Jump to content

Kontroll av dieselkvalitet i båtsesongen

roaldbj

Recommended Posts

Jeg har nylig tatt opp båten for høsten og ble noe forundret over at jeg i bunnen av filterboksen for diselfilteret på selve motoren, Yanmar 6LYA-STE, hadde betydelig rustdannelse.

Det var ikke tilløp til rustdannelse i forfiltrene, som vist på det første bildet.

Derimor var det rust i bunnen av hovedfilteret montert på selve motoren, vist i 2. bilde nedenfor, i høyre bildekant.

Jeg skal nå lage avtappingskraner for både forfiltre og hovedfiltre og skal lage et system hvor jeg rutinemessig tapper noen centilitre med diesel etter hvert dieselpåfyll.

Jeg bruker hammerdown-tilsetning i diselen.

Noen ytterligere råd om teknikk for å kontrollere diselen ombord?

forfilter.jpg

hovedfilter.jpg

Du må ha fått vann i systemet før du tok i bruk Hammerdown.

Jeg har ikke sett spor av vann hverken i dieseltank forfilter eller finfilter etter at jeg begynte med Hammerdown i år.

Forfilteret har aldri vært så rent før, da jeg skiftet det nå i høst var det markert mindre dritt enn før jeg begynte med Hammerdown.

Jeg har Separ2000 forfilter på min Yanmar 6LY2, der er det kuleventil i bunn for tapping av vann og skitt.

På finfilteret på motoren (også på din ser jeg i høyre kant av bildet) er det tappeskrue i underkant av filteret.

Er ikke det godt nok da ?

Jeg har nå et lite prosjekt i gang med å montere avtappingskran (kuleventil) på dieselforfilter og hovedfilter.

Dilemmaet er at gjengedimensjonen er forskjellig på rørleggerdelene og motordelene.

Moss Slangeservice borrer nå hull i boltene for avtapping av diesel på alle filterboksene og sølvlodder gjengestuss for tilkobling av små kuleventiler, som igjen har påmontert avtappingsstuss.

Dersom dette går greit blir jeg svært fornøyd, og kan tappe noen få dråper fra alle fire filtrene hver gang jeg fyller diesel.

Legger ut bildet av systemet når det er montert.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...