Rolf Svart 22.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2003 Kan anbefale et "working cruise" på feks en av våre 3 seilskuter Sørlandet, Statsraad Lemkuhl eller Christian Radich. Til min 40 årsdag hadde fruen ordnet en 16 dagers tur med Sørlandet. Helt fantastisk! Første uken var vi bare 25 medseilerer ombord i tillegg til det faste mannskapet, så for de av oss som hadde lyst var det bare å kaste seg ut i det. Opp i riggen, sette seil, gå vakter osv. Turen gikk fra Aalborg til Bergen. Derfra seilte vi sammen med Statsraaden til Shetland og Orkenøyene, tilbake via Bergen til Kristiansand. Kjempetur. Å stagvende med en slik skute er virkelig en opplevelse! Mer om Sørlandet, vår eneste fullrigger, finner du her: Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
PanPan Svart 22.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2003 Dampfregatten Kong Sverre KONG SVERRE var kanskje det mest avanserte treskip bygget som krigsfartøy i Europa. Hun ble bygget i 1860, men allerede ved overleveringen var fartøyet teknologisk sett foreldet. KONG SVERRE kom aldri til å fylle sin påtenkte rolle som "Europas Skræk". Fartøyet lå opplagt i Horten havn fram til 1932. En forsøkte å skaffe 30.000 kroner for å bevare skuta videre, men det lyktes ikke, og hun ble solgt til opphugging for 20.000 kroner. Mer her: http://www.fmu.mil.no/marine/Bibliotek/sverre.html En kollega på jobben var født og oppvokst i Stavanger, og i guttedagene var han høyt og lavt da de hugget opp Kong Sverre i Stavanger. Han fortalte at skuta hadde en skansekledning i solid eik som var to fot tykk! Tenk hva denne skuta kunne vært av turistatraksjon i dag om vi hadde tatt vare på henne! Maken fantes neppe da den ble hugget opp i 1932. Det sto om å få samlet inn kr. 30.000...... Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 22.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2003 Hei Motordoktor. Jeg kjenner ikke Magnus. Hva kan han gjøre for å få båten til å bevege seg? Lotus Forøvrig. Hva får presumtivt vettuge mennesker til å bygge en slik kjempestor seilbåt? En motorbåt er jo bedre på alle områder...... Selv dampbåter klarte jo å konkurrere ut disse pinnebåtene så tidlig som på 1800-tallet. Er derimot målsettingen å flyte rundt som en dupp ventende på litt vind uten noen ide om når man vil være fremme, er jo dette en kjekk sak. Utenom de kjempestore dieselaggregatene som skaffer strøm ombord, er jo fremdriften både billig og stille.... hvis man har tid. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 22.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2003 Her var det mange imponerende pinner - noen som vet hva som er den raskeste pinnebåten? Hvilke båt det er, hva den er god for, gjerne sammen med et bilde? Det er sikkert noen raskere, men 14 juni i fjor seilte Tracy Edwards 110 foteren Maiden II 697 nm på 24 timer. Det blir 29 knop i snitt det. Toppfarten var 44 knop. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Motordoktoren Svart 24.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2003 Hei Motordoktor. Jeg kjenner ikke Magnus. Hva kan han gjøre for å få båten til å bevege seg? Lotus Når vinden beveger seg på tvers av en roterende sylinder, øker lufttrykket på den siden som roterer mot vindretningen fordi vindens hastighet avtar og bevegelsesenergi går over til trykkenergi, mens vinden får øket hastigheten på motsatt side og reduserer trykket der. Derved oppstår en kraft på tvers av sylinderen (referer Bernoullis ligning). Dette kalles Magnuseffekten. Arrangementet kan umulig være særlig smart i vindstille, men man trenger ihvertfall ikke propell når det blåser, og det er raskt gjort å vende seilene når man går baut. Jeg har ikke sett mer omtale av dette skipet enn den ene gangen. Kanskje konstruktøren måtte begå harakiri? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.