frihågen Startet 29.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 29.Oktober.2006 (redigert) Går hovedleia på norskekysten i grove trekk nordover???? Redigert 29.Oktober.2006 av frihågen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 29.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 I grove trekk ja... og innover i fjorder..... men det finnes lokale små variasjoner Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 29.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 Personlig heller jeg mere til at den går sydover, men det kommer kanskje an på fra hvilket punkt man starter reisen? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
frihågen Svart 29.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 Nordover, grøn stake på styrbord. Rød stake på babord. Motsatt Sørover. Stemmer dette?? Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 29.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 Hovedledens retning kommer nordover Nordsjøen og møter norskekysten ved Lista. Når man dreier nordover derifra, da vil man følge ledens hovedretning. Ledens hovedretning fortsetter videre nordover og innover i fjordene. Fra Lista og østover vil det også være ledens hovedretning man følger videre mot Oslofjorden og også innover i fjordene. Lateralmerkenene er knyttet opp til dette til denne definisjonen av hovedledens retning. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 29.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 Personlig heller jeg mere til at den går sydover...Dette har ingenting med personlige meninger å gjøre men derimot at der definert en hovedretning som lateralmerkesystemet er basert på. Hovedledene starter ved Lista og følger begge kyster nordover. Som sydvesten nevner så er der lokale variasjoner, f.eks. om en følger hovedretningen inn en fjord og denne fjorden dreier sørover vil også hovedretningen være sørover akkurat der. Følger du hovedretningen skal du ha grønne merker på styrbord og røde på babord. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Sydvesten Svart 29.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 Personlige meninger som strider med offisielle er ofte grunnlag for kverulasjon etter min mening og erfaring i livet.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Lars H. Svart 29.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 Ser en litt på kartet, vil en se at fra Lista og nordover, går leien nordover (grønn stake til styrbord, inn mot land). Men hva med leien østover og så nordover mot Oslo? Jo, leien snur ved Lista, så østover blir det også grønn til styrbord, men nå ut mot havet. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mouche Svart 29.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 Tydelig at min "lille kommentar" avstedkom sure grynt fra enkelte? Hvis jeg f.eks går fra Kragerø til Kristiansand og tilbake, kan jeg da bare følge leden den ene veien? Hva følger jeg da den andre veien? Ingen grunn til å gjøre dette til et mesterskap i navigasjon, nautisk kompetanse og hvem som har de flotteste sertifikatene i glass og ramme på veggen vel, litt folkelig tale får dere da virkelig tåle, eller? Og bare så det er sagt (nok en gang), jeg kaller et sjøkart også for et draft så mye jeg bare vil, og så kan dere le og harselere over det så mye dere vil! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
SveinHa Svart 29.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 (redigert) Hovedleden har en definert hovedretning som lateralmerkene følger. Hvis jeg f.eks går fra Kragerø til Kristiansand og tilbake, kan jeg da bare følge leden den ene veien?Alle båter havner på Aker brygge eller Kirkenes (=følge ledens hovedretning) og ingen finner veien tilbake Sånn er det med den saken... Redigert 29.Oktober.2006 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Akult Svart 29.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 Hvis jeg f.eks går fra Kragerø til Kristiansand og tilbake, kan jeg da bare følge leden den ene veien? Hva følger jeg da den andre veien? Fra Kragerø til Kristiansand går du mot hovedledens retning. Når du skal tilbake går du med hovedledens retning. Nei, ingen grunn til sure grynt - dette handler sikkert bare om litt begrepsforvirring. For "hovedledens retning" er et begrep - og det er vel det man oppfatter at trådstarter ønsket forklaring på. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 Må det da være lov til et tillegspørsmål? Hvis man går fra Tromsø til Kirkenes da ender man opp like langt nord som da man startet og har beveget seg langt østover. Underveis har man gått et godt stykke nordover og så et godt stykke sydover. Er det da slik å forstå at man har gått nordover med hovedledens retning og så sydover med hovedledens retning eller foregår det et skifte av denne et sted underveis som Lars H påpeker er tilfellet ved Lista? Trodde forøvrig at hovedledens retning var tydelig merket på kartene man har om bord? ps Kverulasjon? Morsomt ord, men kan ikke finne det i ordbøker? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Akult Svart 29.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 Som nevnt tidligere i tråden; hovedledens retning kommer nordover Nordsjøen og møter norskekysten ved Lista hvor den deler seg. Leden er som du nevner merket i kartet - og man bør alltid konfrontere kartet da det kan være lokale avvik. Årsaksforhold kan eksempelvis være to innløp til et sted - og der kan det være valgt å se det ene som innløp og det andre som utløp - og merket iht. de valg som er gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 29.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 Et eksempel er Nøtterøy, der går leie inn på vestsiden av øya og nord over, og ut igjen på øst siden av øya. Kommer en fra Oslo og skal inn til Tønsberg går leia utover, dvs grønt på babord og rødt på styrbord. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 Er det da slik å forstå at man har gått nordover med hovedledens retning og så sydover med hovedledens retning eller foregår det et skifte av denne et sted underveis som Lars H påpeker er tilfellet ved Lista? Nå har ikke jeg vært i Nordnorge med bnåt siden jeg var 17 år (og det er lenge siden). Men jeg kan da studere kart. Og så langt jeg kan se går hovedleia nordover hele veien fra Lista og opp til Nordkapp hvor leia dreier østover og til slutt sydover langs land (tilsvarende som på sørlandet og Oslofjorden) Og jeg har heller aldri hørt om noe bytte i retning enn det kjente byttet ved Lista. Trodde forøvrig at hovedledens retning var tydelig merket på kartene man har om bord? Ja, er det noe problem med det? Synes selve hovedleden og ledene inn og ut av fjorder er helt tydelig jeg, i hvert fall på papirkart og på C-map elektroniske tall. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
RITS Svart 29.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 Tydelig at min "lille kommentar" avstedkom sure grynt fra enkelte? Kan stå som eit stjerneeksempel på at nokre gonger er det best å halde kjeft. Sitér dette innlegget Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP 2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715 Link to post
Jens_P Svart 29.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 Fant denne figuren i en bok sammen med teksten: Hovedled går i hovedsak nordover og innover, men skal sammenholdes med kartet for sikkerhets skyld. (Visualiserer det andre har skrevet tidligere, om det skulle være tvil. ) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
frihågen Svart 29.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 Da skulle det vell ikke være noen tvil. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 Kan stå som eit stjerneeksempel på at nokre gonger er det best å halde kjeft. Ja, så hvorfor gjør du ikke akkurat det? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Avsluttet2 Svart 29.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 - Mouche, spørsmålet var om hovedleia i grove trekk går nordover. - Spørsmålet ble besvart med at den i grove trekk gjør det med tilleggsopplysningen om at den også går innover fjordene. Det ble også opplyst at det finnes lokale unntak. - Så svarer du: "Personlig heller jeg mere til at den går sydover, men det kommer kanskje an på fra hvilket punkt man starter reisen?" - I seinere innlegg påpeker du selv at hovedledens retning er oppgitt på kartet. Var første svar mot bedre vitende, eller bare en sleiv? Om det var en sleiv, hvorfor ikke bare innrømme det og gå videre - i stedet forsvarer du innlegget med dersom/hvis/om - argumentasjon/spørsmål. Husk at spørsmålsstiller spurte om "i grove trekk". Svaret ditt er mildt sagt merkelig. Om første svaret ditt egentlig var mot bedre vitende, hva er vitsen? Her er et seriøst spørsmål, ikke noe vits å forvirre spørsmålsstiller. Er du så sugen på å diskutere ting og tang, lag din egen tråd. Ikke la diskusjonslysten din gå utover tilfeldige trådstartere som ønsker konkret informasjon. Sitér dette innlegget Link to post
andlin Svart 29.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 bare sånn for å ha sagt det... jeg mener det er lindesnes og ikke lista som leia "deler" seg.... eller følg med på oppdaterte papir kart... der er leia godt definert ikke stol på synsere..(papir kart skal være ombord for den strekning du skal gå) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 Er du svaksynt ? Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 29.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 bare sånn for å ha sagt det... jeg mener det er lindesnes og ikke lista som leia "deler" seg.... For all del, det må du gjerne mene.. Men du mener altså feil. I følge alle mine kart.. (C-map MAX/PC, Båtsportkart, og et gammelt sjøkart) er det ved Lista leia bytter retning.. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 29.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 (redigert) Og her er papirversjonen: ... så det ser ut for at Lista er rett. Redigert 29.Oktober.2006 av Skipper_Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
JRK Svart 30.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2006 Hei, Ja her i Norge har vi en entydig definisjon. Men vi skal ikke lenger en til Sverige før definisjonen er anderledes. Om jeg husker det rett snur merkingen for den indre leden ved Hamburgsund. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.