Jump to content

Hvor går hovedleia langs kysten?

frihågen

Recommended Posts

Om det var en sleiv, hvorfor ikke bare innrømme det og gå videre

Det var en sleiv, i ettertid innser jeg en unødvendig sådan, men til mitt forsvar så misforstod jeg nok trådstarters spørsmål - lar det være med det!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ingen grunn til å gjøre dette til et mesterskap i navigasjon, nautisk kompetanse og hvem som har de flotteste sertifikatene i glass og ramme på veggen vel, litt folkelig tale får dere da virkelig tåle, eller?

Og bare så det er sagt (nok en gang), jeg kaller et sjøkart også for et draft så mye jeg bare vil, og så kan dere le og harselere over det så mye dere vil!

Mener at maritme uttrykk bør brukes riktig og om baatplassen bidrar til økning av riktig bruk av terminilogien så er det bra.

Synes at vi båtfolk skal være stolte av å kunne få være med å opprettholde en så flott tradisjon som sjømannskap er, og viderebringe den gamle respekten for sjøen.

I enkelte sammenhenger kan det være fatalt å ta feil av f.eks. spring og trosse, eller som i dette tilfellet hvor leden går.

Jeg ville satt pris på å bli korrigert av en sjømann, MEN ikke av en som tror han er det.

Men dette er jo et problem her på baatplassen. Ikke ser vi de virkelige stripene eller evt. diplomer på veggen eller har blitt med et medlem på fisketur i stupmøket en februar morgen.

Et godt sjømannskap betyr vel å ha respekt for sjøen, regelverket, for andre mennesker, samt tradisjonene. Men det kan jo også skårunger ha.

Men det største problemet er vel at sjømannskap oppfattes så forskjellig. Eller synses :wink:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Krisida Magni - jeg har innrømmet at jeg misforstod og konsekvensen av denne (misfårståelsen) ble at jeg gjorde en feil. Denne beklaget jeg.

Jeg synes da at det er ganske unødvendig at du skal komme med et innlegg etter dette hvor du åpenbart har kun til hensikt å "ta meg i skole" - unødvendig og ufint!

Hei,

Ja her i Norge har vi en entydig definisjon. Men vi skal ikke lenger en til Sverige før definisjonen er anderledes. Om jeg husker det rett snur merkingen for den indre leden ved Hamburgsund.

På Svenske vestkysten er det noget forrvirrende.

Den indre leden er merket Fra nord til syd (grønn vestog syd). Dette gjelder iallefall ned til Gøteborg.

Mens hovedleden inn fra havet er merket som i Norge. (Grønn nord/øst).

Korriger meg hvis feil.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jeg synes da at det er ganske unødvendig at du skal komme med et innlegg etter dette hvor du åpenbart har kun til hensikt å "ta meg i skole" - unødvendig og ufint!

Her går det for i svingene og luntene er kortere en ankerkjettingene på svai :wink:

Mouche; Innlegget mitt var ikke myntet på ditt sleivspark, men generelt om merker, nautisk kompetanse etc. Ser jo at det kan oppfattes flere veier.

Men jeg stemmeri i at det var voksent gjort :seeya:, men sjøkart er ikke et draft.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Krisida Magni - vel, når du i ditt innlegg starter med å sitere meg så føler jeg meg berettighet til i noen grad å "ta det personlig" - tror egentlig ikke at du synes det er helt urimelig?

Draft - jada henleder på dypgående, utkast, et system for utvelgele av spillere spesielt i USA. Kan også henvise til; http://no.wikipedia.org/wiki/Draft hvor det står at det er en populær betegnelse på sjøkart. I kunnskapsforlagets "Fremmedord og synonymer" står det også; Draft sjøkart kystkart. Så får jeg heller leve med at jeg tar feil og at jeg aldri blir noen ordentlig sjømann. :wink:

Draft: Sjøkart, kystkart. Tidligere betydningen var grunnriss eller tegning over store områder, f eks verdenshavene. I Store norske leksikon er derimot "draft" betegnet som: Draft Eng. draft, draught, tegning, plan, feilaktig betegnelse på sjøkart. Feilaktig bruk av ordet "draft", over lengre tid, kan med dette ha medført en form for "hevd" (usus). Et kjent problem er at mange engelske ord er vanskelig og i enkelte tilfeller umulig å erstatte med et godt norskt ord - Derav ulik betydning. Har du en engelsk versjon av Outlook (e-mail program) på din PC vil du videre oppdage at mappen for "kladd" eller

e-mail som venter på å bli sendt er benevnt med "Draft". Fortvil ikke; Omtaler du sjøkart som "draft" vil de aller fleste ikke beskylde deg for å "seile uten kompass" - Kjært barn - Mange navn : )

(Hentet fra Martimstart).

Selv ordentlige sjømenn kan ta feil. Trenger jeg å si mer? :seeya:

I enkelte sammenhenger kan det være fatalt å ta feil av f.eks. spring og trosse

Jeg ville satt pris på å bli korrigert av en sjømann, MEN ikke av en som tror han er det.

Mange kloke ord i det innlegget ditt, og jeg oppfatter det ikke som om du var ute etter å ta noen.

Men hvis du setter pris på å bli korrigert av en sjømann skal du få korreksjonen nå :wink:

Forskjell på spring og trosse er det strengt tatt ikke. En trosse brukes både til spring og brest (som nok var ordet du egentlig mente) i tillegg til andre ting som sleping o.l selvsagt.

Det var korreksjonen, selv om det antageligvis var en tastefeil fra deg.. Ha en fortsatt fin vinterkonservering!

Men jeg tenkte på en ting. Trådstarter lurer på hvor leia går i grove trekk langs kysten. Ble det da sprt om retning eller hvor den faktisk går? I tilfelle det siste blir det nok et altfor langt innlegg å skrive. Da er det nok best å sette seg ned med Den Norske Los eller lignende.

I Tanums store rettskrivningsordbok av Jacob Sverdrup og Marius Sandvei (fra 1961), står: draft, et; (sjøkart, kystkart).

Her blir dette ordet kun brukt om sjøkart eller kystkart, og ikke noe annet. Dette var god og riktig norsk i 1961. Som det tidligere har blitt hevdet i tråden om draft så var altså dette en korrekt betegnelse i noe tidligere tider. Det finnes fremdeles mennesker som skriver "dig" og "mig" fordi det er dette de har vokst opp med. Så også med draft.

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)

Det med maritime uttrykk er ikke bare bare.

Se hva en sjøkaptein måtte forklare seg på nytt i forbindelse med en oversettelse i en avis.

Rocknes-ulykken.

Til Kenneth; godt oberservert og takk for korreksjonen. :yesnod:

Roing: Jeg mente selvfølgelig brest. Det var bare en prøve på hvor langt Terje Vigen rodde. :wink:

På Svenske vestkysten er det noget forrvirrende.

Den indre leden er merket Fra nord til syd (grønn vestog syd). Dette gjelder iallefall ned til Gøteborg.

Mens hovedleden inn fra havet er merket som i Norge. (Grønn nord/øst).

Korriger meg hvis feil.

nejda.....ikke forrvirrende

huvudprincip enl nedan

Lateral (sido) utmärkning

Lateralmärken utsättes efter utmärkningens huvudriktning. Denna följer i princip

den svenska kusten från Strömstad till Haparanda och i övrigt från sjön in

mot hamnarna.

dvs samma som östfoldsiden enl Jens_P skiss

huvudriktning sydover lengs västkusten och nordover längs östkusten

men

det som stökar til det litt er in emot hamnar.......

exempel Uddevallaleden som börjar vid Marstrand o går nordost för att sedan gå norrut

men jag har aldrig upplevt något problem med dette, pilar anger dette på sjökartet....

S/Y Gunga Din

Går hovedleia på norskekysten i grove trekk nordover????

Men jeg tenkte på en ting. Trådstarter lurer på hvor leia går i grove trekk langs kysten. Ble det da sprt om retning eller hvor den faktisk går?

Det ble da vitterlig spurt om retning og ikke hvor den faktisk går? Eller kanskje det er på tide å be trådstarter melde seg på banen før vi alle er forvirret? :wink:

Hei,

Ja her i Norge har vi en entydig definisjon. Men vi skal ikke lenger en til Sverige før definisjonen er anderledes. Om jeg husker det rett snur merkingen for den indre leden ved Hamburgsund.

det er sikkert insidan Tjörn/Orust du tenker på JRK.......(leden in mot Uddevalla havn)

både genom Hamburgsund o vest om Hamburgön står gröne på SB dvs riktning sörover

S/Y Gunga Din

Temperaturen har nok ein samanheng med at Mouche har flagga motstand mot obligatorisk bårførarprøve. Og vi som har tatt prøven, har lært noko, blant anna at det er ein samanheng mellom raude og grøne stakar og retninga på hovudleia. No fekk vi endeleg sjansen til å briljere med den kunnskapen, attpåtil på Mouches bekostning.

Det må du ta som eit kompliment, Mouche. Om kommentaren din var vankunne eller humoristisk meint får vi aldri vite, men vi lo uansett.

Skorpo - det er helt korrekt som du påpeker at jeg er imot OBLIGATORISK båtførerprøve. Dette har vært diskutert "noen tid" i en annen tråd så la oss ikke ta opp den igjen her!

Det er flott at du har avlagt båtførerprøven og har lært noe - gratulerer! :flag:

Ordet "vankunne" har jeg aldri hørt før, men tolker det slik at det er et neagtivt ladet ord, noe sånn som; vranglære eller mangelfulle kunnskaper eller noe sånt?

ps

hvis du sikter til mitt opprinnelige innlegg #3, så har jeg allerede kommentert dette ytterligere i i mitt innlegg #26. Trenger du en ytterligere presisering så er du velkommen til å sende meg en IM for jeg tror ikke dette har sånn allverdens almen interesse lenger?

I hope this will do: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j

Ellers har du rett i at kommentaren min ikke tilførte mykje nytt. Men med eit heilt nytt kursbevis liggande i båten kunne eg ikkje dy meg.

Stør oppfordringa om å la diskusjonen om obligatorisk båtførarprøve ligge, Kristin H. har dessutan funne på eit anna tiltak for å få ned ulykkestala på sjøen, og det tiltaket har vi eit eige forum for.

Det kan ofte være vanskelig å huske hovedleias retning. Jeg fikk et tips av Roaldbj om å ha en rød og en grønn tusjpenn liggende foran ved kartbordet. Da husker man alltid på hvor rød eller grønn stake skal være til hvilken side. Snur man bytter man bare tusjene til motsatt side. En glitrende ide!

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Og hva skjer, når du glemmer å bytte om tusjpennene? Det er straks bedre å holde konsentrasjonen oppe.

Jeg har ikke prøvd dette enda selv. Ville ikke brukt det i hjemlige farvann, men på en lengere tur ville jeg nok tatt dette i bruk. En tur hvor man har full konsentrasjon på sjøkart/plotter.

Når man seiler en friere tur i kjent farvann ligger nok tusjene i skuffen.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Enig med det Worse her.... den "maskinen" med størst feilfrekvens er uten tvil den menneskelige hjerne..... Så den stoler jeg særdeles lite på..... Så jeg orker ikke tanken på om jeg har husket på å skifte tusjene....

Da kikker jeg en ekstra gang på kartet og får dette med leias retning bekreftet, ei heller stoler jeg blindt på merkingen.... så når jeg passerer en stake så sjekker jeg alltid i kartet om den siden jeg mener jeg skal passerer er den som kartet også mener jeg bør passere på... Er vi enig så er det greit, er vi ikke så blir det en diskusjon til vi er enig....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei,

Ser jeg en liten selvmotsigelse her Sydvesten.?

Først sier du:

Enig med det Worse her.... den "maskinen" med størst feilfrekvens er uten tvil den menneskelige hjerne..... Så den stoler jeg særdeles lite på.....

Så sier du:

ei heller stoler jeg blindt på merkingen.... så når jeg passerer en stake så sjekker jeg alltid i kartet om den siden jeg mener jeg skal passerer er den som kartet også mener jeg bør passere på... Er vi enig så er det greit, er vi ikke så blir det en diskusjon til vi er enig....

Hvordan klare du å diskutere og bli enig når hjernen er den du stoler minst på :lol:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...