Jump to content

Ladeproblemer

Tromsværing

Recommended Posts

Hei. Under gårdagens fisketur kom jeg borti vendebryter mellom dynamo og forbruks/start batteri. Posisjon mellom 1 og 1+2. Oppdaget aldri at ladelampa lyste, for så å brenne opp etter hvert. Kjørte kanskje mellom 1 og 2 timer før jeg oppdaget at jeg ikke hadde lading (ikke kontakt) med batteriet. Bruker en Hitachi 50 amp dynamo og ladac 1204. Byttet ladepære idag og håpet at ladinga skulle være iorden, men den gang ei. Ingen lading. Hvordan skal jeg finne ut om det er ladac regulator eller dynamo som har tatt kvelden. Jeg har fortsatt noen teiner i sjøen. før jeg tar båten opp for vinterlagring.

Du har nok knekt diodebrua di. Det går an å kjøre dynamo uregulert. Hvis du tar ut pluggen på Ladac(1204 er minusregulert), og kobler den grønne som går til dynamoen fra denne pluggen, sammen med den sorte som går til minus, kjører du dynamoen uregulert(Rett meg dere som har greie på det hvis jeg husker feil).FØLG MED VOLTMETER. Trenger nok ikke gå over 1000 o/min for å få spenning hvis den er ok

Skjema for Ladac

Redigert av Gullfisk (see edit history)

Hei igjen.

Var i kontakt med Ladac og fikk instruksjon i tillegg til den jeg fikk ifra dere.

Da har jeg testet Ladac 1204. Koblet ifra den 4-polede kontakten og koblet en kort ledning mellom ORANGE og GRØNN kabel. Dette var på kontakten som var på dynamo og batterisiden.

Tenningen ble satt på og ladelampen lyser. Startet motoren og ladelampen lyste fortsatt. Det var fortsatt ingen ladespenning. Demontert dynamo og skal hente byttedynamo i morgen. Det varsles fint vært hele uken slik at det skal nok bli noen hummere til.

Takk for all hjelp i dette forum.

Har du ikke koblet feil her?

Går ut fra at dynamoen ikke har innebygd regulator eller at den og kan være defekt. I så fall må du koble sammen rød og grønn kabel for å få full spenning til magnetiseringen. Vær obs på at dersom du får lading nå, vil den stige til en alt for høy ladespenning. Følg med spenningen og stopp i tide.

:seeya:

Nå er foresten ny dynamo montert. Byttedynamo kjøpt hos Maritim og bruker den foreløpig bare med innebygd regulator. Stor forbedring av ladespenning i forhold til den gamle da den var ok og gav bare ca. 13,7 volt uten bruk av ekstern Ladac. Nå viser spenningen 14,3 volt uten ladac. Skal koble om den nye dynamoen under vinteropplaget , for bruk sammen med Ladac.

Gratulerer med ny dynamo og god ladespenning. :sailing:

Vet ikke hvilken dynamo du har nå, men så at den du hadde fra før var en plussregulert dynamo. Plussregurert dynamo er ikke så vanlig. Derfor lurer jeg på om du er sikker på at den nye dynamoen er plussregulert. Hvis den er minusregulert vil ikke din Ladac virke sammen med den nye dynamoen.

Kjenner ikke til om Ladac kan bli skadet ved en slik kobling, men det står vel noe om på monteringsanvisningen fra Ladac.

Hei

Jeg har en Hitachi 55 amp, og er en tilsvarende jeg kjøpte hos Maritim. Forstår at den skal være + regulert. Den sjekken jeg gjorde før jeg byttet dynamo, var gode informasjoner jeg fikk ifra Ladac. Prøvde å legge ved Pdf-filen, men kan ikke finne ut hvordan man vedlegger den. ??

Og jeg håper da at Ladac'en fungerer også på denne nye bytte - dynamoen.

Redigert av Tromsværing (see edit history)

Sannsynligvis er den, som de aller fleste intergrerte regulatorer, minusregulert.

(Prøv ett søk på +hitachi +regulert)

Men det betyr ikke så mye i prakis da man sannsynligvis uansett må bygge om dynamoen dersom den skal brukes med Ladac.

Når det gjelder PDF så kan du legge det i en zip fil og laste det opp til dokumentarkivet.

(Såsant det ikke allerede ligger på nettet, da legger man en link under Eksterne linker.)

Hei.

Når jeg ser etter, virker det som Hitachi er minusregulert. Da har du nok koblet den slik at den kan brukes sammen med Ladac 1204 som er beregnet for plussregulert dynamo. Som Ingar sier er jo det mulig bare du vet hvordan det skal gjøres.

Trodde først Hitachi var plussregulert og at det her var fort gjort å glemme å sjekke hvordan regulatoren er på den nye dynamoen, pluss- eller minusregulert.

Jeg har en Hitachi 55 amp, og er en tilsvarende jeg kjøpte hos Maritim. Forstår at den skal være + regulert.

Enig med Ingar at den sansynligvis er negativ regulert, i hvert fall så sant dynamoet er ny.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...