Platt Startet 21.Oktober.2003 Link til dette innlegget Startet 21.Oktober.2003 Hei. Har nylig kjøpt en båt med en 1981 mod. Mariner 40hk. Motoren drar ikke inn ( eller spruter ut ) kjølevann. Har bestilt ny impeller. Motoren starter og går, men sperrer når jeg har prøvd å dra på litt. Kommer ikke opp i turtall ( Har selvfølgelig ikke kjørt den varm ved disse testene ). Går dessuten dårlig på tomgang. Har disse tingene noe med kjøling å gjøre, eller kan det være andre ting på ferde? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 21.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2003 Har den vært varmkjørt før du kjøpte den?? Den skulle gått som vanlig fordi om du ikke har kjøling, men den strålen som du ser kommer ut av blokka er bare en kontrollstråle. Det kan være at hullet har tettet seg, det har jeg vært borti før, prøv å stikk det opp med en ståltråd. Sitér dette innlegget Link to post
Platt Svart 21.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2003 Forrige eier hadde null peiling på motor, men familien hadde eid båt/motor i 21 år så de har nok prøvd å ta vare på tingene. Men det kan jo tenkes at den har vært kjørt litt varm.. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 22.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2003 http://www.iboats.com/cgi-bin/ubb/ultimate...?ubb=forum;f=29 Ved outboard-spørsmål vil det alltid være noen gullkorn å hente ved å surfe på dette forum. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 22.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2003 Lastet dette utsagnet fra et annet forum: "Ta av motordekslet en gang eller to i året, start motoren og kjør den varm, legg så handa på utsida av kjøledekslet og kjenn om kjølingen virker; Blir det så varmt at du ikke klarer å holde handa di på dette dekslet, er ikke kjølingen god nok." Forutsetningen er at det er en termostat som skal åpne OG at det er nok gjennomstrøning av vann. Ta en biders, rett ut denne og forsøk å stikke opp hullet der kontrollstrålen kommer ut (som en annen her sier). Lykke til Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Ingar Svart 22.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2003 Kan det være at den går på bare en sylinder? På en såpass gammel motor er det ikke uvanlig at f.eks. coil'ene er defekte. Ellers så er det første jeg gjør å sjekke pluggene. Har skrevet en artikkel om dette på båtsiden min, se linken Utenbords. Dette vil avsløre om topp-pakning eller simmerringene nederst på veiva er defekte, problemer her kan gi symptomene du nevner. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.