frem av bildet men bøyen er krappere en noen av dine

trapp.JPG

Fuktig tynn huntonitt som presses til ønsket fasong til den er tørr vil sannsynligvis være den enkleste og billigste løsning.

Gjør en prøve for å teste.

Huntonitten er kun glatt på ene siden, men det kan nok ordnes med sparkel og maling, men ikke vannbaserte produkter.

• 2 uker senere...

Etter diverse mer eller mindre vellykkede prøver endte jeg opp med GRP løsningen. La et lag med polyester og matte på insiden, på hver sin side av klossen som sto og holdt fasongen. ref inlegg #1 i denne tråden. Lot dette herde og la på en stripe i midten også. Det ble rimelig bra. Må selfølgelig sparkle og pusse en del, men det virker som om den er blitt stabil i denne fasongen..

Skal poste bil de av den ferdige senga når jeg kommer så langt..

invendig-bilde-av-plastret-.jpg

utvendig-bilde-av-plastret-.jpg

• 1 måned senere...

Senga ble ettervert ferdig snekret, men jeg har ingen plass jeg kan stå og sprøyte et såpass stort møbel, så den er blitt tatt i bruk uten annen maling enn kvistlakk. Hadde egentlig bestemt meg for å kostmale den, men ombestemte meg. Har bare skrudd den sammen nå, skal demontere den til våren/sommeren og ta den ut for å sprøyte den. Slik er i alle fall resultatet før maling.

IMG_0105__Small_.jpg

IMG_0108__Small_.jpg

Redigert av hallaron (see edit history)

Jøss for et håndtverk, virkelig bra. Godt at det enda er noen som snekrer møblene selv.

Å lage noe fint med egne hender er utrolig tilfredstillende. Litt penger er det også å spare på det, men ikke mye. Gleden er når minsta skal ha alle som kommer på besøk med opp på rommet for å se på "voksensenga" som pappa har laget. Gleder meg til jeg får bygget garasje, da skal det bli et lite rom på 4-6 kvm som jeg kan stå og male / sprøyte i. Det skal ikke prosjektene bli tatt i bruk halvveis slik som nå.

Tror nok helt sikkert at du vil få et meget bra resultat med oljemaling og fordriver. (ikke vannbasert eller vantynnet olje maling da denne tørker for fort) Er du ikke proff mefd sprøyta vil dette kanskje tilog med gi et bedre reultat

Tror nok helt sikkert at du vil få et meget bra resultat med oljemaling og fordriver. (ikke vannbasert eller vantynnet olje maling da denne tørker for fort) Er du ikke proff mefd sprøyta vil dette kanskje tilog med gi et bedre reultat

At oljemaling og fordriver gir et svært godt resultat har du helt rett i. Og jeg er milevis fra å kalle meg for proff med sprøyta. Imidlertid har jeg fått godt resultat noen ganger. Jeg bruker vannbasert billig maling og sprøyter, sparkler, pusser. Deretter sprøyter og pusser jeg til jeg har fått et bra resultat, til slutt et par tre lag med klarlakk, dette har fungert meget bra for meg - og det er gøy! Kommoden du ser litt av til høyre i det ene bildet gjorde jeg det med, og resultatet ble som om det var en ferdiglakkert kommode fra fabrikk, om jeg får si det selv.

Som jeg skrev i et annet inlegg er det i første rekke gleden ved å få et bra resultat som gjør at jeg driver med dette. Idet jeg får øvet meg en del med sprøyta, blir jeg kanskje så god at jeg kan sprøyte opp båten :wink:

Den kan jeg forstå

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...