roaldbj Startet 28.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 28.Oktober.2006 Jeg har nylig tatt opp båten for høsten og ble noe forundret over at jeg i bunnen av filterboksen for diselfilteret på selve motoren, Yanmar 6LYA-STE, hadde betydelig rustdannelse. Det var ikke tilløp til rustdannelse i forfiltrene, som vist på det første bildet. Derimor var det rust i bunnen av hovedfilteret montert på selve motoren, vist i 2. bilde nedenfor, i høyre bildekant. Jeg skal nå lage avtappingskraner for både forfiltre og hovedfiltre og skal lage et system hvor jeg rutinemessig tapper noen centilitre med diesel etter hvert dieselpåfyll. Jeg bruker hammerdown-tilsetning i diselen. Noen ytterligere råd om teknikk for å kontrollere diselen ombord? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2006 Du må ha fått vann i systemet før du tok i bruk Hammerdown. Jeg har ikke sett spor av vann hverken i dieseltank forfilter eller finfilter etter at jeg begynte med Hammerdown i år. Forfilteret har aldri vært så rent før, da jeg skiftet det nå i høst var det markert mindre dritt enn før jeg begynte med Hammerdown. Jeg har Separ2000 forfilter på min Yanmar 6LY2, der er det kuleventil i bunn for tapping av vann og skitt. På finfilteret på motoren (også på din ser jeg i høyre kant av bildet) er det tappeskrue i underkant av filteret. Er ikke det godt nok da ? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2006 Jeg har nå et lite prosjekt i gang med å montere avtappingskran (kuleventil) på dieselforfilter og hovedfilter. Dilemmaet er at gjengedimensjonen er forskjellig på rørleggerdelene og motordelene. Moss Slangeservice borrer nå hull i boltene for avtapping av diesel på alle filterboksene og sølvlodder gjengestuss for tilkobling av små kuleventiler, som igjen har påmontert avtappingsstuss. Dersom dette går greit blir jeg svært fornøyd, og kan tappe noen få dråper fra alle fire filtrene hver gang jeg fyller diesel. Legger ut bildet av systemet når det er montert. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2006 Greit med kuleventil på forfilteret. Men finfilteret på motoren tapper jeg bare en skvett av årlig, og skifter hvert 3 år. Så tappeskrue er greit nok. Separ ser slik ut: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.