Jump to content

Hvordan tømme en VP md21 for kjølevann

pontus

Recommended Posts

Hallo.

Trenger hjelp før minusgradene kommer for fullt !!

Saken er :

Skulle gjøre siste innsats før vintern i båten i dag, og skulle kjøre gjennom kjølevæske i sjøvannsdelen på motoren. Hadde gjort klart med kjølevæske, og dunk tilkoblet vanninntaket. Så var det bare å starte motoren og kjøre den varm før kjølevæska skulle inn...

Men så ... etter litt gløding vred jeg om nøkkelen for start. Starteren gikk ett par runder og stoppet... så ett par runder til ... og stoppet. OK tenkte jeg, jeg får ta en pause og prøve å gløde litt til (det var jo kaldt), så jeg slipper tenningsnøkkelen tilbake i utgangsposisjon. Det som så skjer er at starteren fortsetter å gå :crazy: og gå og gå .. Det begynner å ryke av ledningene / starteren som tydlig blir veeeeldig varm. Jeg får ikke stoppet den før jeg kobler fra startbatteriet.

Regner med en he#¤"&es jobb med å få ut starteren, da jeg regner med at den er gåen :headbang: , men det får nå så være. Kommer evt. tilbake med spørsmål om det senere...

Det som er mitt største problem nå er : Hvordan får jeg vinterkonservert motoren nå når jeg ikke får startet den? Kan jeg tømme sjøvannsdelen for vann slik at den klarer seg gjennom vinteren uten kjølevæske? Motoren er en VP md21a (siste utgave), med ms3 gear.

HJELP ! :confused:

....ja,ja... det gikk jo nesten bra.....

Fikk opp tappekran på manifold og lokk på sjøvannpumpa. Skulle ta krana på varmeveksleren, men med min sedvanlige Donald-flaks så knakk den :headbang: helt jamt med godset.......

Mere vinterjobb. Må vel da ut med varmeveksleren for å fikse den. :sad:

Tok en "kjapp en" på gearet : helte inn frostvæske på inntaksslangen til det kom frostvæske ut av vannpumpa, så da skulle vel det være OK (?).

Kommer inn her, jeg, når det først er snakk om anoder på MD21B. Har hatt en slik et par årnå og disse anodene på motoren ser ikke ut til å ofre noe? De er like skarpe og fine...........hadde trodd de skulle reduseres litt, og begynner å lure på om det er en anode som sitter der?

Når jeg skrur ut selve bolten er det skrudd det som jeg antar er anoden i pluggen/bolten. Anoden er i så fall en sylindrisk sak på to/tre cm. med en gjenget tapp i ene enden, som er skrudd i bolten, og et gjenget hull av samme diameter i den enden som vender inn i motoren. Det jeg har lurt på er om dette er anoden, eller om det skal skrus en anode inn i denne igjen? Skulle hatt et bilde eller tegning, men kanskje noen kjenner det igjen og kan se for seg hva jeg mener?

Trond, det du beskriver er definitivt anoder.

Men på B-utgaven sitter det vel kun en anode, på dekselet foran på manifolden?

Rart hvis denne ikke er tæret.

Anodene på gearet tæres også, ut fra min erfaring må de byttes hvert 2. år.

I tillegg sitter det en anode i den ene pluggen for tilkobling til bereder. Denne har ingen misjon....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...