Jump to content

Hvor går hovedleia langs kysten?

frihågen

Recommended Posts

I grove trekk ja... og innover i fjorder..... men det finnes lokale små variasjoner

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hovedledens retning kommer nordover Nordsjøen og møter norskekysten ved Lista. Når man dreier nordover derifra, da vil man følge ledens hovedretning. Ledens hovedretning fortsetter videre nordover og innover i fjordene. Fra Lista og østover vil det også være ledens hovedretning man følger videre mot Oslofjorden og også innover i fjordene.

Lateralmerkenene er knyttet opp til dette til denne definisjonen av hovedledens retning.

Personlig heller jeg mere til at den går sydover...
Dette har ingenting med personlige meninger å gjøre men derimot at der definert en hovedretning som lateralmerkesystemet er basert på. Hovedledene starter ved Lista og følger begge kyster nordover. Som sydvesten nevner så er der lokale variasjoner, f.eks. om en følger hovedretningen inn en fjord og denne fjorden dreier sørover vil også hovedretningen være sørover akkurat der. Følger du hovedretningen skal du ha grønne merker på styrbord og røde på babord.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Personlige meninger som strider med offisielle er ofte grunnlag for kverulasjon etter min mening og erfaring i livet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Ser en litt på kartet, vil en se at fra Lista og nordover, går leien nordover (grønn stake til styrbord, inn mot land). Men hva med leien østover og så nordover mot Oslo? Jo, leien snur ved Lista, så østover blir det også grønn til styrbord, men nå ut mot havet.

lista.gif

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Tydelig at min "lille kommentar" avstedkom sure grynt fra enkelte?

Hvis jeg f.eks går fra Kragerø til Kristiansand og tilbake, kan jeg da bare følge leden den ene veien? Hva følger jeg da den andre veien? Ingen grunn til å gjøre dette til et mesterskap i navigasjon, nautisk kompetanse og hvem som har de flotteste sertifikatene i glass og ramme på veggen vel, litt folkelig tale får dere da virkelig tåle, eller?

Og bare så det er sagt (nok en gang), jeg kaller et sjøkart også for et draft så mye jeg bare vil, og så kan dere le og harselere over det så mye dere vil!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hovedleden har en definert hovedretning som lateralmerkene følger.

Hvis jeg f.eks går fra Kragerø til Kristiansand og tilbake, kan jeg da bare følge leden den ene veien?
Alle båter havner på Aker brygge eller Kirkenes (=følge ledens hovedretning) og ingen finner veien tilbake :lol::lol::lol: Sånn er det med den saken... Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Hvis jeg f.eks går fra Kragerø til Kristiansand og tilbake, kan jeg da bare følge leden den ene veien? Hva følger jeg da den andre veien?

Fra Kragerø til Kristiansand går du mot hovedledens retning. Når du skal tilbake går du med hovedledens retning.

Nei, ingen grunn til sure grynt - dette handler sikkert bare om litt begrepsforvirring. For "hovedledens retning" er et begrep - og det er vel det man oppfatter at trådstarter ønsket forklaring på.

Må det da være lov til et tillegspørsmål?

Hvis man går fra Tromsø til Kirkenes da ender man opp like langt nord som da man startet og har beveget seg langt østover. Underveis har man gått et godt stykke nordover og så et godt stykke sydover. Er det da slik å forstå at man har gått nordover med hovedledens retning og så sydover med hovedledens retning eller foregår det et skifte av denne et sted underveis som Lars H påpeker er tilfellet ved Lista?

Trodde forøvrig at hovedledens retning var tydelig merket på kartene man har om bord?

ps

Kverulasjon? Morsomt ord, men kan ikke finne det i ordbøker? :rolleyes:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Som nevnt tidligere i tråden; hovedledens retning kommer nordover Nordsjøen og møter norskekysten ved Lista hvor den deler seg.

Leden er som du nevner merket i kartet - og man bør alltid konfrontere kartet da det kan være lokale avvik. Årsaksforhold kan eksempelvis være to innløp til et sted - og der kan det være valgt å se det ene som innløp og det andre som utløp - og merket iht. de valg som er gjort.

Er det da slik å forstå at man har gått nordover med hovedledens retning og så sydover med hovedledens retning eller foregår det et skifte av denne et sted underveis som Lars H påpeker er tilfellet ved Lista?

Nå har ikke jeg vært i Nordnorge med bnåt siden jeg var 17 år (og det er lenge siden). Men jeg kan da studere kart. Og så langt jeg kan se går hovedleia nordover hele veien fra Lista og opp til Nordkapp hvor leia dreier østover og til slutt sydover langs land (tilsvarende som på sørlandet og Oslofjorden) Og jeg har heller aldri hørt om noe bytte i retning enn det kjente byttet ved Lista.

Trodde forøvrig at hovedledens retning var tydelig merket på kartene man har om bord?

Ja, er det noe problem med det? Synes selve hovedleden og ledene inn og ut av fjorder er helt tydelig jeg, i hvert fall på papirkart og på C-map elektroniske tall.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Tydelig at min "lille kommentar" avstedkom sure grynt fra enkelte?

Kan stå som eit stjerneeksempel på at nokre gonger er det best å halde kjeft.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Fant denne figuren i en bok sammen med teksten: Hovedled går i hovedsak nordover og innover, men skal sammenholdes med kartet for sikkerhets skyld. (Visualiserer det andre har skrevet tidligere, om det skulle være tvil. :smiley: )

HovedLed.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

- Mouche, spørsmålet var om hovedleia i grove trekk går nordover.

- Spørsmålet ble besvart med at den i grove trekk gjør det med tilleggsopplysningen om at den også går innover fjordene. Det ble også opplyst at det finnes lokale unntak.

- Så svarer du: "Personlig heller jeg mere til at den går sydover, men det kommer kanskje an på fra hvilket punkt man starter reisen?"

- I seinere innlegg påpeker du selv at hovedledens retning er oppgitt på kartet.

Var første svar mot bedre vitende, eller bare en sleiv?

Om det var en sleiv, hvorfor ikke bare innrømme det og gå videre - i stedet forsvarer du innlegget med dersom/hvis/om - argumentasjon/spørsmål. Husk at spørsmålsstiller spurte om "i grove trekk". Svaret ditt er mildt sagt merkelig.

Om første svaret ditt egentlig var mot bedre vitende, hva er vitsen? Her er et seriøst spørsmål, ikke noe vits å forvirre spørsmålsstiller.

Er du så sugen på å diskutere ting og tang, lag din egen tråd. Ikke la diskusjonslysten din gå utover tilfeldige trådstartere som ønsker konkret informasjon.

bare sånn for å ha sagt det... jeg mener det er lindesnes og ikke lista som leia "deler" seg....

For all del, det må du gjerne mene.. Men du mener altså feil.

I følge alle mine kart.. (C-map MAX/PC, Båtsportkart, og et gammelt sjøkart) er det ved Lista leia bytter retning..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...