pontus Startet 29.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 29.Oktober.2006 Hallo. Trenger hjelp før minusgradene kommer for fullt !! Saken er : Skulle gjøre siste innsats før vintern i båten i dag, og skulle kjøre gjennom kjølevæske i sjøvannsdelen på motoren. Hadde gjort klart med kjølevæske, og dunk tilkoblet vanninntaket. Så var det bare å starte motoren og kjøre den varm før kjølevæska skulle inn... Men så ... etter litt gløding vred jeg om nøkkelen for start. Starteren gikk ett par runder og stoppet... så ett par runder til ... og stoppet. OK tenkte jeg, jeg får ta en pause og prøve å gløde litt til (det var jo kaldt), så jeg slipper tenningsnøkkelen tilbake i utgangsposisjon. Det som så skjer er at starteren fortsetter å gå og gå og gå .. Det begynner å ryke av ledningene / starteren som tydlig blir veeeeldig varm. Jeg får ikke stoppet den før jeg kobler fra startbatteriet. Regner med en he#¤"&es jobb med å få ut starteren, da jeg regner med at den er gåen , men det får nå så være. Kommer evt. tilbake med spørsmål om det senere... Det som er mitt største problem nå er : Hvordan får jeg vinterkonservert motoren nå når jeg ikke får startet den? Kan jeg tømme sjøvannsdelen for vann slik at den klarer seg gjennom vinteren uten kjølevæske? Motoren er en VP md21a (siste utgave), med ms3 gear. HJELP ! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 Løsn lokket på sjøvannspumpen Tappekran på undersiden av varmeveksler. (Styrbord side) Tappekran på undersiden av manifold. (i bakkant) To anodeplugger på gearet. Sitér dette innlegget Link to post
pontus Svart 29.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 Høres ikke ut til så aller værst jobb det, nei . Så da får jeg prøve på det. Takk så mye for raskt svar Ingar ! (er redd jeg må løfte opp motoren for å få ut starteren , så det blir nok en "tråd" senere...) Pontus Sitér dette innlegget Link to post
pontus Svart 29.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 ....ja,ja... det gikk jo nesten bra..... Fikk opp tappekran på manifold og lokk på sjøvannpumpa. Skulle ta krana på varmeveksleren, men med min sedvanlige Donald-flaks så knakk den helt jamt med godset....... Mere vinterjobb. Må vel da ut med varmeveksleren for å fikse den. Tok en "kjapp en" på gearet : helte inn frostvæske på inntaksslangen til det kom frostvæske ut av vannpumpa, så da skulle vel det være OK (?). Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 Du bør likevel skru ut pluggene på gearet og sjekke anodene som sitter på dem. Det sitter også anoder i saltvannskretsen i hver ende av varmeveksleren. At de kranene knekker er dessv. ikke noe ukjent fenomen. Sitér dette innlegget Link to post
pontus Svart 29.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 Ja, skal nok sjekke anodene senere. Føler for å prioritere andre ting akkurat nå. ... Nå begynner det å snø også.. Takk igjen . Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 29.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 Kommer inn her, jeg, når det først er snakk om anoder på MD21B. Har hatt en slik et par årnå og disse anodene på motoren ser ikke ut til å ofre noe? De er like skarpe og fine...........hadde trodd de skulle reduseres litt, og begynner å lure på om det er en anode som sitter der? Når jeg skrur ut selve bolten er det skrudd det som jeg antar er anoden i pluggen/bolten. Anoden er i så fall en sylindrisk sak på to/tre cm. med en gjenget tapp i ene enden, som er skrudd i bolten, og et gjenget hull av samme diameter i den enden som vender inn i motoren. Det jeg har lurt på er om dette er anoden, eller om det skal skrus en anode inn i denne igjen? Skulle hatt et bilde eller tegning, men kanskje noen kjenner det igjen og kan se for seg hva jeg mener? Sitér dette innlegget Link to post
pontus Svart 29.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 Høres ut som du har funnet anodene ,ja. Var ganske nedtæret da jeg byttet ut mine i fjor. Men jeg vet ikke hvor gamle de var, da jeg netopp hadde kjøpt båten. Har ikke sjekket tilstanden på dem enda i år.. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 Trond, det du beskriver er definitivt anoder. Men på B-utgaven sitter det vel kun en anode, på dekselet foran på manifolden? Rart hvis denne ikke er tæret. Anodene på gearet tæres også, ut fra min erfaring må de byttes hvert 2. år. I tillegg sitter det en anode i den ene pluggen for tilkobling til bereder. Denne har ingen misjon.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.